Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frökedja - Kulturarv/lokala sorter  (läst 50918 gånger)

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #120 skrivet: 20 apr-12 kl 16:08 »
Jag är ju annars sist på listan så om ni vill kan jag skicka det till nittonhundranittiosex. Adressuppgifterna kan jag ju ta här på något sätt i sådana fall.

Ja gör så, adressen finns i det gamla brevet i paketet. Adresserna är överstrukna men du borde unna se ändå, å annars får du väl ta det här på pm :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #121 skrivet: 20 apr-12 kl 18:53 »
Jag fick paketet idag och har skickat det vidare idag!
Så om allt går vägen så ska det ju vara framme i morgon, allra senast på måndag.
Men till den 25:e är det ju inga problem med  ;)

Inget paket idag.  :-\ Men då räknar jag att det är här på måndag och jag skickar vidare tisdag eller onsdag.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #122 skrivet: 22 apr-12 kl 21:25 »
Tack för att jag får vara med och byta lite ännu ett varv! Ja jag vågar nog inte åka bort igen med tanke på vad man missar :)  Jag kan ju annars skicka min adress via pm :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #123 skrivet: 23 apr-12 kl 21:32 »
Paket här! Iiii, vad mycket roligt!!  :D Skickar vidare senast onsdag.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #124 skrivet: 23 apr-12 kl 22:46 »
Så bra att det kommit fram.
Är alltid nervös innan jag vet att det landat hos nästa!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

 

Peppiga Pia

  • Inlägg: 180
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #125 skrivet: 24 apr-12 kl 09:44 »
Paket här! Iiii, vad mycket roligt!!  :D Skickar vidare senast onsdag.
Härligt! Här har det blivit ändrade planer, jag ska inte längre åka iväg den 27e. Så jag är hemma och vaktar brevlådan  ;)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #126 skrivet: 24 apr-12 kl 13:19 »
Härligt! Här har det blivit ändrade planer, jag ska inte längre åka iväg den 27e. Så jag är hemma och vaktar brevlådan  ;)

Postar idag, men kan inte garantera att jag hinner iväg före tömningsdags. Men senast torsdag bör du ha det.

Peppiga Pia

  • Inlägg: 180
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #127 skrivet: 24 apr-12 kl 20:03 »
Okej, det låter bra  :)

Peppiga Pia

  • Inlägg: 180
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #128 skrivet: 25 apr-12 kl 22:06 »
Fick paketet idag  :D Jag skickar vidare imorgon på morgonen till Sara zon 7

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #129 skrivet: 26 apr-12 kl 07:26 »
Måste återigen berömma er för att det går så otroligt fort i denna frökedja! Bra jobbat allihop!

Vad har ni sått för kultursorter hittills? Själv har jag sått följande:
Purjolök - Kvithammar 1, Rotpersilja - Bardowicker, Lejongap - Jakobsberg, Libbsticka - Lohja, Lungrot - Lammi, Gräslök - Östergarn, Spenat - Kongen av danmark,  Trädgårdssyra - Dagny, plus lite olika kryddor mm som jag tagit frön från själv. Dessutom har jag precis satt mina lokala Bjurholmsmorötter i hinkar för frön i höst, samt Norsjörovor också de för frö till hösten.

Bondbönor har jag tänkt så snart också i drivbänkar mot söderväggen, trots att det ligger en dm snö än :) Sen blir det till att peta ner fodersockerbetorna som jag fått tag på från en tant(85 år) här i byn som odlat dem på samma gård sedan hennes farfar gjorde det.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #130 skrivet: 29 apr-12 kl 17:39 »
Va är Bjurholmsmorötter?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #131 skrivet: 29 apr-12 kl 18:55 »
Va är Bjurholmsmorötter?

En morot som odlats här av en tant i byn från eget frö i flera år. Liknar St Valery ganska mycket om man ser till storlek och form.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Peppiga Pia

  • Inlägg: 180
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #132 skrivet: 29 apr-12 kl 22:03 »
En morot som odlats här av en tant i byn från eget frö i flera år. Liknar St Valery ganska mycket om man ser till storlek och form.
Häftigt, jag älskar när man får en sån koppling till det man odlar. Jag har några potatisar på groning som vi kallar Gustenpotatis. Mannen som tog fram sorten hette Gusten och bodde i byn för många år sen. Men det är synd att det är så ont om äldre människor i närheten som har hållit kvar gamla/lokala sorter.

Vad är Norsjörovor?

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #133 skrivet: 30 apr-12 kl 10:52 »
Häftigt, jag älskar när man får en sån koppling till det man odlar. Jag har några potatisar på groning som vi kallar Gustenpotatis. Mannen som tog fram sorten hette Gusten och bodde i byn för många år sen. Men det är synd att det är så ont om äldre människor i närheten som har hållit kvar gamla/lokala sorter.

Vad är Norsjörovor?

Jo dt är riktigt roligt. Jag har fått mycket av gamla människor här i bygden som är intressant. Har dock inte hunnit odla upp så mycket egna frön. Norsjörova är en mycket god och starkväxande korova som härstammar från byn Norsjö här i Västerbotten.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #134 skrivet: 30 apr-12 kl 22:54 »
Har du lagt i frön av dessa sorter? :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #135 skrivet: 01 maj-12 kl 08:15 »
Har du lagt i frön av dessa sorter? :)


Norsjörovan tror jag att det finns lite frö från i påsen. Men de andra har jag alldelens för lite av för att dela med mig av i dagsläget.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #136 skrivet: 02 maj-12 kl 07:28 »
Vad kul :)
Vet man hur länge den har odlats där?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #137 skrivet: 02 maj-12 kl 23:43 »
Paketet är här och går vidare imorron.
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #138 skrivet: 07 maj-12 kl 15:43 »
Inget paket idag måndag 7 Maj.
Getarn
Livsglädje

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #139 skrivet: 11 maj-12 kl 00:08 »
Nog har du väl fått fröerna?
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 1 användare
savidavi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser