Frökedja - Kulturarv/lokala sorter

Startat av Jonas från Backfors, 12 Maj-11 kl 13:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ChristinaR

Fråga: Gotländsk vit böna - hög eller låg?

Vaxböna Helios: dito. Och brytböna Fiskeby?

Jonas från Backfors

Brytbönan från Fiskeby är en buskböna. Gotländsk vit böna är låg och bildar rankor.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

ChristinaR

Citat från: Jonas från Backfors skrivet 11 Maj-12 kl 15:45
Brytbönan från Fiskeby är en buskböna. Gotländsk vit böna är låg och bildar rankor.

Tack!  :D *planerar vidare*

Jonas från Backfors

Hur går det med fröerna? Hoppas inte paketet fastnar längre och längre tid hos varje perso nu när sommaren börjar närma sig :) Jag skulle gärna vilja hinna få paketet hit en gång till innan "såmånaderna" är över.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

ChristinaR

Försådde diverse bönor från frökedjan för några dagar sedan och de börjar redan titta upp.  :D :D Nu hoppas vi bara på en bra sommar så jag kan få fram mera frö. Bönor är alltid lite av en chansning här, men dessa får jag pyssla om lite extra.

djeen

Citat från: Jonas från Backfors skrivet 15 Maj-12 kl 14:36
Hur går det med fröerna? Hoppas inte paketet fastnar längre och längre tid hos varje perso nu när sommaren börjar närma sig :) Jag skulle gärna vilja hinna få paketet hit en gång till innan "såmånaderna" är över.

Det har inte kommit till mig ännu i alla fall, undrar vart det är?

svartorkidee

Paketet kom till mej idag å ligger nu i postlådan igen för vidare färd till djeen :-)

djeen

Citat från: svartorkidee skrivet 23 Maj-12 kl 21:04
Paketet kom till mej idag å ligger nu i postlådan igen för vidare färd till djeen :-)

ÅH!!!!!  :D

djeen

djeen

Nu ligger paketet på lådan adresserat till nittonhundranittosex.
Vad kul det var att välja och vraka bland alla fröer! Jag hittade en del att så redan nu, men plockade också på mig lite av lök och annat som blir projekt nästa år.

Jag märkte också att jag missförstått kedjan lite... jag fick för mig att man skulle använda eget frö, men det var jag som inte greppade bara. Det står ju klart och tydligt "kulturarv/lokala sorter". Jag har ju massor av kulturarv även om det är fröer som inte är framodlade hos mig. Så jag lade ned nio nya sorter. :)

nittonhundranittiosex

Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Jonas från Backfors

Nej vi kör en till våren i så fall tycker jag. Ingen vitts att skicka frön nu när man ändå inte kan plantera något. Men vi får försöka komma igång tidigt efter årsskiftet så alla hinner med två rundor.
www.backforsgard.se

nittonhundranittiosex

Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Caija

jag vill som sagt gärna vara med till våren!

Om träden börjar dansa - Låt dem dansa!

Marlean

Jag med! Det här lät ju jättebra!  ;D

Jonas från Backfors

Så, nu börjar det klia i fingrarna och jag är sugen på att skicka runt ett paket med bevarandevärda fröer. Vilka är med? Skicka PM till mig!
www.backforsgard.se

djeen

Citat från: Jonas från Backfors skrivet 18 Jan-13 kl 14:51
Så, nu börjar det klia i fingrarna och jag är sugen på att skicka runt ett paket med bevarandevärda fröer. Vilka är med? Skicka PM till mig!

Jag vill vara med! Skickar PM, men vet att de ibland inte kommer fram så jag skriver här också.

Jonas från Backfors

Just nu är det djeen, 4-ever och tibbehenricsson som är med på listan. Skulle gärna vilja ha med några fler innan vi drar igång!
www.backforsgard.se

kollotrollet

Hej !

Jag hänger på frökedjan. Skickar ett PM. 

:) :) :)

Koloniägare som vill ha höns!

Monica

Hej :)
Är  intresserad men vad har ni för kriterier? Ska det vara gamla växter och vad för sort, även blommor?

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

630 Gäster, 0 användare