Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frökedja - Kulturarv/lokala sorter  (läst 50928 gånger)

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #60 skrivet: 14 mar-12 kl 20:47 »
Hejsan alla fröfreaks

Nu har jag fyllt på fröleveransen med 5 nya...trodde att jag skulle låta bli att välja ut några till mig själv, men det gick inte!
Tog flera stycken, hur ska man ha plats för allt som ska odlas när snön smälter i maj?
Paketet postas i morgon bitti.
Tack för alla roliga frön!
Getar´n
Livsglädje

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #61 skrivet: 16 mar-12 kl 21:28 »

O ja, det gjorde jag. Och lade i lite eget också, förstås.

Hej ChristinaR
Jag plockade ut frön av blåärten du hade i vår fröbytarpaket. Har du en aning om vilken blåärt det är och var den kommer ifrån. Det finns ju flera platser i Sverige som har haft gamla blåärtssorter Kul att veta om det är en sort jag redan har eller någon för mig okänd.
Allt gott Getar´n

Livsglädje

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #62 skrivet: 19 mar-12 kl 23:14 »
Paketet är postat till Sara med nya frön.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

 

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #63 skrivet: 19 mar-12 kl 23:25 »
Tjoho då är det snart här!!!!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #64 skrivet: 20 mar-12 kl 06:41 »

Hej ChristinaR
Jag plockade ut frön av blåärten du hade i vår fröbytarpaket. Har du en aning om vilken blåärt det är och var den kommer ifrån. Det finns ju flera platser i Sverige som har haft gamla blåärtssorter Kul att veta om det är en sort jag redan har eller någon för mig okänd.
Allt gott Getar´n

Jag vet tyvärr inte mycket om blåärten... jag fick några frön från Jordefamn här på forumet och har odlat den i några år. Ska se om jag hittar nån mer info, men jag tror inte han visste så mycket heller. Men den är trevlig och lättodlad, så jag lade med några frön.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #65 skrivet: 20 mar-12 kl 06:47 »
Tjoho då är det snart här!!!!!

Hur gör vi när paketet gått ett varv? Ska vi ta ett varv till?

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #66 skrivet: 20 mar-12 kl 09:55 »
Hur gör vi när paketet gått ett varv? Ska vi ta ett varv till?

Jag tycker vi går ett varv till direkt så alla får ta del av fler frön. Tror inte vi släpper in några fler på listan nu då då det känns som om 10 st är ganska bra antal för att man ska hinna med ett varv till.

Kul att det gått så pass snabbt hittills! Fortsätt så och raportera in när ni skickar paketet vidare!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Dise

  • Inlägg: 26
  • Trädgårdsmästare, lantbrukare
    • Västergötland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #67 skrivet: 21 mar-12 kl 00:43 »
 :'(jag ville ju också va me.
Äsch, hoppas att alla blir nöjda så att det blir fler fröbytarkedjor ;)

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #68 skrivet: 21 mar-12 kl 14:11 »
Förstår hur Anders tänker. Men att försöka kontrollera det känns lite lönlöst, eller?
Kedjan låter skoj. Har nog något att kunna byta med.

OT
Tack tench för din fina och matnyttiga! hemsida. Lär mig något varje gång och framför allt njuter av bilderna.
Getar´n
Livsglädje

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #69 skrivet: 22 mar-12 kl 00:28 »
Nu är paketet postat vidare till nästa. Mycket spännande, la till en böna som inte hör hemma bland de gamla sorterna men den är så spännande att jag inte kunde låta bli. Nån fler kanske vill prova.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #70 skrivet: 22 mar-12 kl 10:34 »
Kan man lägga till sig i någon lista, eller står jag redan med?

Getar´n:
Åh, tack :)
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #71 skrivet: 23 mar-12 kl 13:49 »
 ;D ;D ;D ;D
Jag fick ett smockat paket idag!!  :P
Har plockat och lagt i och skickar vidare det så att nästa har det på måndag!
Ha en underbar vårhelg allihopa!!
Från en som ska så, så, så, så i helgen  8)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #72 skrivet: 23 mar-12 kl 19:20 »
;D ;D ;D ;D
Jag fick ett smockat paket idag!!  :P
Har plockat och lagt i och skickar vidare det så att nästa har det på måndag!
Ha en underbar vårhelg allihopa!!
Från en som ska så, så, så, så i helgen  8)

Vi i norr får stå och svettas i våra växthus och se hur vintersallad, sibirisk gräslök, kajp, cossallad, Hot Lemon och allt annat spirar och växer, ute är det plusgrader men snön lyser vit på marken..
Lycka till med sådden, vi kör väl ett varv till så du får så en gång till!
Getar´n
Livsglädje

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #73 skrivet: 24 mar-12 kl 00:25 »
Vi i norr får stå och svettas i våra växthus och se hur vintersallad, sibirisk gräslök, kajp, cossallad, Hot Lemon och allt annat spirar och växer, ute är det plusgrader men snön lyser vit på marken..
Lycka till med sådden, vi kör väl ett varv till så du får så en gång till!
Getar´n
Usch snön får du gärna behålla med växthuset kan du skicka till mig!
*önskar jag hade ett*  :P
Ett varv till säger jag inte nej tack till  :-[
Massa roligt var där, men jag gjorde som jag lovade... Tog lite och la i mycket ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Peppiga Pia

  • Inlägg: 180
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #74 skrivet: 24 mar-12 kl 11:53 »
Vad härligt att det går så fort fram i listan! Nu är det inte långt kvar tills det landar här. Jag är väldigt förväntansfull :)
Vi i norr får stå och svettas i våra växthus och se hur vintersallad, sibirisk gräslök, kajp, cossallad, Hot Lemon och allt annat spirar och växer, ute är det plusgrader men snön lyser vit på marken..
Lycka till med sådden, vi kör väl ett varv till så du får så en gång till!
Getar´n
Har du ett kall- eller varmväxthus? Jag funderar på att så vinter- och cossallat, men vi har bara ett litet kallväxthus och jag undrar om plantorna klarar sig på nätterna..

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #75 skrivet: 24 mar-12 kl 15:23 »
Man får ju ha värmefläkt som ser till att det inte blir för kallt om nätterna. Har just sett på långtidsprognosen att vi ska få fortsatt milt väder (plusgrader på dagarna). Funderar att flytta ut i växthuset till veckan. Har kommit fram till att det är bättre att köra värme under våren än på hösten när man inser att det inte hinner gå fram.
Man vinner mycket i tidigare skörd sen blir plantorna så mycket finare om de kommer ut. Sen håller det på översvämmas i huset, pytsar och sådder över allt.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #76 skrivet: 24 mar-12 kl 16:57 »
Vad härligt att det går så fort fram i listan! Nu är det inte långt kvar tills det landar här. Jag är väldigt förväntansfull :)Har du ett kall- eller varmväxthus? Jag funderar på att så vinter- och cossallat, men vi har bara ett litet kallväxthus och jag undrar om plantorna klarar sig på nätterna..

Roligt att du är intresserad av norrlandsodling det brukar vara ovanligt, då många luras att odla det som absolut inte går fram här under vår korta säsong.
I kallväxthuset som jag inte byggt utan fått när vi flyttade hit, ca 15kvadratmeter,har jag byggt upp bädden i halva huset  till 90 cm höjd.
Den fyller jag med hästdynga och halmbädd från getterna på vårvintern i feb mars och låter den ta värme, alltså börja brinna.
Då håller den sig varm i ca 8 v. På den bädden ställer jag sådderna och de plantor som jag sått inne, bygger en plasttunnel av elrör de vita som man drar elkablar i och täcker det hela med bubbelplast
 I denna tunnel ställer jag en kupé värmare som blåser varmluft under kalla nätter så inte det riskerar att frysa. Men jag sår oftast växter som inte är allt för känsliga för låga temp. Och som blir finare om inte tempen rusar upp mot 20-30grader som på sommaren.
I år har jag ex vis satt vitlök från Misterhults skärgård (Sesam) i 2l jucepaket som får rota sig och så skär jag ur botten när jag planterar ut hela paketet i vår.
Har fått höra att det inte kommer att fungera men det är det som är utmaningen med växtodling i tuffare klimat att lyckas mot alla odds.
Och att det överlever vintern vilket vitlök gör utan problem om man inte tror att den är en sumpväxt. Lite Ot där...
De växter som måste stratisifieras som exvis rödkvanne och flesta av träd o buskar dom står utanför tunnneln tills de är klara för värmen. Det blir väldigt bra kvaliteé på växterna då snöljuset och solljuset ökar luxmängden avsevärt gämfört med när marken är bar i maj.
Denna korta redogörelse saknar massor med viktiga detaljer för att lyckas men det får vi ta en annan gång.
Stort lycka till Getar´n
Livsglädje

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #77 skrivet: 25 mar-12 kl 10:29 »
Kul med fler odlarintresserade här uppe, jag odlar ju också i västerbotten. Jag har mycket av odlingen ännu längre norrut - i norrbotten, vi bor på gränsen så det är bara drygt 10 mil mellan.
Tänker på vitlöken, är det nån speciell sort? För här odlar vi vitlök som vanligt med höstsådd och skörd juli - aug året därpå. Sorten är Sabadrome. Vill gärna pröva andra sorter också, vi brukar ha egen vitlök nästan hela året.
Det som inte går så bra är bönor, de måste man odla i växthus. Jag har inte lagt ner så mycket tid på dem faktiskt. I år ska jag prova Ferraribönan som jag skickade med i fröbytet.
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

UddaJämt

  • Inlägg: 14
    • Västerbotten
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #78 skrivet: 25 mar-12 kl 22:00 »
Hörrni, om det finns plats framöver vill jag gärna med också. Bor på Västerbottens kust och kan nog kanske ha något roligt att posta med.

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #79 skrivet: 26 mar-12 kl 12:01 »
Kul med fler odlarintresserade här uppe, jag odlar ju också i västerbotten. Jag har mycket av odlingen ännu längre norrut - i norrbotten, vi bor på gränsen så det är bara drygt 10 mil mellan.
Tänker på vitlöken, är det nån speciell sort? För här odlar vi vitlök som vanligt med höstsådd och skörd juli - aug året därpå. Sorten är Sabadrome. Vill gärna pröva andra sorter också, vi brukar ha egen vitlök nästan hela året.
Det som inte går så bra är bönor, de måste man odla i växthus. Jag har inte lagt ner så mycket tid på dem faktiskt. I år ska jag prova Ferraribönan som jag skickade med i fröbytet.

Hejsan Sara Zon 7
Ang vitlöken så har jag den i landet också men genom att jag fått tag i den vilda vitlökenfrån Misterhults skärgård så ville jag hinna få den i backen i år och eventuellt få en liten skörd som jag kan använda till utsäde i höst.
Dom har börjat skjuta grönt nu efter 2 v i växthuset men 5-10 grader på dagarna. Utan tillskottsvärmen.
Hoppas den klarar korta taskiga sommrar här i zon 7. Det blir kul att se. Annars vore ju en variant att sätta den sent i växthuset, och täcka med granris, för där är det ju oftast något mindre kallt än ute.
Är det någon som vet vilken Zon som Misterhults skärgård ligger i ?

Jag har som du odlat Sabadrom som står ute i landet nu plus en annan sort som är köpt som klyftor från Örtagården dom som har så otroligt mycket roliga chilisorter.

Bönor ska jag prova till sommaren, de sorter som jag fått via denna tråd, och ta utsäde för att sprida vidare i Sesam och till andra.

Ha det om du vill så hörs vi via PM !? men då missar ju alla andra våra erfarenheter av odling i kärvt klimat !
Hade allihop nu väntar jag på nästa vända av fröleveransen...jag som inte har mer plats i landen....
Getar´n

Livsglädje


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 4 användare
Själv är bäste dräng, ärt, Belubia, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser