Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Basilikakräk  (läst 4623 gånger)

Alma

• Västergötland
Basilikakräk
« skrivet: 11 maj-11 kl 22:23 »

Jag är så trött på dem... Har odlat några år och när de väl har blivit omskolade och får lite mer värme, ljus och gödning så växer de bra. Men från sådd till att man ser något annat än ett par fjuttiga hjärtblad tycker jag det tar evigheter, de står helt still. Är de allmänt tröga eller vad kan det vara för fel jag gör?
Jag ska lära mig allt!

kurt

SV: Basilikakräk
« Svar #1 skrivet: 12 maj-11 kl 06:50 »
Odlar man i växthus är det inget problem. Inomhus kan det bli alltför mörkt och utomhus är det ofta för kallt.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #2 skrivet: 12 maj-11 kl 07:23 »
Jag har drivit upp inne och haft ute och jag känner igen att de stannar upp lite men de brukar sätta fart sedan iaf för mig. Nu har jag dem i växthuset efter uppdrivning inne och det verkar inte vara extrem skillnad. I mån av plats får de stå kvar i växthuset annars ute igen.
elliha.blogspot.com

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-11 kl 08:32 »
Basilikan är väldigt seg att få och växa...sen tror jag du ska vattna på fatet om du har dom i kruka... ute har dom växt väldigt dåligt för mej,vi bor i zon 4,växthus eller ett ljust fönster är att rekomendera,dom är väldigt köld känsliga.... rekomenderar oregano i stället... mycket godare och övervintrar fast dom växer ute:-) jag odlar lite basilika bara för att min man tycker om det...
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 maj-11 kl 19:47 »
Jag tycker det har varit jättetacksamt att odla basilika, kom upp gjorde den fortast av alla, 3 dagar! Och sen dröjde det inte länge förrän plantan såg riktigt proffsig ut! Snart går det nog att skörda till och med. Kanske lyckades jag pricka in precis rätt tipunkt för sådd med optimala förhållanden värme/ljus? Mycket annat har gått betydligt sämre...
Självhushåll till nytta och nöje

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 13 maj-11 kl 16:10 »
Jag tycker det har varit jättetacksamt att odla basilika

Samma här! Basilikan växer alltid som ogräs ovansett hur illa jag sköter dem...  ::) I fjol sådde jag fröna alldeles för tätt i ett gammalt tvättfat, varken gallrade eller gav näring, och vattnade dessutom direkt på jorden men det blev massvis av härlig basilika ändå...

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

tuulis

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 14 maj-11 kl 11:57 »
Jag verkligen älskar basilika, bara doften av den får mig att må bra. Men jag har varit litet skeptisk att odla den eftersom jag inte ens har lyckats att hålla dom affärsköpta plantorna att överleva för att kunna skörda det hela, det torkar så lätt. Men i år blev jag litet modigare och sådde några frön. Och sen planterade jag om dom i en självbevattnande kruka och satte på köksfönstret. Och det har gått hur bra som helst. Växer som bara den. Nu ska jag fortsätta på den banan och så litet thaibasilika också.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #7 skrivet: 05 jul-11 kl 19:03 »
Fyll en kruka till drygt hälften med blomjord, toppa med såjord. Så på ytan, täck inte fröna. Vattna med dushflaska tills de grott och blitt nån cm höga. Håll sådden i 20-22 grader, med lysrörslampa eller liknande ovanför. Gror på 3-7 dagar, man riktigt ser hur det sprätter :-)
Stannar plantorna så vattna med blåkorn/substral. Se till att de står kvar under lampa och i värme tills de är stora och inte så kinkiga längre.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #8 skrivet: 09 jul-11 kl 22:51 »
Jag har drivit upp inne och haft ute och jag känner igen att de stannar upp lite men de brukar sätta fart sedan iaf för mig. Nu har jag dem i växthuset efter uppdrivning inne och det verkar inte vara extrem skillnad. I mån av plats får de stå kvar i växthuset annars ute igen.

Kan säga att min basilika inte har tagit fart förrän jag tog ut den ur växthuset, den verkar gilla utomhus mycket bättre. När hösten kommer ska jag bara komma i håg att ta in den i växthuset lite först och sedan in och se om jag kan få den att leva lite längre inne sen.
elliha.blogspot.com

melongurka

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 23 jul-11 kl 12:19 »
Förodla genom bresådd i början på Mars. Plantera om  två plantor i samma kruka i mitten på April. I Maj är det dags för större kruka och ut i växthuset. Jag har i år cirka 50 krukor så då kan man gödsla i omgångar med nässelvatten, vilket ju inte luktar jättegott direkt. Det växer  riktigt bra och jag har varit lyckligt tvingad att frysa in en hel del :) Citronbasilika är den viktigaste sorten för den passar till allt.

Alma

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 26 jul-11 kl 11:05 »
Tack för alla svar! Den ser rätt fin ut nu :)
Jag ska lära mig allt!

kristoffersen

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 27 jul-11 kl 10:45 »
Jag byggde en drivbänk och där har Basilikan mått kanonbra. Varmt och bra med sol har gett en bra skörd. Köpte en planta som spred sig. Likadant med oregano. Växt som orgäs.

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser