Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rävbitet lamm - nu bättre!  (läst 9615 gånger)

vårlängtan

• Småland
Rävbitet lamm - nu bättre!
« skrivet: 11 maj-11 kl 19:01 »
Hjälp mej. Vi har haft räv som tagit lamm, och i morse låg ett lamm skadat.
Bett i huvudet.
Han fick värme och lammnäring, men gått med mamman.
Nu är han svag, anfådd. Temp 40,5.

Är det feber? Läst någonstans om att upp till 40 är normalt.

Har en del penicillin mm hemma efter skador på tacka mm.
Smärtlindring?

Ringer ej vet ikväll, utan vill kolla om någon på A har råd att ge.
Stora stygga räv!!!
« Senast ändrad: 03 jun-11 kl 17:11 av vårlängtan »
Njuter av värme och allt det gröna!

zeina66

• Värmland
SV: Rävbitet lamm svagt!
« Svar #1 skrivet: 11 maj-11 kl 19:08 »
Hej.
Kan du ha tackan i en mindre fålla så att han inte behöver anstränga sig så mkt genom att följa henne,eller kanske rent av i box? Ifall han får en infektion,ge penecillin 5 dar - dosera efter kroppsvikt,annars vore det bästa om hans egna immunsystem tog hand om ev bakterier. Jag håller tummarna för att han klarar sig den lille stackarn. Jädrans räv!
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #2 skrivet: 11 maj-11 kl 19:18 »
 Ja det är lite feber men inte oroande i denna situation Chock kan ge feber. Bra att han går med mamman så lite yttre förändringar som möjligt. Men en mindre fålla med några kompisar till mamman som zeina66 skriver är bra
 Mot fråga: Hur svåra sår skador,, har du bild.  Osynligare bett kan vara svårare än mer uppfläkta då infektioner lättare uppstår
Avvakta med penicillinet ngt dygn.
Jag använder Finadyn eller Rimadyl smärtstillande men inte utan att talat med veterinär först
MvH Cokett
« Senast ändrad: 11 maj-11 kl 20:51 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

vårlängtan

• Småland
« Svar #3 skrivet: 11 maj-11 kl 19:28 »
Tack båda för snabba svar.
Betten inte jättestora, men "gnagd" på båda sidor om huvudet, svårt avgöra djupet.
Vi kommer ta in alla tackor i natt och då får Lillen gå i box med mamma och syskon.

Han andas med lite halvöppen mun, men pigg och längtar efter mamma nu när han är ensam i box tills vi fått in mamman.
Det är så skönt att ha er här, man klurar och vänder och vrider på frågor, och så får man nya infallsvinklar eller
helt enkelt bekraftat om man tänkt rätt.

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 11 maj-11 kl 20:22 »
Betten inte jättestora, men "gnagd" på båda sidor om huvudet, svårt avgöra djupet.

OK. Tvätta med /eller dutta/ Kokvatten med lite salt i. och torka med ren handuk. Troligen är det inga djupa sår.
använd inte jodopax.
Jag har ett lamm( får som ni säger på fastlandet) som förra året sprang rakt in i nätet och skalade av hela nosryggen in till benet och som vi har oroat oss för för flugor. men då skadan är läkt och torr så är inga flugor intresserade. Så  ;) flugorna är det största hotet
  MvH Cokett

P.s Har lagt in bilden lite senare på min Hoppsan Det är konstigt hur bra läk kött /alla ?/  djur har D.s
« Senast ändrad: 11 maj-11 kl 20:43 av Cokett »

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #5 skrivet: 11 maj-11 kl 22:05 »
En fundering... Varför är inte Jodopax bra?

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 12 maj-11 kl 00:43 »
Jodopax är bra att använda en gång på en skada, men sen ska man undvika det då sårläkningen fördröjs.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #7 skrivet: 12 maj-11 kl 07:56 »
Just de Rosa  ;D  Och efter som man inte riktigt vet om det finns någon oupptäckt sårficka där jodopaxen kan krypa in bör man använda koksalt eller sterilt vatten (Natriumklorid).
                                    MvH Cokett

freeky

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 maj-11 kl 08:21 »
Är det inte bakterier från munnen på räven som är jäkligt farliga? Jag har för mej att bästa prognosen är om man snabbt som attan får i lammet penicillin. Men jag kan ha fel. Vi hade ett lamm för två år sen som blev bitet, vi fattade inte vad det var förrän det var försent och lammet dog ett dygn senare.

fungilla

« Svar #9 skrivet: 12 maj-11 kl 11:35 »
Attans rävar. Inte är de rädda av sig heller. Hoppas det går bra med den lille. Förra året bet räven vår tupp. Vi tvättade med jodopax, sedan fick han ligga inne i lugn och ro. Det tog lång tid för honom att tillfriskna. Men nu är han helt återställd
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Kira

• Småland
« Svar #10 skrivet: 12 maj-11 kl 11:53 »
Hoppas ditt lamm mår bättre.
Hur stort är lammet, jag frågar för jag oroar mig också för räven. Har eltrådar men har svårt att stängsla på bra sätt då det är Gudrunbete (kalhygge). Priset på rävskinn är på väg upp såg jag i jakttidningen >:D >:D >:D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 12 maj-11 kl 12:10 »
Bara för säkerhets skull:
  Om Du använder koksalt, så ska det blandas med (helst sterilt) vatten till en konentration av 0,9 % (eller 1% i runda tal)  Alltså 1 kryddmått salt till 1 dl vatten.  Och blandningen ska först koka så den blir steril, sedan svalna till kroppstemperatur.
  Bara så att ingen nybörjare försöker göra rent ett sår med bara salt...  :O

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #12 skrivet: 12 maj-11 kl 14:40 »
Bara för säkerhets skull:
  Om Du använder koksalt, så ska det blandas med (helst sterilt) vatten till en konentration av 0,9 % (eller 1% i runda tal)  Alltså 1 kryddmått salt till 1 dl vatten.  Och blandningen ska först koka så den blir steril, sedan svalna till kroppstemperatur.
  Bara så att ingen nybörjare försöker göra rent ett sår med bara salt...  :O

Jag brukar knycka guppens vätska till linserna, då slipper jag stå och koka  o:)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vårlängtan

• Småland
« Svar #13 skrivet: 12 maj-11 kl 15:15 »
Tack för alla råd och dåd!
Den lille baggen är ute i hagen med mamma och verkar vara på G.
Han va en vecka när det hände, ett rätt normalstort finullslamm. Vi har fem eltrådar med rätt bra kräm i.

Vi har fått info om att rävar har korta tänder och hugger i huvudet. De har svårt att hålla fast lite större byten,
pga de korta tänderna och måste ta nya tag om och om igen. Därav "gnagskadan". På ett ställe syns bitmärken,
men uppe på huvudet är det mer som runda märken, skulle kunna vara skav efter något. Vår första tanke var inte rovdjur.

Det verkar vara som att räv försöker ta lamm som är små, men inte klarar hålla dem när de blir en - två veckor (normalstora).
Nu håller vi de nylammade inne extra länge och sen släpper vi ut allteftersom lammen blir lite större och starka.

Så tråkigt är det. . .

zeina66

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 12 maj-11 kl 17:14 »
Kul att han klarade sig :) och hoppas ni slipper fler besök
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vårlängtan

• Småland
« Svar #15 skrivet: 12 maj-11 kl 21:04 »
Han är snabb, men lyckades fånga in honom nu ikväll. 39.5 i temp.
Men han har en svullnad på ena kinden, inflammation`?
Gett lammnäring, verkar trots allt trött och tagen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #16 skrivet: 12 maj-11 kl 22:22 »
Härligt!  :D  Men det här såg jag först nu:

Är det inte bakterier från munnen på räven som är jäkligt farliga? Jag har för mej att bästa prognosen är om man snabbt som attan får i lammet penicillin. Men jag kan ha fel. Vi hade ett lamm för två år sen som blev bitet, vi fattade inte vad det var förrän det var försent och lammet dog ett dygn senare.

och det stämmer med vad jag fått för mig.  Har någon fakta, till en eventuell annan gång?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #17 skrivet: 13 maj-11 kl 00:12 »
Fakta vet jag inte   :-[  ..Men min erfarenhet är att ett litet osynligt sår är betydligt "farligare" än ett stort och blodigt i synnerhet om det inte är drenerat utan blir som en ficka. Sedan är nog ett bett från vilket djuslag som helst även oss människor inte att leka med. . Jag tror inte katten/hundens tänder är mindre `giftiga ´ än räv. Omständigheten efter olyckan kan vara helt avgörande med bakterier och annat.
                   MvH Cokett

freeky

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 16 maj-11 kl 08:25 »
Hur går det med lilla lammet?

hustran

« Svar #19 skrivet: 16 maj-11 kl 09:03 »
Vi fick hundbitna lamm för ett par år sedan.Fick då rådet att spola ur "hålen" med koksaltslösning.När det gäller bett så är ju inte hålen alltid exakt tillsammans med sårskadan i muskeln eller huvudet. skinnet rör ju på sig.....om ni förstår hur jag menar?    ;D    Det gick i alla fall fint och vi slapp antibiotika.

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 1 användare
Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser