Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstiga maskiner i uthusen  (läst 17012 gånger)

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Konstiga maskiner i uthusen
« Svar #20 skrivet: 10 maj-11 kl 20:46 »
Fick du någon bild? :-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 10 maj-11 kl 21:17 »
Citera
Har mailat bilderna till föreningen nu får se vad de säger om dem. Nu blev vi lite fundersamma på andra hållet. Det är väl inget värde i sådana här gamla maskiner?? Många slänger väl dem bara? Ha ha menar det finns väl ingen risk att om de är kompletta skulle kunna betala timmerlagningarna som vi måste göra eller all falu rödfärg till alla våra hus?

Där vi bodde innan slängdes alla gamla grejer i containrar och hivades iväg som skräp så jag utgår från att de inte har något värde mer än kanske för typ hembygdsföreningen eller kanske hos någon annan som har plats.
Någon som haft någon gammal maskin här som vet?

Jag vet så mycket som så att när jag försökte hitta någon som ville ha något när en familj som har en mindre herrgård här i närheten, rensade sina uthus, var det ingen som ville ha nånting.
Annonserade här och lantbruksnet och tjatade på alla jag kände och då snackade vi om kompletta grejer som stått väl förvarade och var absolut fullt användbara. Vedklyvar av gammal model, potatissorterare och sånt som man faktist kan använda än idag. Gamla tröskar som inte fungerar eller är kompletta lär det inte finnas någon större marknad för, om ens hembygdsföreningen vill ha , tyvärr!

Alltihop fick slängas. Gick inte att bli av med en enda pryl  :(
« Senast ändrad: 10 maj-11 kl 21:21 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gångtrött

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 10 maj-11 kl 21:22 »
Tröskverken brukar skänkas bort.. Bara att kolla på Blocket..

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 10 maj-11 kl 21:42 »
Hm, jag är ute efter en del specialgrejor av gammal modell.  Men hur hittar jag dem, när jag sällan kommer så långt som till att kolla annonser på alt.nu?  Kan det finnas någon som har lust att "larma" mig när/om något intressant (för mig) kommer upp?   :-[

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kackelägare

• Småland
« Svar #24 skrivet: 10 maj-11 kl 21:51 »
Ja det är ju så vi är inställda till det också. :-)

Vi hoppas hembyggdsföreningen vill ha dem/den. De har ju använts på markerna här. Fast de har kanske fullt i uthusen av dem. :-D

Trollmor, Sätt ut en sökes annons så kanske du får tag i det du söker. :-) Hoppas inte det du söker kastades i en container i vårt förra hus. :-o

I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Trollmor

• -
« Svar #25 skrivet: 10 maj-11 kl 22:00 »
Hoppas inte det du söker kastades i en container i vårt förra hus. :-o

Det gjorde det säkert, med min vanliga otur...

Hur länge är en annons aktuell då?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 10 maj-11 kl 22:11 »
och så den lilla som är gömd bakom en vävstol och halvt nergrävd i gammal hö.

En kastmaskin.

Leifem

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 10 maj-11 kl 22:19 »
Visst är det en tröska! o det som är bakom vävstolen är en ????! jäklar! nu försvann det! :-\ Mitt minne är ett minne blott.. men det är en vev på sidan, o inne i den runda delen är ett fläkthjul. Uppe fyller du i den tröskade säden. Agnar, skal o "boss" flyger långt iväg. Innuti finns skakande siktar som sorterar bort små ogräsfrö o liknande..

pålle

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 10 maj-11 kl 22:23 »
Visst är det en tröska! o det som är bakom vävstolen är en ????! jäklar! nu försvann det! :-\ Mitt minne är ett minne blott.. men det är en vev på sidan, o inne i den runda delen är ett fläkthjul. Uppe fyller du i den tröskade säden. Agnar, skal o "boss" flyger långt iväg. Innuti finns skakande siktar som sorterar bort små ogräsfrö o liknande..
ja det ät rätt och ja har också glömt namnet  :).

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 10 maj-11 kl 22:28 »
Det är fortfarande en kastmaskin. ::)

pålle

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 10 maj-11 kl 22:34 »
Det är fortfarande en kastmaskin. ::)
ja vist är det så  den petar loss kornen och kastar i väg angnarna.

Trollmor

• -
« Svar #31 skrivet: 10 maj-11 kl 23:01 »
Är det alltså skillnad mellan en kastmaskin och en utsädesrens?

pålle

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 10 maj-11 kl 23:25 »
Är det alltså skillnad mellan en kastmaskin och en utsädesrens?
tja en utsädes ränns är mera åt det skakiga . :)

kackelägare

• Småland
« Svar #33 skrivet: 11 maj-11 kl 10:03 »
Toppen. Då vet jag att det är en kastmaskin och skördetröska. :-)

pålle

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 11 maj-11 kl 10:29 »
Toppen. Då vet jag att det är en kastmaskin och skördetröska. :-)
Nä tröskverk  inte tröska den skördar man med tröskverk rensar man med det är  också en rens och fläkt maskin fast bättre den lilla är en enklare modell  och för att ha något att rensa så bör man ha en självbindare anar så får man gå och knyta för hand .:)

kackelägare

• Småland
« Svar #35 skrivet: 11 maj-11 kl 10:49 »
Nä tröskverk  inte tröska den skördar man med tröskverk rensar man med det är  också en rens och fläkt maskin fast bättre den lilla är en enklare modell  och för att ha något att rensa så bör man ha en självbindare anar så får man gå och knyta för hand .:)

He he... Ok, tröskverk då. ;-)

Trollmor

• -
« Svar #36 skrivet: 11 maj-11 kl 14:14 »
"Ej med fina later och stora ord
må du visa kärlek till fädrens jord,
men med handen på plogen,
slagan på logen
och tankens kraft vid ditt arbetsbord."

Att tröska med tröskverk var ju ett stort lyft, jämför med det traggliga slagandet på logen.  Och när hela tröskverket fick hjul och gick ut på åkern, då blev det en skördetröska - tröska - combine.

kackelägare

• Småland
« Svar #37 skrivet: 11 maj-11 kl 20:58 »
"Ej med fina later och stora ord
må du visa kärlek till fädrens jord,
men med handen på plogen,
slagan på logen
och tankens kraft vid ditt arbetsbord."

Att tröska med tröskverk var ju ett stort lyft, jämför med det traggliga slagandet på logen.  Och när hela tröskverket fick hjul och gick ut på åkern, då blev det en skördetröska - tröska - combine.

HMMM... Intressant. Kan jag få veta någorlunda ålder då om den är innan skördetröskan kom. Någon som vet när tröskverket blev skördetröskor?

Inget hört från hembygdsföreningen än. De grunnar kanske på hur de på ett snällt sätt ska kunna säga nej. ;-)

pålle

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 11 maj-11 kl 21:05 »
HMMM... Intressant. Kan jag få veta någorlunda ålder då om den är innan skördetröskan kom. Någon som vet när tröskverket blev skördetröskor?

Inget hört från hembygdsföreningen än. De grunnar kanske på hur de på ett snällt sätt ska kunna säga nej. ;-)
vet ite exakt när dom första tröskorna nån gång på 50 talet  dom första var i alla fall bogserade efter en traktor   

Trollmor

• -
« Svar #39 skrivet: 11 maj-11 kl 21:11 »
De allra, allra första var väl amerikanska och bogserade efter 20 - 30 hästar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 5 användare
Tone Lind, Ylvalifalk, ärt, imlo, mattiasj

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser