Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstiga maskiner i uthusen  (läst 17021 gånger)

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
Konstiga maskiner i uthusen
« skrivet: 09 maj-11 kl 07:55 »
Hej!

Tänkte se om någon vet vad vi har för märkliga maskiner i vår ladugård. Ser ut som en husvagn och så kan man mata in något och så ska det spottas ut där bak. Enligt mina barn  som tittat på barnen i bullerbyn så ska den packa ihop hö och liknande till typ kärvar. :-) Ska man fråga hembygdsföreningen om de är intresserade av gamla maskiner eller ska de bara slängas (det har jag inte hjärta till i så fall)? Har även en liten sak som ser ut som en väldigt liten husvagn men ändå inte. :-)

äsch... Får väl ta kort på dem och lägga in. Ha ha.... De är rosal båda 2 och i trä och texten utnött så jag ser inte vad det står. :-)

Den stora har platta band som går på sidorna.

Har ni andra några roliga maskiner i sina ladugårdar/uthus? Någon som använder någon riktigt gammal maskin? :-)

I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

LasseDalom

• -
SV: Konstiga maskiner i uthusen
« Svar #1 skrivet: 09 maj-11 kl 08:01 »
Jag skulle gärna ta till vara sådana maskiner som finns här i grannskapet och fixa nån form av hembygdsmuseum. Allt för mycket av det som påminner om hur människor levde förr har dumpats och glömts bort.

kackelägare

• Småland
« Svar #2 skrivet: 09 maj-11 kl 08:06 »
Jag skulle gärna ta till vara sådana maskiner som finns här i grannskapet och fixa nån form av hembygdsmuseum. Allt för mycket av det som påminner om hur människor levde förr har dumpats och glömts bort.

Ska vi ringa hembygdsföreningen då? Vi tycker det känns lite så där att de kanske bara fnyser åt oss. :-) Tänk vad kul det kunde vara om de för barnen kunde ha en dag om året och starta upp fungerande maskiner och visa hur man gjorde eller åtminstone berätta hur de funkade. :-) De här ser så fina ut att de kan mycket väl fungera. :-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

LasseDalom

• -
« Svar #3 skrivet: 09 maj-11 kl 08:11 »
Jättebra idé det där med hembygdsföreningen, ni kanske kan gå med själva i den och få till något. Det går nog säkert också att få hjälp, att få igång gamla maskiner är många gamla kluriga gubbars dröm!   ;D

kackelägare

• Småland
« Svar #4 skrivet: 09 maj-11 kl 08:14 »
Jättebra idé det där med hembygdsföreningen, ni kanske kan gå med själva i den och få till något. Det går nog säkert också att få hjälp, att få igång gamla maskiner är många gamla kluriga gubbars dröm!   ;D

Ja där är  vi medlemmar. :-) Ja hembygdsföreningen vore ju bäst då finns de ju att beskåda i framtiden så inte barnen skäller på oss att de inte fick se dem. :-)

Får väl ringa och fråga. :-) De har kanske redan fullt med sådana där prylar men då kanske de vet vem som kan vara intresserad. :-)

Gångtrött

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 maj-11 kl 09:02 »
Tröskverk kanske? Ser den ut så här ungefär?
http://www.ulrikainfo.se/Images/landsbygdsdag_08-20/troskat_klart.jpg

Lägg ut lite bilder på dem så kan säkert folk hjälpa till att "artbestämma" dem.. Och detta forum är ju annars ett bra ställe att testa att bli av med gamla jordbruksredskap om man nu hellre vill att de kommer till användning än hamnar på ett museum.

kackelägare

• Småland
« Svar #6 skrivet: 09 maj-11 kl 09:25 »
Tröskverk kanske? Ser den ut så här ungefär?
http://www.ulrikainfo.se/Images/landsbygdsdag_08-20/troskat_klart.jpg

Lägg ut lite bilder på dem så kan säkert folk hjälpa till att "artbestämma" dem.. Och detta forum är ju annars ett bra ställe att testa att bli av med gamla jordbruksredskap om man nu hellre vill att de kommer till användning än hamnar på ett museum.

Ha ha!!!! Där är den ju. :-) Den lilla sk husvagnen ska alltså sitta uppepå den stora. Fniss. Oooootroligt att få se den ihopsatt och använd på att bara skriva rosa och band och stor och liten. Internet är fantastiskt. :-)

Har du en sådan och använder den?

Vet du ålder?

Får jag maila din bild till vår hembygdsförening på den?

kackelägare

• Småland
« Svar #7 skrivet: 09 maj-11 kl 09:29 »
Fast ju mer jag tittar på din bild så undrar jag om vår är komplett. Ska gå upp och ta lite bilder och se hur det verkar.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 09 maj-11 kl 09:32 »
Nu när jag ser den bilden undrar jag om det inte är något liknande som jag har i mitt uthus? Fast mina är gulmålade med röda detaljer  :)

kackelägare

• Småland
« Svar #9 skrivet: 09 maj-11 kl 09:46 »
Fast ju mer jag tittar på din bild så undrar jag om vår är komplett. Ska gå upp och ta lite bilder och se hur det verkar.

Vår är inte samma. :-( Fast likvärdig. Samma färger så samma tillverkare verkar det som i alla fall.

Ska försöka lägga in en bild.

Grejerna ovanpå och framför är ju en vävstol så de tillhör ju inte den. :-)

Som ni ser är vår ladugård precis full av minst 30 år gammalt hö och halm och vi behöver få bort grejerna så vi kan städa ur. Baksidan  kommer jag inte åt att fota.

kackelägare

• Småland
Hmmm. Bilderna
« Svar #10 skrivet: 09 maj-11 kl 09:48 »
Nä hä bilderna kom inte med.... Hur gör man???

kackelägare

• Småland
« Svar #11 skrivet: 09 maj-11 kl 10:03 »
Nu när jag ser den bilden undrar jag om det inte är något liknande som jag har i mitt uthus? Fast mina är gulmålade med röda detaljer  :)

Kan du lägga in bild på er? :-)

Broberg

• Gäst
SV: Hmmm. Bilderna
« Svar #12 skrivet: 09 maj-11 kl 10:26 »
Nä hä bilderna kom inte med.... Hur gör man???

När du skriver ett inlägg så finns det en rad under rutan du skriver i, det står ett plustecken och "Fler alternativ". Därunder kan du ladda in en bild direkt från din dator.

mymlan65

• Småland
« Svar #13 skrivet: 09 maj-11 kl 10:38 »
Om bilden/rna är för stor, så kan du öppna dem i Paint och spara dem som GIF-bild.
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

kackelägare

• Småland
« Svar #14 skrivet: 09 maj-11 kl 13:07 »
Nu ska vi se. :-) Förminskade den. :-)

tack för hjälpen. :-)

kackelägare

• Småland
« Svar #15 skrivet: 09 maj-11 kl 13:12 »
och så den lilla som är gömd bakom en vävstol och halvt nergrävd i gammal hö. :-( (Vidrigt. Längtar tills vi fått bort allt gammalt hö.) Fast jag vet inte var jag ska göra av det och man hoppas ju någon trevlig överraskning ska dyka upp i något hörn. :-) (he he inte råttor bara  eller döda djur :-/).

kackelägare

• Småland
« Svar #16 skrivet: 09 maj-11 kl 13:13 »
och så den lilla som är gömd bakom en vävstol och halvt nergrävd i gammal hö. :-( (Vidrigt. Längtar tills vi fått bort allt gammalt hö.) Fast jag vet inte var jag ska göra av det och man hoppas ju någon trevlig överraskning ska dyka upp i något hörn. :-) (he he inte råttor bara  eller döda djur :-/).

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #17 skrivet: 09 maj-11 kl 13:33 »
Oj Oj Du har en kulturell guldgruva  ;D ;D
Om hembygdsföreningen inte är intresserad finns det många som samlar dylika ting

Svårt att se vad som döljer sig bakom vävstolen
Det andra är en trösk vad jag kan se,, Kan även vara så sakerna hör ihop
     MvH Cokett
« Senast ändrad: 09 maj-11 kl 13:37 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

kackelägare

• Småland
« Svar #18 skrivet: 10 maj-11 kl 12:19 »
Oj Oj Du har en kulturell guldgruva  ;D ;D
Om hembygdsföreningen inte är intresserad finns det många som samlar dylika ting

Svårt att se vad som döljer sig bakom vävstolen
Det andra är en trösk vad jag kan se,, Kan även vara så sakerna hör ihop
     MvH Cokett

Har mailat bilderna till föreningen nu får se vad de säger om dem. Nu blev vi lite fundersamma på andra hållet. Det är väl inget värde i sådana här gamla maskiner?? Många slänger väl dem bara? Ha ha menar det finns väl ingen risk att om de är kompletta skulle kunna betala timmerlagningarna som vi måste göra eller all falu rödfärg till alla våra hus?

Där vi bodde innan slängdes alla gamla grejer i containrar och hivades iväg som skräp så jag utgår från att de inte har något värde mer än kanske för typ hembygdsföreningen eller kanske hos någon annan som har plats.
Någon som haft någon gammal maskin här som vet?

Annamax

• Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 10 maj-11 kl 16:21 »
Kan du lägga in bild på er? :-)

Ska gå ut och ta ett kort så återkommer jag!

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 2 användare
ärt, Tiiril

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser