Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enkelt vindkraftverk med en generator från en begagnad tvättmaskinsmotor  (läst 20780 gånger)

kurt

Generatorn är en begagnad tvättmaskinsmotor. Vingar och "torn" byggs av bambu. Hela rasket väger tio kilo och ska kosta under tusenlappen att tillverka.  Vid blåst ger den lilla vindsnurran ett par kilowattimmar per dygn, tillräckligt för att ge en några timmar vid en dator och för att hålla ett par lampor brinnande kvällstid.

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.383805/har-ar-vindsnurran-av-bambu-som-kan-losa-elfragan-i-tredje-varlden?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+SenasteNyttFrnMiljaktuellt+%28MA%3A+Senaste+nytt+fr%C3%A5n+Milj%C3%B6aktuellt%29&utm_content=Google+Reader

torbjorn

• Medelpad
Det slår mig nu att en sån där tvättmaskinsmotor har stora likheter med T-fordens svänghjulsmagnetgenerator. Och de användes flitigt för småskaliga vindkraftsprojekt på 40-talet - då gällde det att få nödtorftigt lyse i icke elektrifierade gårdar när kriget medförde brist på fotogen och stearinljus. Byggbeskrivningar fanns bland annat i TfA (Teknik för Alla).

Johan B

I bilderna på länken ser generatorn kompakt ut och man kanske kunde tro att den är enkel.

Vad jag inte förstår är att man har "en tvättmaskinsmotor som generator". Jag har flera tvättmaskinsmotorer och ingen se ut så här och ingen av dom har permanentmagneter heller, vilket jag vill minnas att det påstods.

Denna typ av vindkraftverk brukar ha ett relativt stort antal permanentmagneter plus "egenlindade" spolar. På bilden finns det rätt många spolar. Jag misstänker nog att det är snarare så att man har tagit lindningarna ( tråden ) från gamla tvättmaskinsmotorer och gjort nya spolar. Kanhända jag har fel.

Det skulle vara skojigt att veta mera om detta vindkraftverk. Kanske man borde luska ut mera om det?

Här finns en rätt intressant site om denna typ av vindkraftverk. http://www.scoraigwind.com/

Där kan man köpa en bok eller häfte hur man vill med utförliga instruktioner hur man tillverkar ett litet vindkraftverk som är relativt enkelt.

Hälsningar Johan

davidB

• Västergötland
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

pålle

• Gäst
Här finns en sådan tvättmaskinsmotor ifrån samsung.
http://www.samsung.com/se/consumer/appliances-laundry-kitchen/washing-machines/washing-machines/WF9904EWE/XEE/index.idx?pagetype=prd_detail
Jag vill ha en sådan NU och leka med  ;D
den där var ju bara en annons ju  för inte visa det vilken motor som det är eller serut?

Johan B

Hej igen

Nu måste jag korrigera mina påståenden om tvättmaskinsmotorer och vindkraftverk. Jag googlade litet och kom underfund med följande:

#1    direct drive motorer har tagits i bruk för tvättmaskiner ung 1991

#2    dessa direct drive motorer har permanentmagneter i en cirkel

#3    samma typ av motorer används i kommersiella vindkraftverk se "direct drive windmills"

#4     Här http://www.alxion.com/bin/e_eoliennes.html kan man se hur dom ser ut.

#5     uttrycket direct drive kommer från det faktum att motorn sitter direkt på axeln dvs det finns                 inga remmar, växellådor eller dylikt.

Det finurliga i kråksången är alltså verkligen att eldelen av vindkraftverket kan tas direkt från en tvättmaskin av direct drive-typ! Bingo!

Hälsningar Johan

pålle

• Gäst
Oj tack det var bra iffo.

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
Er ikke vaskemaskin-motorer laget for å gå noen få timer per uke? Jeg antar at levetiden til generatoren vil være kort.

Fordelen for en slik generator er jo lav omdreiningshastighet.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
*Hundöra!!*  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

• Medelpad
Er ikke vaskemaskin-motorer laget for å gå noen få timer per uke? Jeg antar at levetiden til generatoren vil være kort.

Fordelen for en slik generator er jo lav omdreiningshastighet.

Den enda del som kan utsättas för mekaniskt slitage är ju lagret, och det belastas ju med bra mycket större krafter när det sitter i en tvättmaskin och ska bära upp en trumma med tvätt, utstå obalans vid centrifugering osv, än vad man kan vänta sig i ett litet vindkraftverk.
Då är jag mer orolig för hur den där motorn tål utomhusklimat med fukt, temperaturvariationer, starkt solljus osv.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Skulle det gå att bygga in den på något sätt?  För fetta in en elmotor, det går väl inte?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

davidB

• Västergötland
den där var ju bara en annons ju  för inte visa det vilken motor som det är eller serut?
Det kanske inte var den bästa bilden med tittar du en bit ner på sidan så ser du en bild på trumman med med motorn utsprängd
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

pålle

• Gäst
Det kanske inte var den bästa bilden med tittar du en bit ner på sidan så ser du en bild på trumman med med motorn utsprängd
Oki Tack

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
är de tänkta för laddning av batteribanker eller för direktdrift? känns som att batterierna blir de dyra om de skall användas i afrika eller fattiga delar av indien.. mer info om vad det är tänkt att ha i änden av sladden :)

torbjorn

• Medelpad
En sån där i stort sett oreglerad generator måste samarbeta med en batteribank om man ska kunna använda energin till något vettigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tom Fransman, karsan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser