Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla rädisor för spirning  (läst 4528 gånger)

Delling

• Södermanland
Odla rädisor för spirning
« skrivet: 07 maj-11 kl 22:03 »
Av misstag råkade jag beställa rädisfrön för groddning/spirning (Lindbloms 369305, http://www.lindbloms.se/Lindbloms/35000/369305.html). Är det någon som har någon erfarenhet av att odla dessa för rädisor? De kan ju skilja sig rätt mycket åt sinsemellan, och jag undrar om det är någon vits att försöka odla dessa, eller om det är bättre att försöka byta med någon mot något annat?
"Si l'on sait exactement ce qu'on va faire, ā quoi bon le faire?"

Delling

• Södermanland
SV: Odla rädisor för spirning
« Svar #1 skrivet: 07 maj-11 kl 22:36 »
Korrektion - 396305 var tydligen slut hos Lindbloms och ersattes av Rambo 369365, dock också ett frö för spirning.

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 09 maj-11 kl 00:50 »
För första gången har spirat rädisor nu under feb-maj, och just den sorten,  Rambo rödstjälkad. Jag odlar det som smörgåskrasse i köksfönstret (utom att jag lägger krassefröna ytligt, medans rädisfröna verkar föredra ligga lite ner i jorden).  Det var en succé - man får blad med rädissmak på under två veckor att lägga i sallader. Alla som fick smaka (dvs alla som ätit middag här) har fått smaka, alla gillar de små bladen - små fast ändå lite matigare än smörgåskrasse.

Delling

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 09 maj-11 kl 17:08 »
Ja, spirat är gott! Ett tips är att låta dem växa sig lite, lite större för mer smak och struktur. Min favorit är annars alfalfa, tycker att det också är kryddigt men på ett mer subtilt sätt.
Vad jag undrade var dock om det är någon mening med att odla dessa frön för rädisor, inte groddar.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 09 maj-11 kl 21:28 »
Ja, jag har ju inte provat att odla dem till vanliga rädisor. 

Fast av ditt svar undrar jag om vi menar samma med vad somär spirat och groddat, skillnaden alltså.  Vad jag har utgått i från är att spirat är när det har kommit upp rejäla gröna hjärtblad som man använder, klipper av, och plantorna står i lite jord.  Groddat är tidigare stadium i utvecklingen, att fröna bara har legat fuktigt så att rot och hjärtblad växt ut lite, och att man äter rotdelen också. Eller har jag missuppfattat termerna?

Delling

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 10 maj-11 kl 10:02 »
Då missuppfattade jag dig. När du skrev
...alla gillar de små bladen - små fast ändå lite matigare än smörgåskrasse.
fick jag intryck av att du bara låtit grodda dem, spirade rädisfrön är ju betydligt större än groddad krasse. Men då är vi på samma frekvens!

Om ingen annan har odlat dem kanske jag helt enkelt får ta och göra det experimentet själv.

tuulis

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 10 maj-11 kl 10:13 »
En ytterligare användbar odlingsfas i rädisornas liv är ju fröbaljorna om man vill vänta så länge. Det säljs ju speciella rädisasorter för att odla fröbaljorna men man kan ju prova vilken sort som helst och se om dom är nått som man gillar att äta.

Delling

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 10 maj-11 kl 17:14 »
Tackar för det tipset, det visste jag inte!

Jag får återkomma om någon månad när det är dags att provskörda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser