Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad händer i hönsgården idag?  (läst 25697 gånger)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Vad händer i hönsgården idag?
« Svar #80 skrivet: 31 maj-11 kl 09:16 »
Här i Grekland så ligger tempen som under svensk sommar så mina hönor springer ute tidigt på morgonen och under eftermiddagen. Mitt på dan så ligger dom mest och dåsar i skuggan och ser gulliga ut.
Mina grönvärpare är ju bara så himla roliga!!! Dom e nu 2½månader och dels så ser dom roliga ut med sin mutstasch men dom beteer sig så kul oxå. ALLTID först och kontrollera allt man gör. Hoppar upp på en om man böjer sig ner. Drar i skosnören och allt annat de hittar som dinglar från byxor etc... Hahaha.. Och så har dom en annan melodi på sitt tjatter så det e en fröjd att besöka hönsgården. Det e nu över 2 månader sen vår tragedi och paniken sitter fortfarande i när jag går över gården till hönsen och inte ser nån i första anblicken, då får jag panik....tills jag ser tuppen sträcka på sig eller nån annan sötnos hoppa upp på kanten. Vet ni, tuppens långa rumpfjädrar har fortfarande inte växt ut. Han e rumplös!!! Hur lång tid kan det ta tror ni? Eller kommer han aldrig få långa fjädrar där bak igen?? (hundbiten-attackerad)....På kroppen har alla fjädrar kommit tebax...men ej där bak. :( Plutt.
Mina 9 silkisar växer så det knakar fast de e så små fortfarande. Guuuuu vad söta dock. Varför har jag inte upptäckt denna ras tidigare?? :)
Soliga varma hlsningar!!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #81 skrivet: 31 maj-11 kl 12:10 »
Har fjädrarna där bak blivit avslitna helt då från roten? Ir har de gått av? För om de bara gått av kommer han inte få någon ny stjärt förrän han ruggar och byter ut alla fjädrar (och då byts ju de trasiga ut).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #82 skrivet: 31 maj-11 kl 16:32 »
Här har det kläckts mer.
Har nu 26 kycklingar och sen 12 som jag också kläckt för en kompis.

Väntar på fler
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

_PoLo_

• -
« Svar #83 skrivet: 31 maj-11 kl 17:57 »
Hittade vår första kyckling när man kom hem från jobb idag! :) En ensam liten sabelpoot:are som förhoppningsvis får sällskap av 10st syskon ikväll/inatt/imorgon som väntar på att kläckas :)

Turnit

• Västergötland
« Svar #84 skrivet: 01 jun-11 kl 07:19 »
Godmorgon....står i valet och kvalet om jag ska klippa gräset eller rensa hönshuset.....tror det blir hönshuset på dagen, och kanske jag hinner klippa lite i em.....

Ska även låta mina 16 kycklingar få springa ute medans jag gör i ordning kycklinglådan....

Mina 10 småttingar ska få flytta från köket till matkällaren.

Lyste mina ägg i kläckaren i går...behövde inte plocka bort ett enda....håller tummar att de fortsätter utvecklas till små söta bebbar om två veckor....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #85 skrivet: 01 jun-11 kl 17:01 »
Har startat min kläckare för första gången idag, håller på och reglerar F´ graderna på den så jag kan stoppa in mina ägg ikväll !

PetraL

• Västergötland
« Svar #86 skrivet: 02 jun-11 kl 12:50 »
Oj vad mycket kycklingar det kläcks runt om i hönshusen!

Idag blir det att ställa in den nya STORA vattenautomaten, det behövs med alla mina unghöns!!

En (förmodad) Brahmatupp har blivit lite väl tuff och hackar lite efter mig, uppfostrar honom så gott jag kan, han är ju bara ca 2 ½ månad så en så länge så är det förståligt, men om det fortsätter upp i högre ålder så blir det huggkubben!!

Lianne

• Västergötland
« Svar #87 skrivet: 02 jun-11 kl 13:11 »
Gott om kycklingar verkar det vara hos alla utom hos mig, fortfarande ingen höna som vill ruva, har nu ett rede igen som jag fyllt på med ägg i några dagar, men ingen respons. Nu tror jag att jag tar i struntar i alltihop och får vara glad åt dom ägg det blir istället.
I dag vilar halva hönsgänget på ute-terassen, lä för vinden där.
Har Hedemora höns, hund och tre katter

HannaK

• Blekinge
« Svar #88 skrivet: 02 jun-11 kl 14:36 »
Tog mod till mig i morse och la 5 ägg som har blivit ruvade i kläckmaskinen i 18 dagar, under surhönan Berit.. Hoppas att hon gör ett bra jobb!  ;D Glad och mycket nöjd blev hon allafall då hon har fått ligga tomt tills nu.

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #89 skrivet: 03 jun-11 kl 22:22 »

Imorgon kommer pappa med Giant Jersy kycklingarna (7v) som jag köpt i skåne upp till mig i hälsinglnd  ;D ;D
Jag skall dela av lite i växthuset så att dom får vänja sig lite sakta vid stor flocken som dom skall gå med och vila sig efter den långa resan!  :P

Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #90 skrivet: 03 jun-11 kl 22:37 »
Idag började det kläckas under ruvhöna nr2. Än så länge en gul kyckling och hålslag på flera ägg. Spänningen är olidlig!! =D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #91 skrivet: 09 jun-11 kl 07:48 »
4 hönor med kycklingar 4 som ruvar och många som ruggar... det blir inte så många ägg nuförtiden... typ 15 st bara
Ska snart iväg och hämtar havrekross, den e slut. Snäckskalen e slut oxå så mera sånt behövs.
Ny ute hage för bete till pullorna igår och dom blev väldigt glada att spankulera i höga gräset istället för deras numera öken till utegård...
Bara svälja kaffet och så off I go!
ha en bra dag!  ;D :-*
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

PetraL

• Västergötland
« Svar #92 skrivet: 10 jun-11 kl 07:49 »
Hemma emd son som har öroninflammation, inte så kul. Ösregnar gör det också. Men ska nog flytta ut kycklingarna till hönshuset, i pallkragar förstås, blev lite förvånad när två stycken kycklingar satt uppe på pallkrageskanten när jag kom ner till pannrummet igår, dem hade tydligen lärt sig att flyga! Blir nog int mycket gjort i hönshuset idag, fast man kanske ska börja planera för hur det ska se ut där när vi ska göra iordning det. Nu är det bara nödlösning men det ska ju förstås bli ett permanent boende.

Lianne

• Västergötland
« Svar #93 skrivet: 10 jun-11 kl 09:23 »
I går hände det som jag har väntat skulle hända, mina höns är frigående och min lilla vovve, en Cavalier/Cocker, springer omkring bland och i flocken. Ibland är hon väldigt närgången och vallar runt dom. Igår som sagt, hade tuppen fått en liten höna för sig själv och började uppvakta henne, då kommer lilla vovven och slänger sig ner brevid och börjar åla sig i gräset, då går tuppen till attack för första gången sen jag skaffade dom.
Han hoppar på mitt hundskrälle och ger henne ett tjuvnyp, Ha,ha, jösses vad fort hon kom upp. sprang till mig och satte sig med en förvånad uppsyn, tittade på tuppen men vågade inte springa dit igen.
Tuppen Kenneth tyckte nog att hon hade gått för långt denna gången, störa honom när han är i full gång ;D

PetraL

• Västergötland
« Svar #94 skrivet: 10 jun-11 kl 09:51 »
I går hände det som jag har väntat skulle hända, mina höns är frigående och min lilla vovve, en Cavalier/Cocker, springer omkring bland och i flocken. Ibland är hon väldigt närgången och vallar runt dom. Igår som sagt, hade tuppen fått en liten höna för sig själv och började uppvakta henne, då kommer lilla vovven och slänger sig ner brevid och börjar åla sig i gräset, då går tuppen till attack för första gången sen jag skaffade dom.
Han hoppar på mitt hundskrälle och ger henne ett tjuvnyp, Ha,ha, jösses vad fort hon kom upp. sprang till mig och satte sig med en förvånad uppsyn, tittade på tuppen men vågade inte springa dit igen.
Tuppen Kenneth tyckte nog att hon hade gått för långt denna gången, störa honom när han är i full gång ;D

Hehe så kan det gå, satt och läste och trodde att jag skulle behöva läsa att hunden bitit ihjäl något djur, men det var ju tur att alla inblandade klarade sig!

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #95 skrivet: 10 jun-11 kl 09:57 »
Som helt färsk hönsägare går jag rundt och väntar på att se vem av mina 7 silkeshöns som är honor och vem som är tuppar!
Jag undrar hur man ser det och när?
Fina är dom!
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Lianne

• Västergötland
« Svar #96 skrivet: 10 jun-11 kl 10:02 »

Hehe så kan det gå, satt och läste och trodde att jag skulle behöva läsa att hunden bitit ihjäl något djur, men det var ju tur att alla inblandade klarade sig!

Nej då, vovven älskar hönsen, bara lite för mycket ;D
Hon sitter troget varje morgon och väntar på att jag ska släppa ut dom ur hönsgården och hon blir lika glad varje gång, djurvärlden är fantastisk :)

PetraL

• Västergötland
« Svar #97 skrivet: 10 jun-11 kl 10:11 »
Nej då, vovven älskar hönsen, bara lite för mycket ;D
Hon sitter troget varje morgon och väntar på att jag ska släppa ut dom ur hönsgården och hon blir lika glad varje gång, djurvärlden är fantastisk :)

Härligt! Ja tuppar kan ju vara lite tjuriga, fast det hade jag nog också blivit om jag hade blivit störd mitt i "allt"!!  :D

Lianne

• Västergötland
« Svar #98 skrivet: 10 jun-11 kl 15:04 »
Hjälp, kan jag ha fått en sur-höna för första gången :o
Mina hönor har ju varit lite veliga och sprungit ut och in i redena, men nu har en av dom legat sen i morse och inte brytt sig om tuppen som springer ut och in och är orolig. Inte någon av dom hönorna som jag har trott varit på gång. Hoppas, hoppas :P

Lianne

• Västergötland
« Svar #99 skrivet: 10 jun-11 kl 16:33 »
Måste bara skriva igen, var inne och kollade hönshuset och där ligger lilla hönan kvar, hon hackade mig när jag försökte kolla hur många ägg det fanns under henne. Ville inte störa henne så hon får väl ligga på dom tills jag har samlat in tillräckligt med nya. Hoppas nu bara att hon ligger kvar. Tuppen springer inte längre in till henne, han verkar ha förstått, kanske :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser