Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad händer i hönsgården idag?  (läst 25673 gånger)

PetraL

• Västergötland
Vad händer i hönsgården idag?
« skrivet: 06 maj-11 kl 09:39 »
Tänkte att vi kunde starta en tråd där man kan skriva lite vad som har hänt hos hönsen. Om man ska göra något kul (eller tråkigt) och roliga anekdoter. Sånt som man vill berätta men inte gärna vill starta en hel tråd för.
Litegrann som en statusuppdatering!

PetraL

• Västergötland
SV: Vad händer i hönsgården idag?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-11 kl 09:42 »
Jag kan ju börja  ;D

Idag ska jag byta vatten och foderautomater hos kycklingarna och hos vaktlarna. Kycklingarna dricker lätt upp 1 liter vatten på ca 2 timmar och jag kanske inte alltid har tid att springa fram och tillbaka med vatten  ;)

Igår städade jag hos kycklingarna och det var poppis!!

Får ju inte glömma att jag på vägen ut till kusten ska in på granngården och "tokhandla" lite  :D

Idalun

• Småland
« Svar #2 skrivet: 06 maj-11 kl 09:58 »
Bra idé!  ;D

Jag ska åka och köpa nytt spån i eftermiddag.
Jobbar hemifrån idag och då får hönsen gå fritt ute på gårdsplanen/trädgården. Det är det bästa!
Min brahmahöna Pia är den som är mest på och bara älskar att strosa runt som hon vill och gå på upptäcksfärd. De dagar jag jobbar vill jag inte ha dem fritt ute. Då följer hon mig hack i häl när jag går mot utgången och sen får jag göra mig så liten som möjligt och smita ut genom dörren medans jag motar tillbaka henne med foten. Söt-höna!  :-*

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 06 maj-11 kl 10:09 »
Bra tråd! =)

Jag är hemma och vabbar med snorig son idag (som för övrigt är tok-pigg), så det blir lite extra pyssel med hönsen. Å andra sidan orkar jag inte göra nåt grovjobb då jag är rätt höggravid... lämnar storstädandet åt sambon.

Men lite gullande med kycklingar ska jag nog orka med  ;D

Jag har dessutom en unghöna som tror att hon vill ruva. Dock byter hon rede stup i kvarten och bryr sig inte ett skvatt om det finns ägg eller inte på plats. Jag la in ett gäng fuskägg i ett rede på golvet och la henne där, stängde för så att de andra inte kommer åt - men då fick hon panik och skulle ut. Jädra höna! Jag försökte locka med en dygnsgammal kyckling, men den förstod hon sig inte alls på och tyckte det var jobbigt när den försökte ta sig under henne. Nåja, hon får väl ligga där hon ligger då...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 06 maj-11 kl 10:26 »
Här väntas det kycklingar! Jag har en australorp-höna som bestämde sig för att ruva för ett par veckor sen, och för några dagar sen fick hon tre ägg från kläckaren som är inne på dag 22 idag. Jag tror att det har varit liiiite svalt i kläckaren, så dom kanske behöver några extra timmar på sig. Sju ägg till ligger kvar i kläckaren, och det är hålslag på ett par av dom! Yay!
Detta är min första kläckning med ägg från mina egna hönor, så det är lite extra speciellt.  :-* Det kan bli AO/sussex, AO/maran, ren sussex, sussex/maran av dessa. Jag ser nämligen inte skillnad på sussex-äggen och AO-äggen...  ::)  Det kommer hur som helst att bli prima värphöns och fina slakttuppar av dom, vilken blandning det än blir. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

nina77

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 06 maj-11 kl 11:07 »
Jag har städat åt ruvhönsen och tvättat nerkletade ägg, ett hade gått sönder. Klantiga höna. Tycker det är svårt med tunga raser, dom klampar så lätt sönder äggen. Ja ja hoppas resten klarar sig. Nu ska jag till stan o fixa det sista innan vår utlandsresa. Sen blir det till att packa väskor.

PetraL

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 maj-11 kl 11:09 »
Härligt med höns som är sällskapliga, mina höns får också gå ute när jag är hemma, sambon håller på och bygger världens finaste hönsgård till dem så att dem får vara ute när dem själv behagar när jag inte är hemma också.

Höggravid, attans nu blev jag avis...

Kul med egna kycklingar, då får vi hoppas på ett bra kläck och många sötisar!

Utlandsresa, nu blev jag avis en gång till!!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 06 maj-11 kl 11:18 »
Har varit och köpt allfoder och svetsnät till en ny bur som ska byggas i helgen. :) Även hämtat ut avelsägg på konsum (dock ej hönsägg). Släppte nyss ut plymouth rocken och tonårsgänget av olika raser/blandningar så de studsar runt och leker för fullt på gården. Ska nu ut och flytta ut dv kochina i rastgården och ett par andra höns till betesbur, så ska jag städa! :)

Har även kläckts en kyckling under en surhöna. :)
« Senast ändrad: 06 maj-11 kl 11:23 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

PetraL

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 maj-11 kl 11:30 »
Då har du fullt upp idag Linkoso ::)

Att lite andra fjäderfän hoppar in i tråden gör ingenting för mig , många fjäderfn lever ju ändå tillsammans mer eller mindre.

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #9 skrivet: 06 maj-11 kl 11:38 »
Jag ska släppa ut gänget lösa. Skrapa rent bajsbrädan och byta ströt i redena.
Gulla lite med Lilla Stina som är min utmobbade höna som för tillfället går själv i en box. Sen ska jag prata lite med snygg-Ylva som ligger och ruvar sen i söndags!
Plocka ägg oxå förstås ca 5-6 brukar där ligga.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #10 skrivet: 06 maj-11 kl 11:45 »
Höggravid, attans nu blev jag avis...

Ja, du kan få min mage om du vill? Jag börjar bli less...  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 06 maj-11 kl 11:53 »
Kul tråd!
Jag har idag gjort rent hos mina 9st 1veckors silkisar och nyss gett dem ett kokt ägg. Vilket tokspring det blev!!! Nu ligger dom me fulla magar och sover på varandra.
I stora hönsgården plocka jag 5 ägg.....kul att mina nya äntligen börjar lägga. Men det e långt kvar till 19 ägg om dan som vi fick innan hundattacken. (förlora 50 höns/kycklingar).......Uteplatsen hos dem e nu i alla fall färdigbyggd och hundjäveln kan inte komma in. (vi vet vems hund det var nu men gubben vägrar erkänna....dock har han köpt 15 hönor till oss och gett pengar till taggtråden och haft hit hunden för att testa om den kommer in nu efter ombyggnationen.....men näää...han vill inte ge med sig att det var hans hund.... )....Inte lätt med 75 åriga farbröder.... :P
Annars idag så e det pyssel hemma som gäller. Ska på bröllop imorrn ska bli kul..... Här e det 20 grader idag så jag sänder massa sol till er alla!

PetraL

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 06 maj-11 kl 12:35 »
Kul tråd!
Jag har idag gjort rent hos mina 9st 1veckors silkisar och nyss gett dem ett kokt ägg. Vilket tokspring det blev!!! Nu ligger dom me fulla magar och sover på varandra.
I stora hönsgården plocka jag 5 ägg.....kul att mina nya äntligen börjar lägga. Men det e långt kvar till 19 ägg om dan som vi fick innan hundattacken. (förlora 50 höns/kycklingar).......Uteplatsen hos dem e nu i alla fall färdigbyggd och hundjäveln kan inte komma in. (vi vet vems hund det var nu men gubben vägrar erkänna....dock har han köpt 15 hönor till oss och gett pengar till taggtråden och haft hit hunden för att testa om den kommer in nu efter ombyggnationen.....men näää...han vill inte ge med sig att det var hans hund.... )....Inte lätt med 75 åriga farbröder.... :P
Annars idag så e det pyssel hemma som gäller. Ska på bröllop imorrn ska bli kul..... Här e det 20 grader idag så jag sänder massa sol till er alla!

Ja det lät ju udda, menar han då på att han betalar för någon annan  ??? Jaja vad säger man..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 06 maj-11 kl 13:22 »
Då har du fullt upp idag Linkoso ::)

Att lite andra fjäderfän hoppar in i tråden gör ingenting för mig , många fjäderfn lever ju ändå tillsammans mer eller mindre.

Jamen då kan jag ju tillägga att mignonerna släppte jag ut ihop med plymisarna och de. ::) ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 06 maj-11 kl 13:37 »
har varit på höns jakt i skogen, tittade ut och jag tyckte de rörde sig någe konstigt uppe i skogen , räknade hönsen joooo en av mina nya höner på rymmen, fick tag på hamburgebröd o lite list . nu är hon tillbaka  :)

Idalun

• Småland
« Svar #15 skrivet: 06 maj-11 kl 19:52 »
Det blev städning hos Rutan & kycklingarna också! Under tiden fick de komma ut i en utebur och känna gräset och solens varma strålar för första gången. Först var de lite nervösa, men sen blev det picka av!  ;D

flax

• Halland
« Svar #16 skrivet: 06 maj-11 kl 22:43 »
Jag hittade en liten nykläckt kyckling idag! ;D
Oplanerad, men mycket välkommen!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

näshulta

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 06 maj-11 kl 23:40 »
Vilken bra idé för en tråd!!

Höggravid, inte avis. Har en sex månaders bebis hemma och visst är det mysigt att vara gravid men de sista månaderna hade jag helst sluppit, hi hi.

Idag har jag konstaterat att en av mina hönor visst vill ruva. .. Isbarhöna, född i augusti förra året.
Tyckte hon tog lite väl lång tid på sig att värpa, hi hi. .

Passade på att slänga in ett par ägg från grannarna. Har även ett gäng i kläckaren som ska kläckas nästa vecka. Hade jag vetat
om ruvhönam hade jag använt henne ju. Nåja, det blir nog bra...

Funderar även på att släppa ihop min lilla flock med de månaders kycklingarna, men jag vet inte om jag
vågar nu när hon ruvar. Lär väl bli bråkigigt... Få se hur jag gör i morgon.

Natti Natti.

Lianne

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 07 maj-11 kl 17:24 »
Kul tråd!
Har småstädat lite i hönshuset, ny papp på bajsbrädan och fyllt på fräscht vatten.
Väntar på att mina hönor ska börjal ruva och i dag fick jag lite hopp, en av dom var inne och la ett ägg, länge och väl, kom sen ut och efter en stund hoppade hon in och la sig igen, men typiskt nog vandrade hon ut igen efter ett tag. Sen har hon inte velat ruva mer i dag, redet är fyllt med redägg och halm så jag tycker att hon borde vilja,ja, ja. Mina höns är bara 1-åringar så de har ju ingen erfarenhet.
Vi har även nätat in vår trädgård mot grannen som har en jakthund, den har inte varit här än men man vet aldrig.
Har Hedemora höns, hund och tre katter

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #19 skrivet: 07 maj-11 kl 17:34 »
Ja, här börjades dan med att gå ut vid  7 tiden och höra alla tuppar gala.
Sen har jag testat om mina 2 surhönor klarar av att ta hand om ägg utan att lägga sig någon annan stans.
Sen har det blivigt lite pyssel med kycklingarna.
Och fr en timmesedan så var jag ute igen, och då försökte en av mina hönor krypa under tuppen och den andra hönan!! och ett litet tag efter det låg det ett ägg.

Plockade in 11 ägg idag.
Sen när jag var hos kaninerna så spratlade några 1 vecka gamma ungar runt i boet.
Och väntar på kycklingar imorgon.

Har inte haft ont i huvet efter skadan i onsdags heller  :)

En lyckad dag.
Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser