Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad händer i hönsgården idag?  (läst 25700 gånger)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Vad händer i hönsgården idag?
« Svar #60 skrivet: 24 maj-11 kl 20:08 »
Nakenhalsarna var liten son fashinerad av.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Lianne

• Västergötland
« Svar #61 skrivet: 24 maj-11 kl 20:39 »
Hönsen har fått rengjorda reden och ny halm, tydligen inte populärt för det blev inte ett endaste ägg i dag.
Favoritredet försökte jag göra riktigt lockande med många redägg och mysigt med halmen, vore väl sjutton om inte någon liten höna-pöna vill ruva därinne. Jag vill ha KYCKLINGAR ::)
Har Hedemora höns, hund och tre katter

pytte

• -
« Svar #62 skrivet: 25 maj-11 kl 09:29 »
Åh vad synd att de inte vill ruva!
Jag har snarare problem med att få dem sluta ruva...
Har två dv. kochin som ruvar på ägg och snart ligger varenda höna och ruvar, en del utan ägg!!
Tusan att man har sådana "ruvmaskiner" trodde inte dvärg kochin var så envisa med ruvandet :-\
Har flera olika blandraskycklingar på g och welsumer.
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Lianne

• Västergötland
« Svar #63 skrivet: 25 maj-11 kl 09:43 »
Vad konstigt att det är så olika med hönsen, förstår att det inte är så kul om alla lägger sig och man inga ägg får.
Pytte, du får skicka hit en ruvhöna till mig som kan lära mina yra hönor hur man gör, tuppen gör i allafall sitt jobb ordentligt ;D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #64 skrivet: 25 maj-11 kl 10:16 »
Drömscenariot idag:

Jag hinner (och orkar) städa hela hönshuset! För det luktar verkligen inte gott där inne nu  :-X Får se om min rygg och fogar fixar det...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lianne

• Västergötland
« Svar #65 skrivet: 25 maj-11 kl 13:16 »
Har inte hunnit att inhägna trädgårdslandet än :-[ den här synen mötte mig i dag i mitt nykupade potatisland. Perfekt tyckte väl hönsgänget med färdiga jordfåror att bada och slappa i. Skyndade in efter kameran så jag hann och föreviga det.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #66 skrivet: 25 maj-11 kl 15:21 »
Hönsen har fått rengjorda reden och ny halm, tydligen inte populärt för det blev inte ett endaste ägg i dag.
Favoritredet försökte jag göra riktigt lockande med många redägg och mysigt med halmen, vore väl sjutton om inte någon liten höna-pöna vill ruva därinne. Jag vill ha KYCKLINGAR ::)

Mina brukar tacka mig på samma sätt när de får städat också... Lite som ungar. Men MAMMA! Nu hittar jag ju ingenting!

Fast nu har det gått några veckor sen storstädningen så nu har de vant sig och lägger massor av ägg. Och Susanne Sussexhöna som ville ruvat i julas, blott ett halvår gammal har lagt sig igen. Den här gången ska hon få som hon vill!

(ingen som bor nära Tidaholm förresten och har gröna ägg till övers? I så fall skulle jag bli jätteglad! Jag har lagt undan av våra egna ägg att stoppa in under henne ikväll egentligen men skulle jag få tag i gröna ägg vore det ju allra bäst! Mörkbruna ägg vore också kul.)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

pytte

• -
« Svar #67 skrivet: 25 maj-11 kl 16:13 »
Ja Lianne du kunde säkert få låna en av mina tokiga damer, lite långt bort bara....
Du får ta ett ordentligt "snack" med dina hönor :D
Finns en anledning till att det kommer in nya raser hos mig, mer ägg, mindre ruvande o:)
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #68 skrivet: 25 maj-11 kl 17:56 »
7 nya Åsbokycklingar såg dagens ljus  :D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #69 skrivet: 25 maj-11 kl 19:19 »
Imorgon blir mina kycklingar en vecka gamla , och riktiga småfjädrar har dem redan på vingarna. Snart är dem inte så söta längre. Till helgen är det dags att flytta ur buren till en större inhägnad i förrådet tills dem är stora nog till att flytta ut till hönsen. :)

Chicken

« Svar #70 skrivet: 26 maj-11 kl 23:02 »
Gick ner till hönsen tidigt för att titta till min ruvande dv,kochin som hade kläckfärdiga ägg.Hönan hade lämnat sitt rede med en kyckling och utanför det låg en iskall nästan stel till synes död kyckling.Jag tog upp den och höll den i handen medan jag fixade med mat och vatten. Då såg jag som en liten darrning i ena vingen. Stoppade ner den isklalla kycklingen i BH´n  (varmaste stället)och efter 10 min rörde den på benen och  efter ytterligare 15 min pep den  :o . Startade kläckaren och så fick den ligga där hela dagen och nu har jag stoppat in den under hönsmamma,den var hur pigg som helst nu ! Uppstånden från de döda. :D,de 2 ägg som låg kvar lade jag också i kläckaren och de kom ut nu i kväll.Ibland måste man hjälpa naturen lite på traven.

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #71 skrivet: 27 maj-11 kl 11:03 »
Idag regnar det men lila glada är hönsen för det för då kommer det ju fram en massa härliga daggmaskar!
Vill man så kan man ;P

Lianne

• Västergötland
« Svar #72 skrivet: 27 maj-11 kl 17:55 »
Städning i hönshuset, hönsen har gått ute hela dagen trots spöregn, men säger som Majasmamma, härliga maskar finns det gott om då.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #73 skrivet: 27 maj-11 kl 18:54 »
Flera Åsbokycklingar  :D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

PetraL

• Västergötland
« Svar #74 skrivet: 28 maj-11 kl 17:18 »
Oj va mycket roligt som händer i era höshus!!

Jag gjorde iordning den nya foderförvaringen igår. Plastlådor från Biltema, med vipplock, perfekt storlek för 25 kg foder och stapelbara, dock blir dem ju ganska tunga med 25 kg foder i så det är ju inget man staplar speciellt högt!

Vaktlarna har blivit könsmogna, verkar ha tre tuppar, det är iaf tre stycken som har blivit lite hackade på huvudet...jaja om ingen far illa så får dem bestämma hackordning utan att jag bryr mig.

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #75 skrivet: 28 maj-11 kl 19:37 »
Har städat ut allt som skulle ut. Jag tyckte det blev rent och fint men hönorna verkar inte bry sig... >:(
Lite tacksamhet iform av extra bonusägg på städdagar är väl inte för mycket begärt  ;) :D

Flyttade ut 2-veckors kycklingarna med mor till egen inhängnad ute och istället fick en ny
liten kull på 4 dunbollar med mor flytta in till "lilla-avdelningen" inne.
Vill man så kan man ;P

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #76 skrivet: 28 maj-11 kl 19:42 »
Idag har man först varigt på en trevlig hönsträff, Sen fixat mer med hönsen.

Köpte fröer till kycklingarna på träffen, och lite reden till hönsen.

När jag kom hem så gav jag lite fröer till kycklingarna sen körde jag igång.

Inredde 3 hönsavdelnbingar  med varsina rede.

Sen fixade jag en av kycklingburarna till de kycklingarna som kommer på tisdag.

Idag har jag inte haft kråkorna här heller.

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #77 skrivet: 28 maj-11 kl 23:33 »
Idag har de fem nykläckta kycklingarna fått flytta ut i hönshuset. De bor i en plastlåda med gallerlock under värmelampa. De lite äldre kycklingarna för nöja sig med att sova i kanten av värmelampans värmezon. Kläckmaskinen har decifiserats och laddats med nya ägg.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Turnit

• Västergötland
« Svar #78 skrivet: 30 maj-11 kl 05:16 »
Vi har sorg i familjen, så för att sysselsätta mig för att inte bli tokig ska jag kommande dagar ordna nytt boende till mina hönor, städa ur deras befintliga, bygga om redena där.....

Varit och köpt pallkragar så jag ska göra hönsskitkompost och nya kycklinglådor.....

Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #79 skrivet: 30 maj-11 kl 21:08 »
Här har det kläckt en massa chabo och sebright och även lite orpington

Imorgon bitti väntar jag mig att kläckaren är översvämmad med kycklingar.
Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 1 användare
Vegarissla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser