Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad händer i hönsgården idag?  (läst 25699 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Vad händer i hönsgården idag?
« Svar #40 skrivet: 11 maj-11 kl 10:04 »
Igår lyckades jag flytta en av ruvhönorna (hon som har surat längst) in i ett eget krypin med mat och vatten. Gav henne 8 riktiga ägg och hon såg så nöjd ut så. Tydligen har jag inte gjort inhägnaden tillräckligt hönssäker för i morse gick hon ut med de andra. Får se om hon har gått tillbaka till redet när jag kommer hem... Dum som jag var märkte jag inte äggen eftersom jag trodde att jag hade stängt in henne  >:(
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lianne

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 11 maj-11 kl 12:07 »
Mina veliga höns!!
De springer in och ut i favoritredet, avlöser varandra att ligga där inne. Två går in flera gånger om dagen och ligger en kort eller lång stund, i går trodde jag att det skulle bli många ägg men inte då, på kvällen låg det bara ett endaste ägg. Ingen som vill ruva ordentligt och till på köpet värper dom inte ??? I dag verkar det som de bara vill gå på tomten och leta mat.
Har Hedemora höns, hund och tre katter

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #42 skrivet: 11 maj-11 kl 12:41 »
Här på ön har vi konstigt väder. Varmt fast ingen sol och ett fuktmoln som ligger på. Inne i hönshuset så envisas hönorna att sova i ett av ägg rederna och det resulterar i att det blir massa bajs där och såklart vill ingen lägga ägg där. Dumma brudar! Har 17 hönor, en tupp och tre småttingar som springer ute och har sig......sen i barnkammaren finns 26 st, vad kan de va....1-2 månader gamla. Idag när jag bytte vatten där så smet 2 ut....okej tänkte jag, kanske dax att jag låter dom prova på att komma ut och träffa resten av familjen så jag öppna upp lite och satte mig brevid. Direkt kom 5-6 stora hönor och tittade på vilka dom små var. Till en början frid och fröjd, en av mina hönor som stackarn bara kan se med ett öga var först ner och tittade närmare, men hon e så himla snäll att hon bara vandra vidare och inte ens dom små brydde sig. Sen plötsligt gick 3st stora ner och det blev kaos. Tjuvnyp så dom små gallskrek och spring åt alla håll. Suck!!! Huuuuur ska jag få in de  små i flocken??? Gav upp oich puttade in alla små igen..... Utom en. En som från första början alltid smet, både från bebis kartongen och deras andra bur innan de kom in i hönshuset. En liten en som inte e rädd för nånting. Men jag tyckte synd om den då 5 hönor började jaga den trots att den inte pep eller sprang särskillt långt. Anyway... han/hon fick hoppa ner till de andra små.
Sen har jag gjort rent inne hos mina silkisar. Har dom fortfarande i vardagsrummet. De e 2 veckor gamla nu men fortfarande så små! Mina små pluttisar.
Nu ska jag ut och samla in kapris.

Idalun

• Småland
« Svar #43 skrivet: 22 maj-11 kl 22:13 »
2 sura damer ligger på ägg. Idag gick de ut en sväng och oj, vad det badades! ;D
Jag försökte se vilka som är hönor & tuppar av mina blandis-kycklingar som nu är 6 veckor. Inte helt lätt det där! :-\
Men jag får förhopningsvis fler att träna på...  ;)

betsla

• Jämtland
« Svar #44 skrivet: 22 maj-11 kl 22:18 »
Helt plötsligt har vi 4 surkärringar i hönshuset, en av dem är en riktig bitch som hugger efter en så fort man kommer i närheten  >:D Får hoppas att hon blir lite snällare när hon väl har fått kycklingar - annars vet jag inte vad vi ska göra...

Hönan som har kycklingar tog med sig de små ut idag för att bada lite och picka lite bland gräset, vilken lycka det är att se de små må så gott ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #45 skrivet: 22 maj-11 kl 23:10 »
Jag kom nyss in efter att ha krupit i skit o panikgråtit en skvätt. Min lillebror har plötsligt fattat tycke för att hönsen är skitkul... Att mata (bra)... Att jaga (mindre bra)... Att sparka (släpade in ungen i huset flyförbannad  >:D ) ... Iaf. så hade han jagat ut mina mignonankor o en grupp höns som vi har i barack, de hade satt sig för att natta sig. Jag får in dem, stänger igen dörren snabbt o går ut för att hitta de nyinflyttade som allt annat än behöver jagas bort från där de ska lära sig att "här bor vi".

Kommer tillbaka och då har ungen öppnat och jagad ut de jag fått in igen och var precis påväg att ge en ung dv kochin en spark i röven med gummistöveln (och där kom det där ovan med flyförbannad o släpade in ungen som gick o skrattade hela vägen :X Stått o hällt hönsens strö i skallen på sig själv hade han gjort också så det blev kamma o borta av :X ).

Jag går sedan ut igen o de flesta hade gått in. Förutom 2 araucanor som jag hämtade hem från Emil förra måndagen, så de hade för första gången idag fått komma ut lösa då de börjat bo in sig i boden och fattat att de ska gå in där... Så kommer ungen och jagar ut dem!! Suck!! Fick tag i hönan snabbt och in med henne men tuppen... Jag föste honom runt... Runt... Runt... Runt... Runt... Boden... - MEN SKA DET VARA SÅ J*VLA SVÅRT ATT GÅ IN GENOM EN ÖPPEN DÖRR TILL KOMPISARNA!!!!! vrålade man.  :-X Gick sedan därifrån ett tag för tänkte att han kanske går in när jag sticker,... NÄ!! Så då fortsatte jakten (kan tillägga att mina Mignons som alltid går in satt under boden också efter att ha blivit utjagade och jag fångade in draken o satte in). Efter ca 1 timmes gå runt i cirklar och ligga på knä i gräs o skit med pinnar o peta under bodarna så han skulle komma fram, panikrusningar då han var påväg åt helv*te (dvs. mot grannes gård över hagen) så lyckades jag få in honom i ankhagen där jag smällde igen dörren - AHAAA!!  >:D Och äntligen fångade jag honom!

Efter jag släppt in tuppskrället så kommer jag på att Evita, mignonhonan är kvar ute. Hon är väll under boden... Kollar, ingen liten anka... Andra boden, ingen liten anka. Jag går o kollar bland rabarberna, nässlorna, vinbärsbuskarna, bråten. Spanar över hagarna, över grannens tomt... Tar ut hanen o sätter i en bur o han börjar kvacka... Inget svar från honan.  :'( Det börjar bli mörkt och jag letar i panik efter lilla ankan, tillslut går man där och snörvlar över att SNÄLLA, KOM FRAM med massa tankar om att hon kan bli rovdjursmat om jag inte hittar henne. Det blir ännu mörkare o jag går in efter en lampa. När jag kommer tillbaka ned för att leta så - PUUUST ... Där kom hon vaggandes emot Blanco (hanen). Såg ut som hon kom från vinbärsbuskarnas håll ändå, fattar inte vart hon kan ha varit.

Nu sitter jag här och det bränner efter nässlor på benen... Svider i armen efter jag rev mig på ett nät i letandet av anka och sticker på armbågar, knän o vader efter gräs, spån o sten när jag kröp omkring.  :-X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

betsla

• Jämtland
« Svar #46 skrivet: 23 maj-11 kl 08:43 »
Jag kom nyss in efter att ha krupit i skit o panikgråtit en skvätt. Min lillebror har plötsligt fattat tycke för att hönsen är skitkul... Att mata (bra)... Att jaga (mindre bra)... Att sparka (släpade in ungen i huset flyförbannad  >:D ) ... Iaf. så hade han jagat ut mina mignonankor o en grupp höns som vi har i barack, de hade satt sig för att natta sig. Jag får in dem, stänger igen dörren snabbt o går ut för att hitta de nyinflyttade som allt annat än behöver jagas bort från där de ska lära sig att "här bor vi".

Kommer tillbaka och då har ungen öppnat och jagad ut de jag fått in igen och var precis påväg att ge en ung dv kochin en spark i röven med gummistöveln (och där kom det där ovan med flyförbannad o släpade in ungen som gick o skrattade hela vägen :X Stått o hällt hönsens strö i skallen på sig själv hade han gjort också så det blev kamma o borta av :X ).

Jag går sedan ut igen o de flesta hade gått in. Förutom 2 araucanor som jag hämtade hem från Emil förra måndagen, så de hade för första gången idag fått komma ut lösa då de börjat bo in sig i boden och fattat att de ska gå in där... Så kommer ungen och jagar ut dem!! Suck!! Fick tag i hönan snabbt och in med henne men tuppen... Jag föste honom runt... Runt... Runt... Runt... Runt... Boden... - MEN SKA DET VARA SÅ J*VLA SVÅRT ATT GÅ IN GENOM EN ÖPPEN DÖRR TILL KOMPISARNA!!!!! vrålade man.  :-X Gick sedan därifrån ett tag för tänkte att han kanske går in när jag sticker,... NÄ!! Så då fortsatte jakten (kan tillägga att mina Mignons som alltid går in satt under boden också efter att ha blivit utjagade och jag fångade in draken o satte in). Efter ca 1 timmes gå runt i cirklar och ligga på knä i gräs o skit med pinnar o peta under bodarna så han skulle komma fram, panikrusningar då han var påväg åt helv*te (dvs. mot grannes gård över hagen) så lyckades jag få in honom i ankhagen där jag smällde igen dörren - AHAAA!!  >:D Och äntligen fångade jag honom!

Efter jag släppt in tuppskrället så kommer jag på att Evita, mignonhonan är kvar ute. Hon är väll under boden... Kollar, ingen liten anka... Andra boden, ingen liten anka. Jag går o kollar bland rabarberna, nässlorna, vinbärsbuskarna, bråten. Spanar över hagarna, över grannens tomt... Tar ut hanen o sätter i en bur o han börjar kvacka... Inget svar från honan.  :'( Det börjar bli mörkt och jag letar i panik efter lilla ankan, tillslut går man där och snörvlar över att SNÄLLA, KOM FRAM med massa tankar om att hon kan bli rovdjursmat om jag inte hittar henne. Det blir ännu mörkare o jag går in efter en lampa. När jag kommer tillbaka ned för att leta så - PUUUST ... Där kom hon vaggandes emot Blanco (hanen). Såg ut som hon kom från vinbärsbuskarnas håll ändå, fattar inte vart hon kan ha varit.

Nu sitter jag här och det bränner efter nässlor på benen... Svider i armen efter jag rev mig på ett nät i letandet av anka och sticker på armbågar, knän o vader efter gräs, spån o sten när jag kröp omkring.  :-X

Ååååhhh, inte kul  :-\

Hur gammal är din lillebror? Det känns som att det är dags för en duktig uppläxning!!  >:D

Baby Duck

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 23 maj-11 kl 09:25 »
Ny-anlända Lohmanbrudarna har sovit sin första natt här.
Nu börjar deras nya liv på gården..

Liite läskigt å gå ut ur hönsgården men gräset lockar å alla maskar som
krupit fram efter regnet. :P

Araucana-tuppen, alias våldtäckaridioten var först framme för att "hälsa"
Fan va stryk han fick >:D Mucka INTE med en superhacker-Lohmanbrud

C-Lina

• Bohuslän
« Svar #48 skrivet: 23 maj-11 kl 10:00 »
Börjar med de roliga och glada delarna!

De två veckor gamla kycklingarna är ute med sina 3 mammor för första gången, ser ut att tycka det är kul! De badar och sprätter precis som de stora  :) Tupparna är med och vaktar och visar mat, de är otroligt snälla mot de små. Så roligt att se att både hönorna och tupparna ger kycklingarna mat som dom hittar. Och ja de har 3 mammor för när de kläcktes gick 2 av surhönorna av sina ägg men det verkar gå bra. Förutom att de är hemska mot mig, de anfaller mina fötter rätt som det är. Många har sagt att -Åh vågar du ha tuppar dom som kan vara så hemska! Men inte här inte, här har vi anfallarhönor istället! Men men får se det positivt, de skyddar ju sina små.

Det var ju en fjärde surhöna också så hon fick alla ägg, var bara 14. Igår tittade det fram 8 små kycklingar under henne så nu finns det totalt 17 små kycklingar här  :D :D

Till det tråkiga, den enda hönan som inte ville ruva har nu äggledarinflammation (tror jag). Usch och fy min stackars lilla höna... Ringt veterinären så får vi se vad h*n säger. Men hon äter iaf än så länge. Tvättade henne igår och satte henne i en kattbur så hon får vara ifred. Hoppas hoppas hon klarar sig, spelar ingen roll om hon inte lägger ägg mer, bara hon inte lider.
Hus i skogen med man, barn, hund, katt och Bohuslän-Dals svarthöns med genbank.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #49 skrivet: 23 maj-11 kl 13:53 »
Hemma hos mig idag går mina blommehöns fritt som vanligt och njuter av livet.

Mina dvärghöns går i hönsgården och min ruvande höna har jag låtit lämna "boet" ett litet tag för att göra dig iordning. Jag har henne instängd i en bur med sina ägg så dem andra hönsen inte kan ta hennes plats och störa henne. Så snart är det väl dags att stänga in henne igen. Ser henne fortfarande ute.

I en kaninbur har jag 13 st kycklingar som hundarna gärna skulle vilja "leka med" snarare äta upp. Dem är 4 dagar gamla och är kläckta med kläckare.

Idalun

• Småland
« Svar #50 skrivet: 23 maj-11 kl 18:54 »
En av hönorna lackade ur på Terrorist-Torsten idag! >:D Han fick så han teg och småsprang lite därifrån... Det är alltså någon mer än jag som tycker att han är rätt dryg... fin, men dryg!  ;)
Det är samma höna som bara älskar hans finaste värpgrop i spånet, längst in i hörnet under bajsbrädan. Så något rätt gör han ju uppenbarligen!  ::) ;D

Lianne

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 23 maj-11 kl 22:04 »
Hönsen varit ute i trädgården hela dagen, massakrerat mitt trädgårdsland så det blir till att inhägna det nu.
Tuppen Kenneth fick stolle-ryck och flaxade upp i äppelträdet och där satt han och gol som en galning, han fick väl storhetsvansinne antar jag.
Min lilla Silver-Sara ligger hela eftermiddagen på de ägg som finns i favorit redet, värper inget själv och sen  vankar ut efter några timmar, obeslutsam.
Har Hedemora höns, hund och tre katter

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #52 skrivet: 24 maj-11 kl 15:41 »
Nu springer tuppj*veln lös igen (som jag jagade 1 timme förut!!). Kom hem o då springer lillebror ned till hönsen... Ser att han håller på med någon pall. Visar sig sedan att han klättrat upp på den o låst upp o släppt ut hönsen... Där tuppen går. *slår sig över pannan* 

Säger till honom, han lyssnar såklart inte o man duttar till honom lite lätt på kinden av irritation o reflex får sedan skäll av mamma för det... Sedan efter tuppen med håven, halkar på en f*cking maskrosj*vel o slår på skalle!!! Nu sitter jag här lagom glad, öm efter fallet o tuppen kutar runt där ute.  :-X   :-X  :-\
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #53 skrivet: 24 maj-11 kl 16:00 »
Sätta lillebror i en av hundgårdarna eller sele med löplina?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #54 skrivet: 24 maj-11 kl 16:23 »
Haha. ;D

Nu har jag fått tag på tuppen iaf.  8) Efter ytterligare en vurpa. Halade på en skit denna gång o i fallet flög han in i håven. ;D ;D

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #55 skrivet: 24 maj-11 kl 18:20 »
Idag har i byggt stommen till blomme hönsgården, så snart har dem också en inhägnad. Äntligen kan man snart turas om att släppa dvärghönsen och blommehönsen fritt.

betsla

• Jämtland
« Svar #56 skrivet: 24 maj-11 kl 18:57 »
Sätta lillebror i en av hundgårdarna eller sele med löplina?

Ehum... elstängsel kanske funkar på små bröder också?!  o:)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #57 skrivet: 24 maj-11 kl 19:04 »
Linkoso.

Kan du inte släppa in en arg tupp i samma bur som din bror så tror jag inte han vågra göra om det.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #58 skrivet: 24 maj-11 kl 19:29 »
Men jag vill ju inte att han ska bli rädd för höns. Han matar ju o har sig också, tycker de är jätteroliga. Och mamma vrålar - "Neeeeej, inte "en till" .  >:D (hönsgalning alltså ::) själv är hon häst o hundgalning)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #59 skrivet: 24 maj-11 kl 19:38 »
Har för övrigt mockat skit idag... Sedan när jag stod nere o bytte vatten till ankorna ringer telefonen... Ojsan, Trallallaa står på gården o undrar vart jag är.  :-[ Jag som till och med sms:ade - "Säg vilken tid du är här så jag håller mig framme" ...  :-X Så gick det. Lämnade över en bunt ägg till henne, tog emot ägg o 2 beställda säckar krubb (värpfoder o kalkonfoder). Sedan gick vi runt lite bland kluckisarna... Plötsligt kommer en liten nakenhals gående där den inte ska vara, visade sig att den hittat ett hål i gården, efter detta kommer en annan höna som jag satt i en betesbur under tiden jag höll på o gjorde rent... De brukar aldrig lyckas rymma sådär annars. xD

När hon åkt hem var det dags för skiten igen då jag inte ens hade hunnit halvvägs med att städa klart.

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser