Tjänare grabbar och bestemödre!
En venninne av meg har ett par tunnland som hun vil dyrke poteter på. Hun er enke og har ingen praktisk eller teoretisk kunnskap om dyrking, og trenger råd.
En del av landet hun vil dyrke på var hestehage i fjor, og full av hestemøkk. Hun har ingen plog, men en diger traktor med en kraftig jordfres som hun kjørte over landet med flere ganger.
En annen del har ligget brakk i flere år. Der er det dels gras, men også myyycket skvallerkål (kirskål). Også her freset hun over landet.
Jeg er litt skeptisk til jordfresing, i alle fall på landet der det var mye skvallerkål. Dels er jeg redd for at skvallerkålen blir enda mer dominerende, dels er jeg redd for at gras og skvallerkål vil stjele mye av næringen fra potetene siden fresingen etterlater mye vekster i overflaten. På stykket som var hestehage er jeg optimistisk, hestene gikk for tett og har sikkert gjennomgjødslet området godt. Men også her vil vel potetene få næringskonkurranse?
Hvordan ser dere svensker på mulighetene for å få en brukbar avling på disse jordstykkene? Og hva bør hun gjøre før hun setter potetene av gjødsling eller annen bearbeiding av jorden? Er det eventuelt andre grønnsaker hun kan dyrke?