Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis-fråga  (läst 3377 gånger)

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
Potatis-fråga
« skrivet: 05 maj-11 kl 19:13 »
Tjänare grabbar och bestemödre!
En venninne av meg har ett par tunnland som hun vil dyrke poteter på. Hun er enke og har ingen praktisk eller teoretisk kunnskap om dyrking, og trenger råd.

En del av landet hun vil dyrke på var hestehage i fjor, og full av hestemøkk. Hun har ingen plog, men en diger traktor med en kraftig jordfres som hun kjørte over landet med flere ganger.

En annen del har ligget brakk i flere år. Der er det dels gras, men også myyycket skvallerkål (kirskål). Også her freset hun over landet.

Jeg er litt skeptisk til jordfresing, i alle fall på landet der det var mye skvallerkål. Dels er jeg redd for at skvallerkålen blir enda mer dominerende, dels er jeg redd for at gras og skvallerkål vil stjele mye av næringen fra potetene siden fresingen etterlater mye vekster i overflaten. På stykket som var hestehage er jeg optimistisk, hestene gikk for tett og har sikkert gjennomgjødslet området godt. Men også her vil vel potetene få næringskonkurranse?

Hvordan ser dere svensker på mulighetene for å få en brukbar avling på disse jordstykkene? Og hva bør hun gjøre før hun setter potetene av gjødsling eller annen bearbeiding av jorden? Er det eventuelt andre grønnsaker hun kan dyrke?

Bo

SV: Potatis-fråga
« Svar #1 skrivet: 05 maj-11 kl 20:19 »
Vad som kan bli fel:

1: Man gödslar för mycket och får bara blast och inga knölar.
2: Man odlar ett större land än man orkar sköta och ogräset tar över.
3: Sjukdom fördärvar knölarna för man såg inte tecknen i tid så att man hann rädda skörden.
4: Man får kopiöst med potatis och vet inte vad man skall göra av den.

Beisla

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 maj-11 kl 20:32 »
Jag är så nöjd med förra årets experiment, potatis rakt på gräsmattan, mellan raderna av potatis lade jag dagstidningar, på allt det ett lager med halm, när blasten kommit upp lite lade jag lite mer halm på/runt blasten så att solen inte kunde lysa igenom. Maskarna skötte uppluckringen fint, så det växte även neråt.
Läs om täckodling om det verkar vara nåt för er, man slipper iaf att rensa ogräs med den metoden!   
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 maj-11 kl 21:10 »
Jag är så nöjd med förra årets experiment, potatis rakt på gräsmattan, mellan raderna av potatis lade jag dagstidningar, på allt det ett lager med halm, när blasten kommit upp lite lade jag lite mer halm på/runt blasten så att solen inte kunde lysa igenom. Maskarna skötte uppluckringen fint, så det växte även neråt.
Läs om täckodling om det verkar vara nåt för er, man slipper iaf att rensa ogräs med den metoden!   
Låter intressant. Tror du det går med gräsklipp?

Beisla

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 maj-11 kl 21:02 »
Gräsklipp innehåller för mycket kväve (har jag för mig, nåt var mycket iaf) för potatisen. Halm ger bättre resultat just när det gäller potatis, men de flesta andra grödorna uppskattar gräsklippet. Ganska tjockt lager ska det vara.
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

kurt

« Svar #5 skrivet: 12 maj-11 kl 06:49 »
Eftersom potatis är en av de allra bästa grödorna för nyodlingar så tycker jag definitivt att man skall sätta det. Visst kan det bli problem med ogräs om det växt rotogräs där innan, men potatis är ändå bästa grödan för att i någon mån konkurrera med ogräset.

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 2 användare
Dmslr, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser