Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  någon som är bra på knölgäss  (läst 8451 gånger)

gernsö

• Skåne
någon som är bra på knölgäss
« skrivet: 03 maj-11 kl 20:56 »
hej
 undrar om det finns någon här som är bra på knölgäss och har lite erfarenhet av dem, behöver hjälp med könsbestämning av 4 st som jag misstänker är hanar, har blivit lurad troligtvis, och ja..... inte deras fel, jag lät handeln gå igenom trotts att jag misstänkte detta. men vill veta så jag inte säljer dem vidare och lurar andra, för sådan är jag inte.  och jag har inte lust att vända upp coh ner på dem och kolla baken. vad ska jag se efter, om man bortser från knölen vid näbben.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: någon som är bra på knölgäss
« Svar #1 skrivet: 03 maj-11 kl 21:02 »
då de fortfarande parar sig så kan du ju se om det är några som ser slitna ut på ryggen utav dem..blir det några ägg? nån som leder och går i täten? vränga kloaken är det lättaste om man kan det..hanarna har en tydlig snäcka.. utseendeskillnader på knölgäss har jag ingen koll på..  är det afrikanska knölgäss?
Fjäderfän och kaniner

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 03 maj-11 kl 21:12 »
det är kineser,  de ser ut som kopior, liksom ingen som är mindre, eller sådant, två är liksom lite plockade på bröstet, men inget i nacken, de har inte parat sig hos mig. inte för att jag har stått och glott på dem heller direkt.

de två med lila prickar är mina gamla damer. övriga är de nya
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

grimbart

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 maj-11 kl 21:16 »
av hållningen på bilden att döma så ser det faktiskt ut som 4hanar ihop med dina 2honor :P...
Fjäderfän och kaniner

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 maj-11 kl 21:23 »
har suttit och glott på bilder på nätet och jag vet faktiskt inte. blir snart galen, för mina två gamlingar ser heller inte ut som jag tycker att kineserna ska, de är mer längs marken än upp i  luften.....

gernsö

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 03 maj-11 kl 21:25 »
http://www.feathersite.com/Poultry/Geese/ChineseGoose.JPEG
de flesta bilder gör mig bara mer förvirrad

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 maj-11 kl 21:27 »
du får vränga kloaken eller be nån bekant göra det på dem om du inte vågar...
Fjäderfän och kaniner

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 03 maj-11 kl 21:30 »

?

en av  mina gamla damer

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 03 maj-11 kl 21:31 »
Dom gamla ser mindre ut och har mer häng i rumpan
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Nina K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 03 maj-11 kl 21:33 »
Är inte helt inne på det här med att se skillnad på dem. Vi skaffa tre små kinesiska knölgäss sommaren 2009 som vi trodde var två honor och en hane hela hösten och vinter sen på våren när vi fann tre ägg inne hoss dem. Då fatta vi att de var tre  :P Vi köpte sen förra året en hane på franks marknad. En bild på dem nere, hanen de som har ring. Knölen är större, något ljusare färg än honorna, lite större, skilnad på hur de låter med. Här är ett klipp från youtube, våran hane låter som gåsen på filmen (han säger fel, Afrikansk men det är Kinesiska). Kan inte komma på nått mer just nu som skiljer dem. Kan ta en bättre bild imorgon om jag hinner.

African Geese greet you when you arrive to Omni Unum Farm

gernsö

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 03 maj-11 kl 21:37 »
dessa fyra skriker som galningar hela tiden, slåss dock inte. mina äldre damer är mer tysta. mina damer är typ runt 8 år och har värpt bra, därav påsen. då dessa släpptes ihop såvisade de fyra inget intresse av de 2 äldre.  men de är nu delade, då mina gamla envisa damer inte gillade sällskapet.

Nina K

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 03 maj-11 kl 21:40 »
Har setat och tittat på bilderna och håller med, ser ut att vara hannar. När jag tittar på första vilden på minner de om vår hane, han går ständigt med höjt huvud uppåt medan honorna tittar var de sätter fötterna  :D

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 03 maj-11 kl 23:42 »
Ser onekligen ut som min hane gör...
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 05 maj-11 kl 10:18 »
Här är ett klipp från youtube, våran hane låter som gåsen på filmen (han säger fel, Afrikansk men det är Kinesiska).
Omni Unum Farm[/url]
Sorry, men det är faktiskt Afrikanska knölgås på filmen. Kinesiska är mindre lättare, med längre hals och betydligt mer upprätta i kroppshållningen.
Kinesisk knölgås (förvisso vit)

Afrikansk Knölgås

Den afrikanska knölgåsen är framavlad i USA i slutet av 1800-talet ur Kinesisk knölgås och Toulouse. På den tiden var det populärt med exotiska namn och därför blev namnet Afrikansk även om den inte har med Afrika att göra. Jag var den första i Sverige som visade Afrikansk gås på utställning, 2001 tror jag det var ;)

Jag har sett rätt många knölgäss de sista åren som varken ser ut som Kinesiska eller Afrikanska utan är något mellanting. Om bilden är på dina knölgäss så ser dom ut att var Afrikaner av en lite lättare modell. Skulle vara intressant att vet a vad dina vägde? Dom Kinesiska ska inte väga mer än 5kg för en hane och 4kg för en hona. De Afrikanska däremot är större där väger hanarna upp emot 9 kg och honorna upp emot 8kg dvs nästan dubbelt så stora som en Kines och jämförbar i storlek med en Skånegås. Dvs Afrikanerna är stora gäss och Kineserna är små och eleganta gäss.

Gernsös bilder kan jag tyvärr inte se så dem kan jag inte kommentera och gissa kön på :-\

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

gernsö

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 07 maj-11 kl 09:19 »
nä vet inte varför de försvunnit, ska försöka sätta in nya i dag.  får väll ut och fotografera. men jag måste säga att jag tycker att mina äldre damer är en mellanting mellan kines och afrikan, blir inte kloka på dem, dock är de nya 4 kineser.  det är kanske därför de inte kommer överrens, de pratar inte samma språk!? ::)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 07 maj-11 kl 20:28 »
nä vet inte varför de försvunnit, ska försöka sätta in nya i dag.  får väll ut och fotografera. men jag måste säga att jag tycker att mina äldre damer är en mellanting mellan kines och afrikan, blir inte kloka på dem, dock är de nya 4 kineser.  det är kanske därför de inte kommer överrens, de pratar inte samma språk!? ::)
Så kan det nog vara! Kinesiska är inte ett lätt språk att lära sig ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

gernsö

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 08 maj-11 kl 20:23 »
Nu finns det bilder på gässen i mitt galleri, kolla där.

gernsö

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 10 maj-11 kl 14:55 »
ingen som är bra knölgäss

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser