Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta ut i ett torp mitt i skogen?  (läst 20580 gånger)

tranicos

• Västergötland
SV: Flytta ut i ett torp mitt i skogen?
« Svar #40 skrivet: 08 maj-11 kl 18:20 »
Precis, då kan man fundera och dona i godan ro. Scooter får man inte köra på allmän väg förresten. Du får hitta en genväg in till stan isåfall.

Fast om vägen inte är skottad, och därmed inte farbar, är det då en väg? :p

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #41 skrivet: 08 maj-11 kl 18:36 »
Tyvärr räknas det också. Men vem kontrollerar det just där? Du kanske är rätt ensam att åka där om det är långt bortiskogen.
Och åker du på en skidled så blir du inte populär heller. Åk bredvid.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
« Svar #42 skrivet: 09 maj-11 kl 07:26 »
ljuvligt fint ju. :-)

Håller tummarna att du får det så billigt. :-)

Tror till och med att du måste ha markägarens tillstånd om att köra skoter på icke allmänna vägar. Fast jag är inte säker. Här har de åkt med skoter nedanför vår väg i vintras (inte på vår mark alltså). Vi märkte det inte alls. Tyckte det var skönt med ett skoterspår när man skulle ut med hunden. :-)

Får du det för 50 000 kan du ju börja med att se det som sommarstuga och så får du ju se i vinter hur det verkar med vatten och väg. Du behöver ju inte kasta iväg ditt boende första vintern för det priset. :-) Elen tror jag är minsta problemet. Har man vedspis och kakelugnar och jordkällare så klarar man ju sig. :-)

Jag skulle nog satsat på en traktor med plog istället för skoter, den går ju fram hela tiden och den får du lagligt köra ända in i samhället. :-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #43 skrivet: 10 maj-11 kl 02:27 »
Ja det är faktiskt ingen dum idé med traktor som har plog. Den går ju att använda till annat än söndagskörning också.

tranicos

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 10 maj-11 kl 08:17 »
Aja, det är långt kvar till vintern. :)

Pratade med ägaren igår och priset gäller. Tänkte åka dit i kväll efter jobbet om jag hinner och kolla lite till. :)

kackelägare

• Småland
« Svar #45 skrivet: 10 maj-11 kl 08:29 »
Jo men sommaren går fort. :-)

Kolla så att du har täckning på mobilen med men det har du kanske redan gjort. :-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

tranicos

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 10 maj-11 kl 10:39 »
Jo men sommaren går fort. :-)

Kolla så att du har täckning på mobilen med men det har du kanske redan gjort. :-)

Nä, den var kass, men jag kan ju inte avstå köp bara för det. Fast jag har 3, och de har ju knappt täckning nånstans...  :)

kackelägare

• Småland
« Svar #47 skrivet: 10 maj-11 kl 10:44 »
Nä, den var kass, men jag kan ju inte avstå köp bara för det. Fast jag har 3, och de har ju knappt täckning nånstans...  :)

Nej, det är klart att du inte ska men jag tänkte att du skrev att du skulle ha mobilt bredband. :-) Kanske var någon annan som skrev det. :-)

Det blir säkert jättebra. Ser fantastiskt fint ut. :-)

Ska bli spännande att höra fortsättningen. :-)

tranicos

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 10 maj-11 kl 11:02 »

Nej, det är klart att du inte ska men jag tänkte att du skrev att du skulle ha mobilt bredband. :-) Kanske var någon annan som skrev det. :-)

Det blir säkert jättebra. Ser fantastiskt fint ut. :-)

Ska bli spännande att höra fortsättningen. :-)

Aha, du tänker så. :)

Jag fick ett tips tidigare i tråden om en annan leverantör som inte använder 3G och har mycket bättre täckning. Fast allt sånt där får jag lura på senare. Om det bara ska vara sommarstuga till att börja med klarar jag mig gott utan dator och internet. :)

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
« Svar #49 skrivet: 10 maj-11 kl 11:12 »
Ja, det låter jättespännande! Sånt man själv drömmer om  :D
och det är ju smart att ha det som sommarstuga och få beboligt innan man flyttar ut permanent!  Har man pengarna är det ett kap! Har man en buffert för startkostnader är det ännu bättre. Lycka till!
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

tranicos

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 10 maj-11 kl 18:09 »
Har precis vart iväg och kollat närmare på torpet och kan bara meddela att det var en stor besvikelse!

Det var riktigt grisigt och fult och tråkigt invändigt. En "ny" spis har murats som inte alls passar in och allt var verkligen råsunkigt. Taket är bytt på halva torpet men tydigen tröt orken för de orkade inte ens göra klart nocken. Vet inte hur länge det stått helt oskyddat mot regn men taket såg iofs. ganska friskt ut invändigt. Hela golvet på vinden/övervåningen var målat i något psykedeliskt mönster och allt såg ut som en riktigt sliten knarkarkvart.

Även de andra byggnaderna var i riktigt dåligt skick. Ladan som är i sämst skick har nog varit riktigt fint och kan säkert bli det igen med rätt person som ägare. Bjälkarna i taket var av så det är nog bort med allt utom stenväggarna och bygga nytt tak. Även den andra ladan behöver nytt tak och en ordentlig översyn.

I stort sett är det väl totalrenovering av samtliga byggnader som krävs och det har jag varken ork, lust, tid eller råd med så jag får nog låta någon annan göra "kapet" :)

Just ja, jordkällaren och till viss del trädgården hade visst använts som soptipp av någon tidigare hyresgäst!  ::)

Aja, tråkigt men det var kul att drömma och det finns nog fler torp där ute! :)
« Senast ändrad: 10 maj-11 kl 20:42 av tranicos »

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 10 maj-11 kl 20:25 »
Aja, tråkigt men det var kul att drömma och det finns nog fler torp där ute! :)

Trist att det tydligen inte var något att ha, men bättre att komma på det nu än efter att man lagt ut pengarna!

Det går fler tåg. :)
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #52 skrivet: 10 maj-11 kl 22:58 »
Usch nej vad tråkigt! Ja men nu har du ju lärt dig litet om vad man ska tänka på. Kolla in flera torp och jämför intrycken. Kan bara bli bättre nästa gång. :)

Själv så åkte jag förbi en liten kyrka igår som var till salu i Ljusnarsberg (tror det hette så). Bara så läckert, litet annorlunda boende  ;)
« Senast ändrad: 10 maj-11 kl 23:01 av christinag »

kackelägare

• Småland
« Svar #53 skrivet: 11 maj-11 kl 09:34 »
Åh vad synd. Det ser ju så underbart ljuvligt ut.

Det verkar vara stormskivor på nocken på taket så det är nog inte så att orken försvann utan var säkert tänkt så. :-)

Det dyker säkert upp andra trevliga torp. :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser