Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta ut i ett torp mitt i skogen?  (läst 20575 gånger)

tranicos

• Västergötland
Flytta ut i ett torp mitt i skogen?
« skrivet: 03 maj-11 kl 17:52 »
Vad tror ni om det?

Jag drömmer ofta om att bara lämna allt och bosätta mig mitt i skogen, leva så sparsamt som möjligt och sluta slava för pengar som jag ändå bara bränner på onödig lyx. Igår kom frågan upp under ett träningspass och jag blev halvt på skoj, halvt på allvar erbjuden att köpa ett torp mitt i skogen. Folk levde ju så förr i tiden så varför skulle inte jag kunna det?

Torpet som är isolerat men saknar el och vatten (egen brunn finns) skulle kosta 50k, eller 70k inkl. avstyckning. Duscha kan jag göra på jobbet och i samband med träningspass i stan. En mulltoa och lite solpaneler, för att driva vissa bekvämligheter som kyl/frys, en radio och kanske en spis, så skulle jag nog kunna må ganska gott där ute i skogen. Uppvärmningen får väl ske medels ved i kakelugn eller liknande.

Där skulle jag kunna bo i lugn och ro med min hund, mina katter och mina kära höns på bekvämt avstånd från stan och vänner.

Finns det folk som bor så här idag och som inte är precis tokiga? Finns det fler som drömmer om samma sak?

//Linus
« Senast ändrad: 03 maj-11 kl 17:55 av tranicos »

pålle

• Gäst
SV: Flytta ut i ett torp mitt i skogen?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-11 kl 18:00 »
Vad tror ni om det?

Jag drömmer ofta om att bara lämna allt och bosätta mig mitt i skogen, leva så sparsamt som möjligt och sluta slava för pengar som jag ändå bara bränner på onödig lyx. Igår kom frågan upp under ett träningspass och jag blev halvt på skoj, halvt på allvar erbjuden att köpa ett torp mitt i skogen. Folk levde ju så förr i tiden så varför skulle inte jag kunna det?

Torpet som är isolerat men saknar el och vatten (egen brunn finns) skulle kosta 50k, eller 70k inkl. avstyckning. Duscha kan jag göra på jobbet och i samband med träningspass i stan. En mulltoa och lite solpaneler, för att driva vissa bekvämligheter som kyl/frys, en radio och kanske en spis, så skulle jag nog kunna må ganska gott där ute i skogen. Uppvärmningen får väl ske medels ved i kakelugn eller liknande.

Där skulle jag kunna bo i lugn och ro med min hund, mina katter och mina kära höns på bekvämt avstånd från stan och vänner.

Finns det folk som bor så här idag och som inte är precis tokiga? Finns det fler som drömmer om samma sak?

//Linus
Kanske det men hur många tunlad in går?

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 maj-11 kl 18:01 »
För det priset är det ju inget att fundera på, köp och prova! Tycker du inte om det, så sälj för dubbla priset.

mymlan65

• Småland
« Svar #3 skrivet: 03 maj-11 kl 18:05 »
För det priset är det ju inget att fundera på, köp och prova! Tycker du inte om det, så sälj för dubbla priset.

Absolut! 50 papp är ju inte mer än en rostig bil och en påse godis...
Även om du bara får 2 meter tomt runt huset så lär du sälja det för det dubbla som sommarstuga...
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #4 skrivet: 03 maj-11 kl 18:07 »
Låter sagolikt bra! :D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

tranicos

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 maj-11 kl 18:08 »
Nu har jag ju inte sett torpet, det kanske är obeboeligt och det ligger ju inte precis vid nån sjö. Men som ni säger så är det ju inga stora pengar. Kanske borde köpa och ha det som sommarstuga till att börja med. Jag har ingen aning om hur mycket mark som skulle ingå, men jag gissar att det är en liten trädgård helt enkelt. Kanske borde luska vidare i det hela... :)

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 maj-11 kl 18:12 »
haha  ja det beror ju på var det .

mymlan65

• Småland
« Svar #7 skrivet: 03 maj-11 kl 18:21 »
Ärligt talat... Många släpar runt på lån för 50k, för en bil som sedan länge är kasserad eller dyl. Hur torpet än ser ut så lär det vara en bra affär. Om du inte har tummen mitt i näven, och bara bär det med dig över tid, fixar lite då och då, så lär värdet bara öka... Köpte själv något liknande för hundra år sedan ungefär, och sålde det ett par år senare för dubbelt upp... En försäljning som kan gräma mig än idag...
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

SILKA

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 03 maj-11 kl 18:25 »
Tycker det låter såå bra. Skulle inte tveka..... MEN var ligger det? Klart du måste kolla först.Har du bil? Jag har o kan annars skjutsa dig. Vet en hel del om hus. MEN SKYNDA DIG ATT SVARA om torpet. Finns knappast många erbjudande om det är OK. Varma hälsn. o lycka till! Hör gärna av dig!

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 03 maj-11 kl 18:30 »
Kör säger jag. Om man vill nått är det bara att göra :D
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

tranicos

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 03 maj-11 kl 20:06 »
Tack för alla svar!

Erbjudandet var nog mest på skoj med ett uns av allvar och jag har ju ingen aning om hur det ser ut eller vart det ligger (mer än att det är här i närheten). Tror inte det finns ute på marknaden heller. Men efter alla glada tillrop tror jag nog att jag ska ta mig ett litet seriösare snack och kanske be att få kolla påt. :)

SILKA

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 03 maj-11 kl 20:32 »
KLART du ska kolla! Vet ju inte var det ligger, men om det är inte för långt för att köra har jag lust att följa med dig i morgon, onsdag, eller ev. på torsdag. Kan, som jag sagt, en del om vad man ska kolla.
Hör av dig i så fall t. Birgitta@subsonic.se

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 03 maj-11 kl 20:43 »
Tycker absolut att du ska kika på det! Hamnade själv av olika anledningar i ett torp mitt ute i skogen i vintras och har inte ångrat en dag  :)

tranicos

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 04 maj-11 kl 17:39 »
Tycker absolut att du ska kika på det! Hamnade själv av olika anledningar i ett torp mitt ute i skogen i vintras och har inte ångrat en dag  :)

Meh, berätta mer! :)

Har du el och vatten? Hur går det på vintern?

KLART du ska kolla! Vet ju inte var det ligger, men om det är inte för långt för att köra har jag lust att följa med dig i morgon, onsdag, eller ev. på torsdag. Kan, som jag sagt, en del om vad man ska kolla.
Hör av dig i så fall t. Birgitta@subsonic.se

Tack för visat intresse men jag tror nog att jag åker och kollar själv om det nu blir så. ;)

bua

« Svar #14 skrivet: 04 maj-11 kl 17:49 »
Bor sen 6 år i en stuga i skogen. Jag har el och bredband (skulle inte klara mig utan symaskin och dator) men vatten i pump på gården och eldar i vedspis och kamin. Det enda jag önskar jag hade är tvättmaskin, det är jobbigt att byka. Jag trivs fantastiskt bra och ska aldrig någonsin flytta till stan igen, även om det kan vara lite tufft ibland på vintern.

tranicos

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 04 maj-11 kl 17:54 »
Bor sen 6 år i en stuga i skogen. Jag har el och bredband (skulle inte klara mig utan symaskin och dator) men vatten i pump på gården och eldar i vedspis och kamin. Det enda jag önskar jag hade är tvättmaskin, det är jobbigt att byka. Jag trivs fantastiskt bra och ska aldrig någonsin flytta till stan igen, även om det kan vara lite tufft ibland på vintern.

Vad härligt det låter! :)

Jag tänker mig att man kan ladda dator och mobil på jobbet. Sen kan man ju ha uppkoppling via 3G om det finns täckning. Tvätta kan jag också göra på jobbet, eller åka hem till mor & far nån gång i veckan och låna deras tvättmaskin. :)

Annars kan det ju kanske vara värt att investera i solpaneler eller kanske ett litet vindkraftverk för att få lite el till lite lampor och kyl+frys. :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 maj-11 kl 17:59 »
Annars kan det ju kanske vara värt att investera i solpaneler eller kanske ett litet vindkraftverk för att få lite el till lite lampor och kyl+frys. :)

Skall du klara kyl och frys får du ha ordentliga solpaneler eller vindkraftverk, och ett rejält batteri batterier...

Delling

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 04 maj-11 kl 18:00 »
Hej Linus!

Jag är själv på väg att bli torpare i dagarna. Har hittat ett litet hemman utan moderna bekvämligheter, med egen brunn, dass, och öppen spis/kamin för värme. Nu har jag ju inte riktigt flyttat ut än, däremot spenderade jag större delen av förra året i en timmerkoja i de värmländska skogarna. När vi flyttade in i april var det rätt kallt och marken fortfarande snötäckt, men vi eldade på och kurade ihop oss. När sommaren kom var det en ren fröjd, jag som aldrig har kunnat sova särskilt bra i mitt liv sov plötsligt som ett barn var natt. När hösten sedan kom förändrades temperaturen gradvis så pass sakta att vi hann vänja oss, och hösten kändes inte alls lika kall som våren. Vårt enda problem var väl egentligen mössen som också tyckte att stugan var mysig när kylan kröp på, men med all mat i plåt-/glasburkar är det ju egentligen inget problem. En annan sak som jag numera skattar högt är en murad skorsten; vi hade bara ett plåtrör ut från kaminen, och så fort brasan slocknat så var det bäst att redan ligga nerbäddad annars blev man fort kall igen.
Jag hoppas att du vågar göra slag i saken, och får en ny och berikande upplevelse. Delar gärna med mig av fler erfarenheter medan detta livsprojekt fortskrider!
"Si l'on sait exactement ce qu'on va faire, ā quoi bon le faire?"

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 04 maj-11 kl 18:12 »
Vi bor 1 km rakt ut i skogen. :-)
Fast modernt så klart men med 4 små barn :-)

Vi äskar det Var orolig när vi skulle flytta men landade direkt. Vi fick ju världens bästa vinter att öva oss på. Varit insnöade rejält och våra "nya" vinterdäck på bilarna fick vi hiva iväg då de var japansk billig skit och sladdade oss in 200 m och sedan totalstopp. :-D

Barnen frågade inte mamma ska vi till dagis idag utan de frågade  mamma kommer bilen härifrån så vi kan gå på dagis. :-)

Kom vi ingenstans ryckte de på axlarna och sa ja ha då är vi hemma då. :-)

Vi har ingen supermodern traktor med massa tillbehör så vi har plogat det den klarar och sedan har vi ju fått be någon komma och trycka undan snön när det blir för mycket, något vi misstänker har kostat 700kr/gång de kommit så jag är verkligen glad att vi plogat själva för det mesta (har inte fått räkningen än). Dessutom gick bilen sönder och ha ha bärgningsbilen kom inte fram så då fick de komma och trycka undan snön en gång till. :-)

Våra kompisar har följt våra äventyr och vi har skrattat åt allt varje gång vi varit med om något nytt men.... Hade jag blivit av med strömmen och inte kunnat tvätta eller vattnet hade frusit då hade jag antagligen lackat ur lite. :-)

Tänk på att ditt vatten till dina djur kan frysa utan att du har någon snö som du kan smälta till dina djur. Kolla brunnen, hur den är byggd. Tänk även på att fråga vem som sköter vägen till ditt hus. :-)

De här sakerna hade vi så klart redan kollat upp. :-)

Vi har haft en fantastisk vinter och nu har vi belöningen en ännu mer fantastisk vår. :-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

tranicos

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 07 maj-11 kl 12:52 »
Jag åkte förbi torpet på vägen hem från jobbet precis och knäppte några bilder med telefonen. Ganska sött. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser