Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta ut i ett torp mitt i skogen?  (läst 20581 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Flytta ut i ett torp mitt i skogen?
« Svar #20 skrivet: 07 maj-11 kl 12:58 »
Riktigt fint ju . :)

mymlan65

• Småland
« Svar #21 skrivet: 07 maj-11 kl 13:03 »
Ja, herregud... Får du köpa DET stället för de pengar du pratade om är det ju inget att tveka på... :o
Kan inte bli annat än vinst. En ren investering...
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Egge

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 07 maj-11 kl 13:03 »
Det var ju fint ju :).. hur såg det ut inne??? nyfiken jag :))... ena uthuset var ju lite murkigt ;).. men blir nog bra det med.. jag hade tagit mitt pick och pack direkt jag :))...

Lyckat till hur du än gör!

//Egge

tranicos

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 07 maj-11 kl 13:06 »
Ägaren var inte med idag så jag nöjde mig med att knäppa några bilder från vägen. (okej, jag kanske klev in lite i trädgården med...)

Vet inte om priset gäller, eller om han bara drog till med nåt eftersom det var lite på skoj första gången vi pratade om det. Får snacka lite seriösare med honom och kika hur det ser ut inuti med. Jag kollade in i "stallet" eller vad det nu är och det var perfekt för höns! :P

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #24 skrivet: 07 maj-11 kl 13:14 »
Ojojoj! Det är helt galet om du får det stället för dom pengarna! Slå till direkt!  8)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

pjotr nikodim

• Dalarna
« Svar #25 skrivet: 07 maj-11 kl 14:12 »
Jag tycker att det ser helt underbart ut.
 Och jag tror snarare att det är ett sundhetstecken att vilja flytta ut så, än ett tecken på att man är eller håller på att bli tokig. Det är då minst lika lätt att bli tokig i vårt galna samhälle, i alla fall...

Lycka till!

/Petter

Cyklisten

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 07 maj-11 kl 14:52 »
Det verkar så bra så jag måste bromsa lite. Är det månne arrenderad mark, inte friköpt?

tranicos

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 07 maj-11 kl 15:37 »
Ojojoj! Det är helt galet om du får det stället för dom pengarna! Slå till direkt!  8)

Fast jag bor ju inte utanför Stockholm direkt, jag tror torp är ganska billiga överlag här på "slätta mellan väna' o vätta'" :)

Jag tycker att det ser helt underbart ut.
 Och jag tror snarare att det är ett sundhetstecken att vilja flytta ut så, än ett tecken på att man är eller håller på att bli tokig. Det är då minst lika lätt att bli tokig i vårt galna samhälle, i alla fall...

Lycka till!

/Petter

Eller hur! "Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal" :)

Det verkar så bra så jag måste bromsa lite. Är det månne arrenderad mark, inte friköpt?

Jag har inte haft några seriösare diskussioner med ägarna än men torpet står på deras ägor och priset är inkl. avstyckning. Sen vet jag ju inte om priset gäller eller om han bara drog till med nåt ungefärligt när vi pratade om det första gången.
« Senast ändrad: 07 maj-11 kl 15:54 av tranicos »

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #28 skrivet: 07 maj-11 kl 16:17 »
Det var väldigt idylliskt! Hoppas insidan av boningshuset är i bra skick.

Broberg

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 07 maj-11 kl 17:18 »
Ser finfint ut!

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 07 maj-11 kl 23:17 »
Även om det bara är ett "ungefärligt" pris så är 50kkr plus avstyckning för det där rena fyndet ju! Jag skulle inte tvekat en sekund. Även om marken som någon var inne på inte är friköpt så kan ju inte arrendet vara många kronor om året...

Vad gäller dator så drar det inte mycket ström att ladda en bärbar. Kyl och frys behöver helt klart mer, i alla fall intermittent. En normal bärbar dator kan du utan vidare ladda med 30-40 W om du bara har rätt spänning, oftast någonstans i intervallet 15-20 volt. (Har du en bärbar dator idag så titta bara på laddaren, där står utspänning och effekt (W) eller ström (A). Det är vad du behöver lösa.)

Kan också tipsa om Net1, tidigare ICE.NET, för bredbandsuppkoppling. Det är antagligen inte 3G-fart på det men de ska ha väldigt bra täckning, har själv funderat på att skaffa deras billigaste paket som komplement till det fasta.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

256:an

• Västmanland
« Svar #31 skrivet: 07 maj-11 kl 23:47 »
Vi köpte ett liknande ställe för 45k inkl avstyckning, så jag tycker nog att det är lite dyrt ;) ;D
Vår tomt är på 4700kvm och vi har heller ingen el eller rinnande vatten. Solceller har vi lagt oss till med på senare år för att ladda dator mm. Kyl klarar man sig ofta utan. Såg du någon jordkällare? Det brukar ju finnas, men den kan ju ha rasat...
Duscha kan man göra hemma med en vanlig vattenkanna på sommaren, fast lite bökigt om man är själv. Sen finns ju campingduschar bl.a. på biltema. Men har du möjlighet att duscha på jobbet är det ju toppen.
Det vi saknar mest är frys, men vi har en liten hos mina föräldrar några km bort, alltid något.
Sen är ju en del av valet att bo såhär att det är jobbigt med heltidsjobb. Vi har jobbat ca en dag/vecka var, min man och jag, resten har vi varit hemma och sågat ved mm. Sånt tar ju också längre tid utan el, samt att tvätta, laga mat mm. Allt tar längre tid, men det är det som är det underbara. Inte lika underbart är det att komma hem till ett utkylt hus och lagom hinna få upp lite temperatur innan det är dags att lägga sig för att åka till jobbet nästa dag. Men finns det kakelugn blir det ju lite bättre värmehållning.
Alla problem kan lösas om motivationen finns. Har du heltidsjobb kan du kanske köpa färdig ved t.ex. Man får tänka på att utgifterna minskar med att bo såhär, iaf om man tänker på att det inte är några stora lån det handlar om, inga elräkningar, ingen fast telefon mm.
Lite av mina erfarenheter, jag hoppas det är till hjälp och inte avskräcker dig, för jag vill verkligen inte hindra någon från att finna det underbara livet i skogen!

Kapsyl

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 08 maj-11 kl 07:49 »
Ta en närmare titt på taket, av bilden att döma ser det möjligen ut  som om pannorna gjort sitt. Att lägga om ett tak är inte gratis, men får du stället för de pengarna kan det kanske vara värt det. Sen kan man ju se det som en möjlighet också att placera solfångare och takfönster. (Ja, jag vet. Grymt stilbrott men jag är praktiker, inte estet :) )

tranicos

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 08 maj-11 kl 09:30 »
Även om det bara är ett "ungefärligt" pris så är 50kkr plus avstyckning för det där rena fyndet ju! Jag skulle inte tvekat en sekund. Även om marken som någon var inne på inte är friköpt så kan ju inte arrendet vara många kronor om året...

Vad gäller dator så drar det inte mycket ström att ladda en bärbar. Kyl och frys behöver helt klart mer, i alla fall intermittent. En normal bärbar dator kan du utan vidare ladda med 30-40 W om du bara har rätt spänning, oftast någonstans i intervallet 15-20 volt. (Har du en bärbar dator idag så titta bara på laddaren, där står utspänning och effekt (W) eller ström (A). Det är vad du behöver lösa.)

Kan också tipsa om Net1, tidigare ICE.NET, för bredbandsuppkoppling. Det är antagligen inte 3G-fart på det men de ska ha väldigt bra täckning, har själv funderat på att skaffa deras billigaste paket som komplement till det fasta.

Å andra sidan lär det finnas mycket annat att göra än att sitta framför datorn. Fast det är ju bra att ha någon slags kontakt med verkligheten. :) Tack för tipset om Net1, det ska jag komma ihåg!

Vi köpte ett liknande ställe för 45k inkl avstyckning, så jag tycker nog att det är lite dyrt ;) ;D
Vår tomt är på 4700kvm och vi har heller ingen el eller rinnande vatten. Solceller har vi lagt oss till med på senare år för att ladda dator mm. Kyl klarar man sig ofta utan. Såg du någon jordkällare? Det brukar ju finnas, men den kan ju ha rasat...
Duscha kan man göra hemma med en vanlig vattenkanna på sommaren, fast lite bökigt om man är själv. Sen finns ju campingduschar bl.a. på biltema. Men har du möjlighet att duscha på jobbet är det ju toppen.
Det vi saknar mest är frys, men vi har en liten hos mina föräldrar några km bort, alltid något.
Sen är ju en del av valet att bo såhär att det är jobbigt med heltidsjobb. Vi har jobbat ca en dag/vecka var, min man och jag, resten har vi varit hemma och sågat ved mm. Sånt tar ju också längre tid utan el, samt att tvätta, laga mat mm. Allt tar längre tid, men det är det som är det underbara. Inte lika underbart är det att komma hem till ett utkylt hus och lagom hinna få upp lite temperatur innan det är dags att lägga sig för att åka till jobbet nästa dag. Men finns det kakelugn blir det ju lite bättre värmehållning.
Alla problem kan lösas om motivationen finns. Har du heltidsjobb kan du kanske köpa färdig ved t.ex. Man får tänka på att utgifterna minskar med att bo såhär, iaf om man tänker på att det inte är några stora lån det handlar om, inga elräkningar, ingen fast telefon mm.
Lite av mina erfarenheter, jag hoppas det är till hjälp och inte avskräcker dig, för jag vill verkligen inte hindra någon från att finna det underbara livet i skogen!

Jag får väl pruta då!  :P

Japp, en jordkällare såg jag på håll men vet inget om vilket skick den är i. Kakelugn finns och ägaren "tror" att den fortfarande går att använda men det får jag undersöka närmare så klart. Jag blir absolut inte avskräckt, snarare tvärtom! :)

Ta en närmare titt på taket, av bilden att döma ser det möjligen ut  som om pannorna gjort sitt. Att lägga om ett tak är inte gratis, men får du stället för de pengarna kan det kanske vara värt det. Sen kan man ju se det som en möjlighet också att placera solfångare och takfönster. (Ja, jag vet. Grymt stilbrott men jag är praktiker, inte estet :) )

Ja, taket på den sida som syns på bilden ser lite risigt ut, men på andra sidan såg det ut att vara helt nya pannor. Alltid något! :) Solfångare är bra tror jag, och taket brukar väl vara smidigaste stället att sätta dem på?  :P

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #34 skrivet: 08 maj-11 kl 11:14 »
Spännande planer du har tranicos! Sitter i en snarlik stuga själv =) Planlösningen är ganska lik den byggnad som är avbildad dom två översta bilderna. Jag har dock högre takhöjd på övervåningen och kanske någon dm bredare på kortsidorna.

Jag tycker inte det var något särskilt bra pris, det är ungefär det här man får ge, eller faktiskt litet mindre också. Litet beroende på läge dock. I Jämtland tex kan man begära mera eftersom denna hustyp är eftersökt av utländska köpare, inte minst för att riva och bygga lyxkåkar på  :( Vilka byggnader ingår? Åker du på avgifter som vägavgifter, snöröjningsavgit till allmänning och sådana saker? Slamtömning?

Sophämtning, måste du åka långt? Posten, hur långt får du åka för att få den? Levereras paket? I mitt fall hade jag sån tur att morfar var först i byn att bygga i den kär vägkroken. Längre bort fanns Bunnerfjällen, Sylarna och nåt hus bortiskogen ... Han byggde helt enkelt en ställning och satte en postlåda på. Sen fick posten börja köra dit  ;D Nu finns här många lådor. Det blev väglyse också, det var jag med om att tända och släcka. Nu är detta automatiserat. Men alla pensionärer har dragit eller dött och man har blivit rätt själv här. Man får fylla i gropar i väglaget själv osv. Litet sånt pyssel får du nog räkna med.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #35 skrivet: 08 maj-11 kl 11:25 »
Sen finns ytterligare fallgropar. Hur länge sedan var det någon bodde i huset? För några år sedan kom lagändringar gällande säkringsskåp mm. Jag tvingades kosta på flera faser än jag tyckte jag behövde och detta kostade ung. 30 tusen bara att dra in från vägen fram till huset, inklusive nytt säkringsskåp inne i huset. Och sedan ser ditt hus ut att vara byggt en tid då bakelit och vävda ledningsisoleringar var på modet. Behöver du dra nya ledningar inne? Har du en godtagbar jord som inte bara är en pinne i mitten av huset (kanske du inte behöver men kan ju vara bra att kolla upp ändå)? Har du faser för tvättmaskin/torktumlare? Kan du överhuvudtaget bedriva en torktumlare i boningshuset utan att det ångar i hela huset? Jag har satt min på en lastpall som jag satt hjul på. Då kan jag rulla undan den när jag inte behöver den. Boningsytan är ju rätt liten. :)

Apropå ledningar: Datorerna behöver stabbad ström, är man sådär ute på landet råder inte så säkra förhållanden. Jag har själv bränt två laptopar på det viset. Ena gången blixtrade det en bit bort i byn utan att något mer märktes - och sen lade laptopen av. Moderkortet var helt svartbränt skulle det visa sig. Har du kollat vilka abonemang fungerar? Jag har aldrig lyckats hamna i något hus där 3G fungerat. Testa någon annans telefon eller abonemang först innan du binder dig! Om inte 3G-2G funkar: Comvik är något man kan fundera på om du vill gå ut och ställa dig på en höjd och prata ute i ur och skur, telia däremot fungerar i de flesta lägen. Det finns risk för att det är det enda bredbandet du får att fungera ute i skogen. Det enda telefonalternativet för många i svenska avkrokar var NMT 450 men det är borta idag. Gissa om vi som jobbar inom akutsjukvården har problem!

Har du två rökhål i skorstenen? Såg inte så ut, men isåfall kan du ha spis på övervåningen också. Annars får du vintertid elda så stocken blir supervarm. Å andra sidan så är västergötland inte lika tvärkallt som Jämtlands fjälltrakter där min stuga står. Strömavbrott kan du dock räkna med inträffar någon gång. Har du en eldningsbar spis klarar du dig ett bra tag utan modern ström. Solceller testade jag också precis som din ide, men det blev jobbigt med två parallella system att hålla på med (för att inte tala om att uthusen fylldes med alla reservdelar och annat skräp). Du kanske hittar nån fiffig lösning och kan kombinera. Kolla vilka tillstånd som behövs. Jag råkar ha starkströmstillstånd (för lab.) så jag byggde allt själv och fick det godkänt sen.

Fanns det egen brunn? Testa vattnet, det är värt det. Sedan kan du länspumpa brunnen på våren och vänta och se hur det blir sen. Säkert slammigt nere om ingen bott i huset på ett tag. Ramlar ner råttor då och då också. Hur djup är den? Räcker det till hushållsvatten eller tom tvättmaskin nån gång? Finns vattenkabel till huset och i vilket skick är den? Vattenpumpen, hur har du tänkt driva den? Jag har sparat min manuella pump så jag kvickt kan montera bort den elektriska och på med den gamla vid strömavbrott längre än några dagar. Vill du duscha så finns lösningar för det också. Campingdusch eller duscha borta är dock ingen lösning i längden, det skulle jag uppleva som jobbigt. Mulltoa kan bli jobbigt i huset också, men det har jag ändå (drar ut värmen ur huset, drar ström, luktar ...) och vad händer vid strömavbrott? Dass är faktiskt mysigt och ger kompost. Jag håller igång mitt dass oavsett.

Jag har märkt att mindre avancerade lösningar fungerar bättre än moderna anläggningar i en sån stuga. Bara en sån sak som varmvatten, det skall gå lätt att tömma ur vatten ur behållare och ledningar (frysrisk osv).

Det är ett underbart fritt sätt att leva  :)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #36 skrivet: 08 maj-11 kl 11:55 »
Det beror väl på vad man menar med "saknas". Kommunalt vatten och brunn är två olika storheter. Sen funderade han om solceller osv. Han var ju inne på att anpassa det hela till sina behov.
« Senast ändrad: 08 maj-11 kl 11:58 av christinag »

tranicos

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 08 maj-11 kl 17:40 »
Det är ett gammalt torp mitt ute i skogen, egen brunn finns men ingen el, inget kommunalt vatten och inget avlopp. Vedspis och kakelugn är de enda värmekällorna.

Hela poängen vore ju att bo så enkelt som möjligt och slippa all modern skit som man egentligen inte behöver. Lite solpaneler för att driva kyl & frys samt några lampor när det börjar bli mörkt om kvällarna kan ju vara trevligt, men det är inte meningen att det ska bli ett "vanligt" hus med de moderniteter som brukar finnas.

Sen spekulerar jag och gissar bara hej vilt nu så de flesta av mina antaganden är säkert helt felaktiga. Jag visste tex. inte att en mulltoa var eldriven. :)

Sen kan jag inte tänka mig att det är någon som skottar "vägarna" där borta i obygden så på vintern får jag väl köra snöskoter in till stan eller nåt. I värsta fall kan jag hyra en lägenhet i stan på vintern. Jobbigt om man har djur förstås.

Men jag bor jag rätt trevligt i en villa med sambo just nu så om det blir köp så blir det främst sommarstuga till att börja med. Jag tänker inte dumpa tjejen och sälja kåken det första jag gör utan det får nog ligga och mogna ett slag isåfall. :p

Humle

• Västerbotten
« Svar #38 skrivet: 08 maj-11 kl 18:08 »
Köp det och fixa taken med alla till buds stående medel sen kan du ta det lugnt och dona på under lediga stunder... försöka fixa till det förfallna uthuset m.m. Då du redan bor i villa så gör som du har tänkt och ha det som semesterstuga.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #39 skrivet: 08 maj-11 kl 18:14 »
Precis, då kan man fundera och dona i godan ro. Scooter får man inte köra på allmän väg förresten. Du får hitta en genväg in till stan isåfall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser