Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allergi hos tamråttor  (läst 3605 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Allergi hos tamråttor
« skrivet: 05 aug-06 kl 01:16 »
Vilket sädesslag är det som tamråttor ofta är allergiska emot? Det var 100 år sen jag hade råtta sist, så jag har glömt.

Anthea

  • Gäst
Re:Allergi hos tamråttor
« Svar #1 skrivet: 05 aug-06 kl 20:39 »
Hej!

Det var ett antal år sedan jag hade råttor, och jag minns inte att de var allergiska mot något särskilt sädesslag, däremot känsliga för proteiner - för mycket av det så fick mina plitor och klåda. Av den orsaken åt de foderblandning utan pellets, men jag har sett att det idag finns särskilda pellets för råttor.

Saknar råttorna, men jag tror tyvärr inte terrier och råttor går så bra ihop. Marsvin går däremot utmärkt!
« Senast ändrad: 05 aug-06 kl 20:40 av Anthea »

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:Allergi hos tamråttor
« Svar #2 skrivet: 05 aug-06 kl 22:36 »
Näää, jag har inte heller hört något speciellt om råttor och sädesslag... men proteinet har jag hört förr.

Fast jag tvekar angående proteinkännsligheten... Då jag hade råttor för tio år sedan, var jag jättenoga med att inte proteinrik kost, mina nuvarande rådisar får däremot mycket protein - kött, linser och nötter (matrester istället för specialblandningar från djuraffären). De har varken mer eller mindre plitor och klåda  ???

Skulle vara intressant att veta var "fakta-bakgrunden" till proteinkänsligheten kommer ifrån  :P
Landsflykting i storstan...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Allergi hos tamråttor
« Svar #3 skrivet: 05 aug-06 kl 23:50 »
Kan ju rent av vara så att proteinkällan man varnade för förr innehöll det aktuella sädesslaget?

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:Allergi hos tamråttor
« Svar #4 skrivet: 06 aug-06 kl 11:32 »
Kan ju rent av vara så att proteinkällan man varnade för förr innehöll det aktuella sädesslaget?
Ja, det låter ganska troligt...  ;)
Funderar på om det kan vara korn?
Landsflykting i storstan...

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Allergi hos tamråttor
« Svar #5 skrivet: 06 aug-06 kl 13:06 »
Ja, det låter ganska troligt...  ;)
Funderar på om det kan vara korn?

Mina råttor får kornkross i sin fröblandning och de har inga problem.
Det jag hört om säd är att råttor som enbart utfodras med säd får brister.
När det gäller proteinet är det att man inte ska ge för mycket kött och t ex hund/kattmat.

Just nu har jag två kullar med sååå söta puttinuttisar.

Hälsar
Bondmoran  
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:Allergi hos tamråttor
« Svar #6 skrivet: 06 aug-06 kl 21:31 »
Mina råttor får kornkross i sin fröblandning och de har inga problem.
Det jag hört om säd är att råttor som enbart utfodras med säd får brister.
När det gäller proteinet är det att man inte ska ge för mycket kött och t ex hund/kattmat.

Just nu har jag två kullar med sååå söta puttinuttisar.

Hälsar
Bondmoran  

Ja, enformig kost ger nog brister, oavsett djurslag.

...och katt-, hundmat innehåller spannmål (finns några få undantag bland burkmaten).

Ehh, dina råttkullar... finns det möjligen någon puttinuttis med färgen fawn?
Landsflykting i storstan...

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Allergi hos tamråttor
« Svar #7 skrivet: 11 aug-06 kl 11:01 »

Ehh, dina råttkullar... finns det möjligen någon puttinuttis med färgen fawn?

Jo det finns det  :) och i den andra kullen finns en dumbo-örad som har så fina runda öron och 2 st naken  :o råttor bl a.
Hade ingen aning om att föräldrarna bar på nakenanlaget så det blev en surprise.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:Allergi hos tamråttor
« Svar #8 skrivet: 11 aug-06 kl 21:18 »
Jo det finns det  :) och i den andra kullen finns en dumbo-örad som har så fina runda öron och 2 st naken  :o råttor bl a.


Nämen  ;D Jag skickar dig ett privat meddelande...
Landsflykting i storstan...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Allergi hos tamråttor
« Svar #9 skrivet: 11 aug-06 kl 22:57 »
Åh, dumbo! Så sött *vill ha*  :-[


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 1 användare
Larus Canus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser