Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sälja skrot....kanske fel forum?  (läst 28278 gånger)

saint206

• Småland
sälja skrot....kanske fel forum?
« skrivet: 02 maj-11 kl 14:28 »
jag la tråden här, vet inte riktigt vart jag skulle göra av den...
vi har en stor hög av skrot på gården, och är i akut behov av pengar. vad är bäst, sälja högen som den ligger, eller göra sig omaket att sortera den i olika metaller först? kan tro att det finns en del koppar inuti gamla vv-beredare och liknande... men det mesta är givetvis gammalt rostigt järn...
så: sortera med allt jobb det innebär, lönar det sig? nån som vet?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Existens?

• Gäst
SV: sälja skrot....kanske fel forum?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-11 kl 14:41 »
Jag körde in ett lass skrot till Stena just häromdan. 1,20 betalar dom just nu för vanligt skrot. Har du koppar och rostfritt i högen så sortera ut det, det betalas ju mycket högre.  Tar man ut en container att lasta i så går ju den till nån tusenlapp, beroende på hur långt du har till skrothandlaren.

Gå hursomhelst inte på de där annonserna där folk erbjuder sig att komma och hämta skroten gratis... det blir snart några ton i en hög, så betalt ska man ha.

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 02 maj-11 kl 15:34 »
Kanske finns någon tokig smed i närheten som har hamster-genen i sig? I byn jag kommer ifrån finns en man som går under namnet "Magneten" för han samlar på allt skrot :D.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 02 maj-11 kl 15:49 »
Jag fick 4500kr från stena häromdan för lite gamla aluminiumställningar, några lättmetalsfälgar, några elmotorer, en hög med kopparrörstumpar, ett stycke avloppsrör i gjutjärn på 200 kilo och lite annat gott o blandat.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 02 maj-11 kl 15:53 »
Åh, jag har ju massor av skit skräpande... Var hittar man firmorna som köper in? Vad googlar man på? Får bara upp Ragnsells, men de verkar ju snarare vilja ha betalt?!
Landsflykting i storstan...

Staaf

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 maj-11 kl 16:33 »
Koppar får man tydligen 40 kronor kilot för så det är nog absolut lönsamt att sortera lite.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 maj-11 kl 16:34 »
Man får ta det till Stena direkt, jag vet knappt om det är några fler som verkligen köper skrot. Alla andra småhandlare bara samlar in och säljer det sen dit. Jag har en skrotnisse här som åker runt och samlar in, han vill aldrig betala nåt utan klagar bara på hur dyrt det är att åka runt. Häromåret när priset var över 2 kronor så råkade han säga att han kört in 600 ton till Stena.....

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 02 maj-11 kl 16:38 »
Koppar får man tydligen 40 kronor kilot för så det är nog absolut lönsamt att sortera lite.
50kr har jag hört... grannen blev bestulen på sina hängrännor men han hade filmat tjuvarna så de bor förmodligen på hotell Gripen nu. (:)
Fjäderfän och kaniner

Staaf

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 maj-11 kl 16:47 »
50kr har jag hört... grannen blev bestulen på sina hängrännor men han hade filmat tjuvarna så de bor förmodligen på hotell Gripen nu. (:)
Ska nog banne mig ut och leta lite koppar nu ;D

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 02 maj-11 kl 16:49 »
Ska nog banne mig ut och leta lite koppar nu ;D
elda kablar brukar vara populärt bland pundarna.. samt riva loss kyrkdörrar,tak,järnvägstillbehör mm skita ner sig för sånna småpengar.. hederligt arbete ger mer..
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 maj-11 kl 17:01 »
Kopparpriset varierar ju från dag till dag, men det har sjunkit mycket sedan det var som högst för ett par år sedan.

Stena metall är bra, men åtminstone vissa lokalkontor kräver att man har något konto hos dom, annars får man inte lämna in. Det har varit lite för mycket tjuvgods tidigare...

Vi som bor i västsverige kunde ju se ett inslag på lokal-TV om när polisen var på plats på någon skrot i göteborg en dag och granskade de bilar som kom med skrot. Det blev åtminstone en lönsam dag för polisen  :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 02 maj-11 kl 17:03 »
Alla kan öppna konto hos stena, men det dröjer cirka en månad innan de betalar ut. Ett bra sätt att garantera att de står och betalar för stöldgods. Skrotfrag är nog också seriösa, resten verkar vara en samling dårar.
Stena betalar rätt bra för kopparkabel med plast på, med halvavbränt plast får man däremot inte ett jota om man inte berätta ur vilken brandhärd man har fått det ur.

Staaf

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 maj-11 kl 17:03 »
elda kablar brukar vara populärt bland pundarna.. samt riva loss kyrkdörrar,tak,järnvägstillbehör mm skita ner sig för sånna småpengar.. hederligt arbete ger mer..
Men extrapengar är alltid trevligt!
Jag har dock inte tänkt ge mig på några kyrkor eller annat utan tänker hålla mig till min egen gård :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 maj-11 kl 17:12 »
Vi rev inredningen på ett hus som det brunnit i för ett par år sedan. En viss herre med cykel och cykelkärra var och länsade kabelcontainern varje dag, och skällde man ut honom bara skrattade han och sa något blidkande på något obegripligt språk och sedan kom han tillbaka dagen efter och fortsatte stjäla. Vi ledsnade på gubben, kabeln skulle vi ju panta själv och dela pengarna för. Så en dag när han stod i kabelcontainern och rotade kastade vi ner en kabelstege i den intilliggande metallcontainern, från femte våningen. Det skramlade till ganska bra kan man säga. Gubben fick leda cykeln därifrån, av någon anledning ville han inte sitta upp på sadeln den dagen  ;D

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 02 maj-11 kl 17:17 »
På ett hotell där jag jobbade och ombyggnad pågick så var det 2 herrar som samlade på sig kabeln i containern mitt i natten. Vi i nattpersonalen låste containern och ringde polisen, sedan dess slapp vi stölderna.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #15 skrivet: 02 maj-11 kl 17:57 »
...behöver tunn koppartråd att linda på en skulptur.   Är för gammal att klättra i blåtlådorna.
Egna gamla tv-nätkabeln klippte jag av och behåller. Varför kommer man inte på att nätkablarna innehåller koppar tidigare har försökt samla trådar i flera år.  På mitt extra+loppis samlar man ihop kopparbunkarna och säljer som metall.  Mycket fint blir nåt annat.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 maj-11 kl 18:48 »
Undrar om inte bly betalar sig ganska bra också

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 16 maj-11 kl 10:45 »
Bly och tenn kan du dessutom salja pa egen hand eftersom det ar lattarbetade metaller som uppskattas av konstnarer och tennsoldatsgjutare!

grimbart

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 16 maj-11 kl 11:45 »
Undrar om inte bly betalar sig ganska bra också
bly ifrån balansvikter på bilfälgar är kanonlätt att samla...perfekt att gjuta fiskedrag..blysänken mm av... tillverkar du drag och pilkar så kan du nog tjäna en slant ;)
Fjäderfän och kaniner

Körven

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 16 maj-11 kl 13:11 »
Det kan löna sig att kolla vad priset är på skrot.Jag hade massor med skrot eller bra att ha grejer liggandes,men det började bli mycke.Kollade på att hyra en container och slänga skrotet i.En grannen sa att Länsförsäkringar hade en drive att samla in skrot,och man fick hyra container för 500 Kr genom dem.Kärringen fick se en annons i tidningen att man hämtade skrot gratis,sagt och gjort dom kom och hämtade skrotet.En annan granne som skulle flytta blev tvungen att köra bort sitt skrot själv.När han kom till skrotfirman så blev han lite snopen,han skulle få betalt för sitt skrot,han trodde att han skulle få betala för att bli av med det.7000 Kr fick han och han hade mindre skrot än vad jag hade :'(
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser