Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hönshus  (läst 11496 gånger)

Helenan

• Gäst
Bygga hönshus
« skrivet: 04 aug-06 kl 09:22 »
Hej! Fler än jag håller just nu på att bygga på sina hönshus inför vintern tror jag? Jag har mina hönor i en ganska stor lekstuga som jag efter tips här håller på att issolera. Jag har satt upp reglar på insidan och sedan använt spånskivor som innerväggar. Sedan fyller jag utrymmet imellan väggarna med en blandning av kutterspån och släckt murkalk. Det var svårt att veta hur mycket kalk jag skulle ha i spånet men jag tog en papperspåse med spån och en trädgårdsspade med kalk och blandade. Det dammade rejält och eftersom kalket är frätande använde jag muskydd. Svetten lackade och det var inget trevligt arbete. Skivorna var en meter höga vilket gjorde att jag fick ett utrymme på 20 cm överst där jag kunde hälla ner spånblandningen men sedan var problemet: Hur skulle jag kunna sätta upp sista skivan högst upp och samtidigt fylla med spån? Jag tog en skiva vanlig issolering och fäste där med risk för att möss och ohyra bygger bo :-\. På några väggar har jag lämnat tomt och misstänker att jag får borra ett hål och hälla på i efterhand. Är det någon som har samma problem eller har tips på hur man kan göra?

Nu kommer hönsen på söndag (hem från landet) så jag ska måla med en blandning av kalket och vattnet. Hoppas mina spånskivor tål denna behandling eller borde jag måla vitt i stället? Man ska ha välventilerat pga frätande ångor står det. Hur länke dröjer det efter att jag målat tills jag kan släppa in hönsen tror ni?

Förra året hade jag världens skå att få upp sittpinnar. Nu har jag helt enkelt skruvat upp småbrädor i form av ett V där jag kan kila ner pinnarna. (Ett V i varje ände av pinnarna). Det tycker jag var ett lite smart tipps ;).

Jag hinner nog inte klart innan hönsen kommer men sedan ska jag ta de gamla metallvinklar som höll en hylla uppe i lekstugan när det var lekstuga till att sätta upp en bajsbräda under nattpinnen. Jag tänker inte täcka den med nät utan skrapar av den minst en gång per vecka i stället.

Har jag missat något, tycker ni? Jo Luckan! där rinner ju spånet bara rakt ut!! Jag måste på något sätt täcka utrymmet mellan väggarna så inte spånet bara rinner igenom... Jag får nog anlita en snickare... Tänk om man hade en egen liten slav som kunde göra allt sådant här jobbigt ::)

Tedarix

• Uppland
Re:Bygga hönshus
« Svar #1 skrivet: 04 aug-06 kl 11:35 »
Hej!
Det verkar som att det blir ett jättebra hönshus det där. :)

Jag tänkte jag skulle dela med mej lite av min erfarenhet av kalkmålning.. :)
Kalkmålning är alltid lite slabbigt och går lättare om man blandar det tjockare än enligt receptet. Minst dubbelt så mycket kalk. Och jag tror inte att det är nån fara med spånskivorna, färgen torkar väldigt snabbt så dom hinner inte blötas ner särskilt mycket. Och det är bara medan den är blöt som det kommer ångor och därför kan du släppa in hönsen dagen efter eller till och med senare samma dag utan problem om du målar när det är bra torkväder.
Men jag skulle rekommendera att du målar med oljefärg istället för kalkfärg. Visst är kalket bra mot ohyra men kalkfärgen gnids ju av väldigt lätt när hönsen kommer åt den med vingarna eller om du stryker eller lutar dej mot den.
Och med oljefärgen är det lättare att måla igen alla springor i hörn och liknande för att eliminera så många kvalstergömslen som möjligt. Använd gärna latexfog eller spackel till dom större springorna..
Dessutom är det ju svårare att hålla rent när det är målat med kalkfärg. Du kan ju t ex inte torka av väggarna om dom blir smutsiga eller dammiga för då torkar du av färgen också..

Jag tror inte du behöver nån hantverkare till det där. Du har ju klart och tydligt redan visat att du kan själv! :)
Lycka till! :)
/Tedarix
« Senast ändrad: 04 aug-06 kl 16:35 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Lena A

« Svar #2 skrivet: 04 aug-06 kl 16:17 »
Jag har halvblank oljefärg i hönshuset. När man målar väggarna, är det lätt att torka av dem med våt trasa. Dessutom, som Tedarix säger, är det lätt att täcka springor med färg. Någon tyckte att det är överarbete att måla väggarna i ett hönshus, men det arbetet får jag igen genom att det mellan målningarna är lättstädat.

Jag har en tröskel (ca 10 cm) som luckan ut faller ner på. Fungerar bra och spånet rinner inte rakt ut.

I mitten överst på luckan har jag en ögla, där jag (nåja - maken) fäst ett snöre som jag sedan drar genom olika öglor fästa utmed hönshuset till själva hörnet på hönshuset, där jag sedan bara kan dra i snöret för att få upp luckan resp. släppa snöret på kvällen för att stänga luckan. På så sätt slipper jag gå in i utegården för att stänga luckan.  Tänk på att ha en ögla i slutet av snöret, så att du kan fästa den i en spik så att inte luckan slås igen av misstag. Hoppas du förstår. Det är svårt att förklara.

Kolla vilken torktid som gäller på färgburken. Är det varmt ute och bra vädring, så kan du släppa in dem samma dag du målat.

Fundera på om du inte ska ha nät över bajsbrädan, trots allt. Det kan du fixa senare. Då slipper hönorna gå i sin avföring.

Lycka till! Dina hönor får det säkert bra.  :) Hur många kommer du att ha?
« Senast ändrad: 04 aug-06 kl 16:19 av Lena A »

Helenan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 aug-06 kl 17:42 »
Wow! tack för tippsen! Jag har samma hönor som förra året (Hedemora) förrutom lilla Bönan som jag skrivit om tidigare. (Hon hade missbildade fjädrar och konstig i huvudet. Hon var helt orädd och barnen kunde gå och bära och klappa på huvudet hur som helst. Hon hade dessutom svårt att nå marken och gick och neg för att kunna picka. Nu blev hon under sommaren ännu konstigare och kunde tillslut inte nå marken och inte flyga upp på pinnen längre så hon fick sluta sina dagar på landet. :'( Jag gissar på hjärnblödning...)

Nå, jag fyra hönor kvar, en kyckling från i våras och så tuppen som inte får komma hem pga grannsämjan.. :-\ De bor altså på en skärgårdsö över sommaren men nu måste de hem innan fågelinfluensan kommer...

Smart anordning med snörena. Har du träkanter för att styra ner luckan framför hålet? Ingen byrålådes effekt??? Jag har funderat på att fixa något liknande men jag har tak över luckan så det får bli en hel del slinger på snöret.

Helenan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 aug-06 kl 08:24 »
Ahaa! Tack Alte! Det är så intressant att få höra hur man gjorde förr!

Jag har nu målat med Linoljefärg som jag spädde med Lacknafta... Det var bergis helfel för det har inte torkat inatt. Åker till färgaffären nu...

Dessutom puttade jag ner ett getingbo från taket som hamnade precis där jag håller på och bygger. Nu vågar jag knappt gå inärheten. Fullt av getingar krälar både över getingbo och det som hänger kvar däruppe.  :(

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #5 skrivet: 05 aug-06 kl 10:12 »
Vi har använt vattenburen väggfärg, den med blankaste ytan för kök m.m. vill helst inte använda lösningsmedelsbaserade färger i hönshuset. Den har fungerat jättebra, målade 3 gånger,tror jag. Springorna tätade vi med silicon, lätt att dra ut med fingret. Våra hönshus är byggda på plintar så jag tror det är mindre risk för möss m.fl. Sen får man väl måla om igen efter ett par år men färgen luktar nästan ingenting och är jättelätt att skura ren.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Lena A

« Svar #6 skrivet: 05 aug-06 kl 11:45 »
Ja, Helenan, luckan sitter i ett spår mellan 2 träplankor. Det enda jag måste tänka på att inte dra för mycket i snöret så att luckan kommer ur spåret. Det är i och för sig lätt att sätta den på plats igen, men ändå. Ingen byrålådeseffekt alltså  ;). Byrålådeseffekt har jag nog av med våra gamla lådor i köket  ;).  Hönsen måste ju få det bättre än oss.  ;) :D
« Senast ändrad: 05 aug-06 kl 11:47 av Lena A »

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #7 skrivet: 06 aug-06 kl 21:56 »
Jajamän LenaA! Ibland undrar jag om inte hönsen har det bättre än vi! Dom har bättre isolerat, nyare färg på väggarna, serverad mat 2-3 ggr. per dag, städning 1 gång per dag, storstädning 2 ggr. per år, ren sänghalm o.s.v. Vilken service! ::) ::) ::)Vem har det?
Men det är dom värda tycker jag, det är ju inte bara äggen man får utan alla trevliga och roliga stunder ihop med hönsen.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Helenan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 aug-06 kl 08:33 »
Ja det är ju så mycket roligare att städa åt hönsen än åt sig själv... För att inte tala om att issolera och måla...

Lena A

« Svar #9 skrivet: 08 aug-06 kl 19:42 »
Ja visst är det roligare att städa åt hönsen än åt en själv!  :D

Här målar man hönshus, torkar av väggar, gör rent golv, tvättar ur vatten- och matkoppar, osv osv osv.....

Jag torkar av kattens matplats dagligen, byter vatten och ser till att liggplatserna är rena och fina.

Hemma  ??? ??? Nja, jag borde nog dammsuga snart.. :-[ ;)

Archibald

« Svar #10 skrivet: 13 aug-06 kl 12:16 »
Ahaa! Tack Alte! Det är så intressant att få höra hur man gjorde förr!

Jag har nu målat med Linoljefärg som jag spädde med Lacknafta... Det var bergis helfel för det har inte torkat inatt. Åker till färgaffären nu...

Dessutom puttade jag ner ett getingbo från taket som hamnade precis där jag håller på och bygger. Nu vågar jag knappt gå inärheten. Fullt av getingar krälar både över getingbo och det som hänger kvar däruppe.  :(
linjoljefärg kan ta LÅNG tid att torka, en bekant målade sitt hönshus förra året och det tog tror jag 2-3 veckor för linoljefärgen att torka...

Suresh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 aug-06 kl 12:22 »
Linolja skall läggas på tunt och med flera strykningar. Det är så viktigt att tom försäljare av linolja poängterar att använda så lite av deras produkt som möjligt.

Bästa sättet är att göra t ex 3 strykningar. Första med 30 % linolja och 70 % förtunning, t ex balsam- eller citrusterpentin. Därefter 50-50, sista gången 70-30.

Tunt, tunt, tunt...
« Senast ändrad: 13 aug-06 kl 12:23 av Suresh »

ekoStina

SV: Bygga hönshus
« Svar #12 skrivet: 15 okt-08 kl 14:20 »
hej
kom på en sak om ni vill slippa byrålåde-effekten så kan ni sätta en skruv eller träbit på var sida ovanför luckan så att den inte går att dra upp för långt.  ;D
/stina

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 2 användare (1 dolda)
Vegarissla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser