Jag har halvblank oljefärg i hönshuset. När man målar väggarna, är det lätt att torka av dem med våt trasa. Dessutom, som Tedarix säger, är det lätt att täcka springor med färg. Någon tyckte att det är överarbete att måla väggarna i ett hönshus, men det arbetet får jag igen genom att det mellan målningarna är lättstädat.
Jag har en tröskel (ca 10 cm) som luckan ut faller ner på. Fungerar bra och spånet rinner inte rakt ut.
I mitten överst på luckan har jag en ögla, där jag (nåja - maken) fäst ett snöre som jag sedan drar genom olika öglor fästa utmed hönshuset till själva hörnet på hönshuset, där jag sedan bara kan dra i snöret för att få upp luckan resp. släppa snöret på kvällen för att stänga luckan. På så sätt slipper jag gå in i utegården för att stänga luckan. Tänk på att ha en ögla i slutet av snöret, så att du kan fästa den i en spik så att inte luckan slås igen av misstag. Hoppas du förstår. Det är svårt att förklara.
Kolla vilken torktid som gäller på färgburken. Är det varmt ute och bra vädring, så kan du släppa in dem samma dag du målat.
Fundera på om du inte ska ha nät över bajsbrädan, trots allt. Det kan du fixa senare. Då slipper hönorna gå i sin avföring.
Lycka till! Dina hönor får det säkert bra.

Hur många kommer du att ha?