Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästgödsel på rosorna  (läst 9278 gånger)

Toppen

Hästgödsel på rosorna
« skrivet: 28 apr-11 kl 11:10 »
Hej!

Ingen hejjare i trädgården, men vi har ett par rosbuskar och jag har hört att lite hästskit runt deras jord är bra såhär års. Min fråga är, brunnen gödsel....måste jag gräva en grop i stacken eller kan jag plocka skitar som har legat i solen i hästarnas hage sedan förra sommaren?

Njut av denna underbara tid, och se till att lära er nya saker Hälsningar från Öland!!

Tännlappen

• -
SV: Hästgödsel på rosorna
« Svar #1 skrivet: 02 maj-11 kl 23:30 »
Går bra att plocka brunnen hästskit från hagen om du så önskar. Gräver du i stacken så går det också bra. Hästskit är fina grejor.  :)

jentora

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-11 kl 01:13 »
Bara den inte är helt färsk så går det bra, tvåårig är perfekt, då det är mer som jord. Bara luckra upp jorden lite runt rosen och lägg på lite hästgödesel. Sen kan man ge rosor en rejäl skvätt vatten nu i början av sommaren. Sen behöver man oftast inte vattna dom nåt mera, om det inte blir extrem torka till sommaren då. Men det ska vara mycket, låt slangen ligga en 5-10 minuter annars är risken att rötterna vänder sig uppåt. Man ska aldrig "duttvattna" rosor.
Bor på liten gård med sambo, son, dotter, svärfar, Am. Paint, Shettis, två minigrisar, katt, hönor och gärna får i framtiden!!

Crappy

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 09 maj-11 kl 10:34 »
När vi hade hästar, mockade vi ur vinterhagen och samlade hästskiten på samma ställe, lät de ligga till nästkommande år. Har aldrig haft finare gödsel/jord och hagarna var dessutom snygga och man slipper en massa spridning av inälvsparasiter. Hästar förbränner ogräsfrön till skillnad från ex kor kan det bli bättre!

Toppen

« Svar #4 skrivet: 12 jun-11 kl 22:46 »
Tackelitack! De fick skit o nu blommar de och doftar :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser