Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man odla i inglasat uterum?  (läst 6912 gånger)

EvBrSt

Vad kan man odla i inglasat uterum?
« skrivet: 27 apr-11 kl 13:16 »
Har blivit med inglasat uterum. 7 kvm. Hade stora planer på allt jag skulle klunna odla där. Men, nu börjar jag inse att det nog inte blir så lätt. Vid 15 grader ute är det 40 grader i uterummet. I påskhelgen hade vi ca 20 grader ute - jag öppnade allt som gick att öppna på uterummet men hade ändå 32 grader där. Varken jag eller blommorna trivs då. Nu har jag betonggolv, så det går inte att gräva ner något utan det måste odlas i krukor o dyl. Någon som har något råd att ge mig?
Längtar ut på landet.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Vad kan man odla i inglasat uterum?
« Svar #1 skrivet: 27 apr-11 kl 13:49 »
Mina sköldpaddor hälsar att de gärna flyttar hem till dig!  ;)

Skojar bara, även om det lät som ett perfekt klimat för dom.

Har du testat att tex måla med kalk så att en del av solinstrålningen inte tar sig in?

Du bör dock satsa på tropiska växter såsom passionsfrukt, okra osv *avundsjuk*

vicky-g

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 27 apr-11 kl 16:34 »
På min inglasade balkong blir det regält hett (söderläge). Sommartid öppnar vi upp ganska mycket, men varmt är det. Vi har satt upp enka rullgardiner. Har för mig att de heter Isdans på IKEA. De hindrar solen en hel del. Dessutom blir det behagligare för ögonen när man sitter där ute.

Jag odlar tomater, slanggurka, melon, paprika, gyllenbär/kapkrusbär med bra resultat. I år testar jag aubergine för första gången. Provade störbönor förra året och de tittade på mig, gav mig en bönskida och dog.  :-\ Vet inte om det var värmeslag eller om de hade velat haft större jordvolym.

Något mycket viktigt är att fixa bevattningen på något sätt. Det går åt mängder med vatten.
Självvattnande krukor, vattenkristaller, bevattningsanläggning eller springa som en tok med vattenkannan.

EvBrSt

« Svar #3 skrivet: 27 apr-11 kl 18:11 »
Passionsfrukt låter gott. Har satt linnegardiner hela vägen uppifrån o ner på södra glasväggen, men det verkar bara hjälpa mot själva solstrålarna - inte mot värmen. Har redan ett citrusträd och ett olivträd där, men dom ser inte ut att må särkilt bra. Tomater, paprika och bönor har jag också tänkt mig - eventuellt fikon o en vinstock. Men nu säger grannen som bott här flera år, att det p g a värmen blir väldigt mycket bladlöss som tar kål på det mesta  :'(
Längtar ut på landet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 1 användare
borsdorfer

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser