Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälpa kyckling  (läst 2843 gånger)

Colleen

• Gäst
Hjälpa kyckling
« skrivet: 02 aug-06 kl 21:48 »
Jag har läst förut här på forumet, att man inte ska hjälpa kycklingar ut ur ägget. Men efter att ha sett en kyckling pipa, kämpa och sedan torka och dö, så bestämde jag mig för att hjälpa det andra ägget/kycklingen. Det verkar ha gått vägen, fortfarande 4 dagar efteråt så lever den kycklingen och springer runt med sina syskon.
Är det en myt att man inte ska hjälpa dem ut ur ägget?

Lena A

Re:Hjälpa kyckling
« Svar #1 skrivet: 02 aug-06 kl 22:23 »
Jag vet inte om det är en myt att inte hjälpa kycklingar ur ägget; det får någon annan bättre vetande svara på. Det värmer dock hjärtat att höra att du hjälpte kycklingen och att den nu mår alldeles utmärkt tillsammans med sina syskon.  :D :D

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 03 aug-06 kl 04:07 »
Vanligtvis så är det så att kycklingar som inte klarar av att "ta sig ut" själva dör ganska snart efter kläckningen. Man brukar mena att de inte var avsedda till ett fortsatt liv.

Det allmänt vedertagliga är därför att låta de som har bäst förutsättningar för överlevnad klara sig själva.

Men om din kyckling som du hjälpte ut mår bra och klarar att tillse sina behov så har du givetvis inte gjort något fel.
Det är bara att gratulera till framgången, hoppas den är stark nog att klara sin vidare utveckling.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Dagoyurt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 aug-06 kl 22:49 »
Det problematiska är att om man hjälper en kyckling så har man oftast för bråttom, människor och kycklingar har inte samma tidsaspekter att ta hänsyn till. Det man kan göra är att bara lossa lite på "hättan" av ägget så att kycklingen kan sparka ifrån när den dragit in gulesäcken i kroppen. Därefter klarar den nämligen av ett liv i det fria. Man kan säga att det är en myt med modifikation eftersom det i en majoritet av fallen slutar med dödlig utgång och en fjäder gör ingen höna om du försår vad jag menar.

Colleen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 aug-06 kl 21:37 »
Då gick det alltså bra för den kyckligen eftersom jag väntade så länge med att hjälpa den. Jag började hjälpa till då äggets hinna började torka fast på kycklingen och då började pipen bli svagare. Den hade bara lyckats få upp ett pyttelitet hål i skalet.
Då kycklingen kom ut började hönan picka bort något som såg ut som en navelsträng som satt i baken på kycklingen och fäste i ägget, men någon gula fans det inte.
Nu har jag tagit kort på de 4:a små hjärtegrynen  :P .
http://img.photobucket.com/albums/v216/Suss70/Kycklingar/kycklingar1.jpg
Det är den sista bruna som jag hjälpte, det syns att den är minst den är 4 dagar efter de andra .

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 2 användare
pow, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser