Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallfröblandning till Får  (läst 6523 gånger)

Fredrik L

• Lever min dröm...
    • Skåne
Vallfröblandning till Får
« skrivet: 23 apr-11 kl 08:23 »
Sitter och funderar på vilken vallfröblandning jag skall satsa på till mina vallar (moränjord mitt i skåne). Jag behöver vinterfoder och tänker mig att ta en alt två skördar och sedan låta fåren beta återväxt. Vill gärna ha en vallfrö blandning som innehåller mycket "kväve återförande växter" och sedan kompletera med stallgödsel i samband med omläggning. Köper idag "ko ensilage" och 30+% är rent spill som fåren ratar då det är för grovt.

Tacksam för tips från er som har erfarenhet...

/ Fredrik
Återskapar igenväxta beten och ogräsbemängda vallar & renoverar hus .

Luppa

• Norrbotten
SV: Vallfröblandning till Får
« Svar #1 skrivet: 24 apr-11 kl 09:46 »
Jag skulle vilja påstå att det blir 30% spill oavsett vilket grovfoder du ger dina får... Får är det absolut kräsnaste djur jag har stött på, inga kan sortera som de.  ::)
Vi har riktigt fint hö, nästan helt utan grova delar. Mycket örter och blad, ängshö från gamla vallar. Fåren ratar en hel del ändå...
Så länge som du inte ger dina får alldeles för lite grovfoder så får du nog räkna med att de ratar en del.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
« Svar #2 skrivet: 24 apr-11 kl 10:03 »
Har för mig att det finns nåt som heter Flora intensiv får, kanske lämpligt?
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 24 apr-11 kl 10:14 »
www.olssonsfro.se
har färdiga blandningar för får.
    Mvh
 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Fredrik L

• Lever min dröm...
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 25 apr-11 kl 06:41 »
www.olssonsfro.se
har färdiga blandningar för får.
    Mvh
 Charlotte

Hittade denna katalog i går och det verkar som de kan hjälpa mig :). Ända problemet är att förstå vilken jordtyp jag har, men funderar på att ta jordprover från mina olika vallar och sedan vända mig till Olssons med resultatet och be dem ge ett lämpligt förslag??
Återskapar igenväxta beten och ogräsbemängda vallar & renoverar hus .

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 25 apr-11 kl 09:36 »
Hittade denna katalog i går och det verkar som de kan hjälpa mig :). Ända problemet är att förstå vilken jordtyp jag har, men funderar på att ta jordprover från mina olika vallar och sedan vända mig till Olssons med resultatet och be dem ge ett lämpligt förslag??

Ring till herren som omnämns i katalogen, nu minns jag inte hans namn! Han är kanonduktig på allt som har med får, frön och jord att göra! Han var till stor hjälp när jag skulle handla av dem förra året!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 apr-11 kl 00:16 »
Ring till herren som omnämns i katalogen, nu minns jag inte hans namn! Han är kanonduktig på allt som har med får, frön och jord att göra! Han var till stor hjälp när jag skulle handla av dem förra året!

Gunnar heter han och är själv fårbonde och har hjälpt oss med våra vallar - kanon duktig!! Vi har ganska varierande jordmån på våra 12hektar vall o då kom han hit o tittade  :)

För att minska spillet, som kan bli ganska stort, gör vi 2 saker.
1. Skörda tidigt innan det blir för grovt så får man ett smakligare och mer energirikt foder.

2. Hacka ensilaget! Säg till att ALLA knivarna ska i när de pressar. Ofta hackar inte mjölkbönder alls.. Är där nåt som blivit grovt hackas det ner. Men framförallt kommer fåren inte dra ut massa (och trampa ner!) ensilage i ströbädden när de äter för att det är så långt.

Så "bekämpar" vi spillet.. Men man får ändå räkna med en hel del..

uffeoanette

« Svar #7 skrivet: 18 maj-11 kl 21:06 »
Jag använder en sort som heter får intensiv SW 962. lämpar sig till hö, ensilage och bete. Den innehåller bl.a. vitklöver och timotej m.m. Jag har lite över om du vill köpa. Bor utanför Hörby i en by som heter Nyåkra. Hör av dig om du är intresserad 0708-260724
« Senast ändrad: 19 maj-11 kl 20:31 av uffeoanette »

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
« Svar #8 skrivet: 08 jun-11 kl 15:20 »
Vi har cirka 4 hektar bete på mark som kanske hälften går att plöja. Resten har för mycket sten och träd. Eftersom även jag har långt ifrån perfekta beten där mycket lämnas av fåren så undrar jag om det vore fel att plöja och så nytt där det går? Saken är den att vi behöver all betesmark under sommaren. Vore det en god idé att ge fåren hö under maj och släppa dem på det nysådda betet i juni? Eller betraktas det som vansinne att släppa får på nysått bete?
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser