Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rinner it  (läst 1484 gånger)

AntiUrban

• Backwoods Home
Rinner it
« skrivet: 31 jul-06 kl 17:56 »
det rinner in längs skrorsstenen. Jag har inte riktigt litat ut hur, men det är på en sidan av skorsstemnen dör taken är högst. Jag gissar att det rinner upp unter kragen på nått vis?

Finns det nått slags tjära eller nåt annat som man kan täta med?

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Rinner it
« Svar #1 skrivet: 31 jul-06 kl 20:09 »
Det där känns igen! Första huset Ulva och jag köpte, första natten, hörde att det droppade. Vände mig om i sängen och lade handen i en jättepöl!

Det var mycket riktigt vid skorstenen det rann in, och det ösregnade, så jag for upp naken på taket och drog om en presenning.

Det finns asfaltsbaserad massa man kan kleta i om det inte läcker alltför illa. I vårt fall fanns det inget plåtbeslag alls, utan man hade försökt täta med puts mellan skorstenen och den gamla Ondulinen. Det fungerade inget vidare.

Så småningom slutade det med att vi lade om taket med begagnade tegelpannor och bockade till ett nytt plåtbeslag till skorstenen.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #2 skrivet: 01 aug-06 kl 05:55 »
Mitt tak är nytt, det gjorde förra ägare själv, så det är nog bara klåpigt gjort. Jag gissar att det är runt nedre delen av kragen som är otätt.

Var köper man denna massa? har den nått namn?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 aug-06 kl 09:29 »
Asfaltskitt, finns "överallt". Eller fogmassa i patron.

Sharon

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 aug-06 kl 23:18 »
När det rann in vid vår skorstensplåtplåt, lade vi fogmassa i skarven under plåten, efter det har det hållit tätt. Fogmassan finns att köpa i de byggvaruavdelningarna på t ex OBS, Bauhaus osv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 3 användare
skräptanten, Genomsnittswannabe, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser