Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  provsvar som bekräftar stora magmasken  (läst 15648 gånger)

vallhunden

• Västergötland
SV: provsvar som bekräftar stora magmasken
« Svar #20 skrivet: 26 apr-11 kl 13:11 »
Tänk på att ni själva kan sprida det mellan hagarna också, via skorna!! :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #21 skrivet: 26 apr-11 kl 14:27 »
Jag fick inte så mycket mer information än jag redan hade. Men vetrinären jag talade med (Swan som är Vidilabs fårexpert) tyckte inte att det var något att oroa sig för. Bara maska av och sedan flytta till parasitfritt bete, och ta ett nytt test på lammen när man skiljer av i sommar/höst. Då ser man om det försvunnit eller om det följde med något till nya betet.

Jag har massor av mark att ha fåren på, problemet är att hägna dem. Det blir ju en hel massa stängsel, men framförallt jobb. Har just nu bara fårstängsel i en hage, stängde med provisoriskt elnät och tråd i andra hagen i fjol. Så nu blir det till att hägna hage nr. 3 på något smidigt sätt. Det blir till att lista ut ett smart sätt att få till flera hagar så att man lättare kan växla i framtiden.

Och så får man ju passa sig för att som Vallhunden skrev, att inte släpa med parasiten själv...

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #22 skrivet: 29 apr-11 kl 21:11 »
Vi fick också svar på våra träckprov i veckan och även våra får har stora magmasken... :-\ Så det blir avmaskning här imorgon.

Vi har ju kor som vi växelbetar med och fick då veta att stora magmasken även går på kor. Det gör ju inget om man växelbetar mellan säsongerna, men vi har ibland kört sambete med kor + baggar. Kanske en sämre idé om man inte avmaskat även korna...
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #23 skrivet: 26 maj-11 kl 20:57 »
Om man då växelbetar med häst? Äter hästarna upp äggen då och så försvinner dom? ( inte hästarna men maskarna  :-[ )
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #24 skrivet: 26 maj-11 kl 21:06 »
Om man då växelbetar med häst? Äter hästarna upp äggen då och så försvinner dom? ( inte hästarna men maskarna  :-[ )

maskarna dör efter en viner och en sommar utan värddjur och växelbetar man är det två vintrar utan värddjur.

Så både häst och får mår bra av växelbete då dom har olika parasiter. Det kräver så klart att man använder hagarna vartannat år till varje djurslag.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #25 skrivet: 26 maj-11 kl 21:11 »
Jag hade tänkt att ha fåren först o sen hästarna o det skulle ju gå bra men sen kan jag inte ha fåren där för nästa vår eller?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #26 skrivet: 27 maj-11 kl 06:47 »
Jag hade tänkt att ha fåren först o sen hästarna o det skulle ju gå bra men sen kan jag inte ha fåren där för nästa vår eller?

Jag kommer dela upp mina hagar i grupper A och B. Jag måste göra flera små hagar då marken är på det viset.

Hag-grupp A kommer betas av får 2011 och häst 2012
Hag-grupp B kommer betas av häst 2011 och får 2012

På så sätt kommer hagarna vila från sina värddjur i ett år drygt, då får man minsta möjliga parasit tryck, bästa är också om man inte betar helt slut på betet.

Avmaska nya djur och kolla masken måste man ändå göra för att vara på säkra sidan.
Länk till mina lamm 2012

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #27 skrivet: 27 maj-11 kl 11:13 »
Faktisk är mina intervall kortare då fåren tar betet först o hästarna får putsa. Shettissarna skall inte ha så mycket mat som fåren så på detta viset har jag förstått att det skulle vara bäst. Klart är det dock att två vintrar är bättre än en men så mycket mark har jag nog inte.

Kira

• Småland
« Svar #28 skrivet: 30 maj-11 kl 19:39 »
Vi som avmaskar mot stora magmasken kan väl ses i en ny tråd då nya prover skickats in så får vi se hur bra vi lyckats. Den som skickar in först kan väl starta tråden.
« Senast ändrad: 01 jun-11 kl 09:49 av Kira »

ulfg

« Svar #29 skrivet: 31 maj-11 kl 20:59 »
I akuta lägen och med maskförekomst konstaterad är det naturligtvis avmaskning enligt regelverket som gäller. Stora magmasken är väl den farligaste masken vi har för får. Men jag tror också att det är viktigt att inte ha betesmiljöer där stora magmasken trivs. Den har ju snäckor som mellanvärd och förekommer på sanka, fuktiga beten med små öppna vattensamlingar. Därför är det viktigt att inte släppa ut fåren på sådana beten. Är delar av betesmarkerna dåligt dränerade så planterar man igen dem med pil, mm eller planerar marken åtminstone så att det inte finns några småsänkor och gropar där små vattenpölar kan bildas. Har man rent allmänt halvsanka betesmarker skall man kanske fundera på andra slags djur än får. Vad säger ni?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Charlotte

• -
« Svar #30 skrivet: 31 maj-11 kl 21:24 »
I akuta lägen och med maskförekomst konstaterad är det naturligtvis avmaskning enligt regelverket som gäller. Stora magmasken är väl den farligaste masken vi har för får. Men jag tror också att det är viktigt att inte ha betesmiljöer där stora magmasken trivs. Den har ju snäckor som mellanvärd och förekommer på sanka, fuktiga beten med små öppna vattensamlingar. Därför är det viktigt att inte släppa ut fåren på sådana beten. Är delar av betesmarkerna dåligt dränerade så planterar man igen dem med pil, mm eller planerar marken åtminstone så att det inte finns några småsänkor och gropar där små vattenpölar kan bildas. Har man rent allmänt halvsanka betesmarker skall man kanske fundera på andra slags djur än får. Vad säger ni?
Jag tror det är Stora Leverflundran som har snäckor som mellanvärd?
Men det är rätt att sanka marker inte är bra fårmarker (säger mina får i alla fall), jag har aldrig sett att dom ens varit i närheten av den bit av hagen som ligger längst bort och är "myraktig" med pölar.
                                                                              Mvh
                                                                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #31 skrivet: 31 maj-11 kl 22:35 »
Jag tror det är Stora Leverflundran som har snäckor som mellanvärd?
Men det är rätt att sanka marker inte är bra fårmarker (säger mina får i alla fall), jag har aldrig sett att dom ens varit i närheten av den bit av hagen som ligger längst bort och är "myraktig" med pölar.
                                                                              Mvh
                                                                         Charlotte

Det är nog som med alla djur, pressar man betet så tvingar man ut djuren där som inte mår bra, låter man bli att överbeta så kan djuren välja själva vad som är godast  ;)
Länk till mina lamm 2012

hustran

« Svar #32 skrivet: 31 maj-11 kl 23:38 »
Vi har beten väldigt långt ut i sjön. Det som förvånar mig är att med Gutarna så älskar de vass .Våra finullsfår gick aldrig så långt ut som dessa.Skall vi då förhindra dem att sluka vassen? Hoppas de inte blir infekterade av ngn. otäck flundra.

Kira

• Småland
« Svar #33 skrivet: 01 jun-11 kl 10:19 »

Du menar nog Flundran, stora magmasken har inte någon mellanvärd, den lever konstant i fåret där den suger blod, lägger ägg och sedan dör(?). Ungefär som en invärtes mygga fast maskform,  :-\ Varje hona kan lägga 5000-1000 ägg, se nedan citerat från
http://en.wikipedia.org/wiki/Haemonchus_contortus

The adult female worm can release between 5,000 – 10,000 eggs which will be passed out in the feces. Eggs then develop in moist conditions in the feces and continue to develop into the L1 (rhabditiform), and L-2 juvenile stages by feeding on bacteria in the dung. The L-1 stage usually occurs within 4–6 days under the optimal conditions of 24–29 °C. The L-2 rhabditform sheds its cuticle and then develops into the L-3 filiariform infective larvae. The L-3 have a protective cuticle, however under dry hot conditions will not survive long. The L-3 then crawl up the blades of wet grass and wait to be ingested by a grazing animal. Sheep, goats and other ruminants become infected when they graze and eat grasses containing the L3 infecting larvae. The infecting larvae pass through the first three stomachs to reach the abomasum. There the L-3 sheds its cuticle and burrows into the internal layer of the abomasum where they develop into L-4, usually within 48 hours, or pre-adult larvae. The L-4 larvae then molts and develops into the L-5 adult form. The male and female adults mate and live in the abomasum, where they feed upon the blood.

Ju fuktigare och varmare i gräset desto mer larver överlever, fåren betar närmare marken än andra djur så växelbete på samma säsong anses inte vara effektivt mot denna otäcking såvida det inte är mycket torrt. Har också läst att larverna kan följa med regnvatten till angränsande hagar vid regnväder, som fårägare kan man nog dra med sig några tusen ägg under stövlarna om man går mellan en infekterad och en frisk hage :(

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #34 skrivet: 01 jun-11 kl 21:52 »
Vi som avmaskar mot stora magmasken kan väl ses i en ny tråd då nya prover skickats in så får vi se hur bra vi lyckats. Den som skickar in först kan väl starta tråden.

Bra idé! Det ska bli intressant att se nästa omgång prover. Jag skulle tro att vi testar igen nån gång i juli.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Kira

• Småland
« Svar #35 skrivet: 20 okt-11 kl 19:34 »
Nu har jag fått svar på senaste maskprovet:

50 EPG Trichostrongylida ägg (rundmask i löpmage och tarm, men ingen misstanke om stora magmasken).
Ivomec och betesbyte tog bort de stygga magmaskarna  ;D Nu väntar jag bara på att vintern ska döda de som finns i den smittade hagen.

Hur har det gått för er andra?

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #36 skrivet: 20 okt-11 kl 21:06 »
Du bör skicka träckprov även i vår, St magmasken är lurig. Lämnar man träckprov nu så brukar inte provet visa något på den eftersom den kapslar in sig i magen på tackorna ganska tidigt på sensommaren/hösten. På våren däremot väcks den till liv och förökar sig väldigt snabbt men den vaknar inte förrän i mitten/slutet av april så det är ingen idé att ta prov tidigare. Om det finns maskar kvar alltså och det är risk för att det gör det.
Åsenfår, hundar och katter

Kira

• Småland
« Svar #37 skrivet: 20 okt-11 kl 22:28 »
Har jag förstått det rätt att Ivomec inte tar larver som kapslat in sig för vintern?

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #38 skrivet: 20 okt-11 kl 22:43 »
Vi testade i somras på lammen, och det fanns inga spår av stygga magmaskar hos oss :D

Kira

• Småland
« Svar #39 skrivet: 20 okt-11 kl 22:57 »
Var kommer mina rundmaskar ifrån?

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser