Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väva egen vadmal - vilket garn?  (läst 5255 gånger)

Mikran

• Värmland
Väva egen vadmal - vilket garn?
« skrivet: 18 apr-11 kl 11:35 »
Skulle vilja prova att väva och stampa egen vadmal, men har hitentills ingen tidigare erfarenhet av vävning och vilka garner som passar. Är det någon här som har erfarenhet av vadmalsvävning eller dyl. och som har hunnit testa olika garnkvaliteter? Jag har kollar runt lite och hört mig för bland folk som både har spunnit och vävt, och bl.a. fått norskt spelsaugarn som förslag. Dock verkar detta garnet lite för dyrt för min ekonomi eftersom jag hade tänkt väva upp ett antal meter... Skulle vartoftas misstänkt billiga otvättade ullgarn fungera till varp och/eller inslag?  ???

tack på förhand

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
SV: Väva egen vadmal - vilket garn?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-11 kl 11:46 »
Om man skall lägga kraft och energi på att väva sitt eget vadmalstyg skall man använda bra material. Wålstedts har garn som passar till varp och inslag.
Rekommenderar dock att du går en vävkurs eller har tillgång till vävkunnig person.
Att väva med entrådigt garn i varpen är en utmaning om man inte vävt tidigare.

Risken med att köpa garn från företag som säljer billigt ullgarn är att det i deras blanding finns ull som inte tillåter sig att valkas.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Mikran

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 20 apr-11 kl 17:02 »
Jo jag kommer att få hjälp av vävkunniga, annars hade jag inte gett mig in på det. Fast jag är som sagt lite vilsen när det kommer till garn och garnkvalitet, inte minst eftersom jag fått en del smått motsägelsefull tips och förslag.

växtnörden

• Småland
    • http://www.flickr.com/photos/cicci_thorin/
« Svar #3 skrivet: 20 apr-11 kl 18:22 »
Hej! Jag har precis vävt färdigt 3 m vadmal med mitt egenspunna inslag. Jag går på Bäckedals folkhögskola. Det vi använt både som varp och inslag är hedängens ullgarn, entrådigt. Det har funkat mkt bra. Trådar går av lite då å då, men det brukar ge sig efter att man vävt ett tag, och jag är nybörjare  :D. Annars säger jag som lammemma, satsa på bra material!
Utbildad trädgårdsmästare med motorsågskörkort. Har studerat traditionellt textilhantverk på Bäckedal. Ska nu odla grönsaker på heltid i Småland :) Vill driva en liten gård med djur, odling, hantverk, och förädling av diverse produkter. Vill lämna ett så litet ekologiskt fotavtryck som möjligt.

Fordson

« Svar #4 skrivet: 20 apr-11 kl 19:19 »
Eh.. kanske lite off-topic men jag har läst om detta "vadmal" och tolkat det som nån gammal slags tygplagg. Vad är det egentligen? Förklara please...

256:an

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 20 apr-11 kl 19:34 »
Tja, byt "tygplagg" mot "plaggtyg" så är du på rätt spår :) Det är ett tyg vävt av ullgarn som sedan stampas/valkas/tovas för att bli tätt, hållbart och vattenavstötande. Väldigt vanligt förr innan alla supermaterial kom och ersatte det.

Mikran

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 20 apr-11 kl 21:07 »
Tack för era svar hittills! Men det är alltså betydligt svårare att väva med entrådigt garn som varp? Vilka är för och nackdelarna med en- resp. tvåtrådigt? Efter vad jag förstått vävde man väl alltid med entrådigt garn i varp och inslag på "den gamla goda tiden".

256:an

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 20 apr-11 kl 21:16 »
Entrådigt garn brister lättare, men det filtar sig lättare också så därför är det bra till vadmal.

Silje A

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 06 maj-11 kl 10:26 »
När jag vävde vadmal på Sätergläntan så använde jag "Mora redgarn" till varp (de är tunt men två trådigt och finns i mängder av färger)
sen hade jag ett grövre ullgarn till inslag men just nu vet jag inte vilken sort de var.
Här finns en bild på hur den blev efter stampningen.
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=32680&set=lp
Jag använde lila varp och svart inslag och jag gillar verkligen hur det blev.

Jag kan leta rätt på min vävsedel om du vill så får du både vilken bindning, täthet och garner jag har använt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser