Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mängd mat  (läst 5814 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Mängd mat
« skrivet: 17 apr-11 kl 21:44 »
Har köpt en hösn bom där det finns förslag på 2 olika menyer. Ena förslaget var att ge fri tillgång till allfoder och sedan ge 50g helsäd/höna. Har dock ingen våg så om man tar tex ett dl mått, hur mycket är 50 g där? Ska det vara lika delar havre, korn och vete?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Mängd mat
« Svar #1 skrivet: 17 apr-11 kl 21:55 »
Allfoder är ett helfoder som redan innehåller spannmål. Att blanda ut det funkar väl i och för sig om du har frigående höns som hittar mycket  mat ute.

Annars är det billigare att köpa ett koncentrat som man ska blanda ut med minst 50% spannmål. Det kostar lika mycket per kilo ungefär och då rent spannmål är billigare är det ju en bättre affär att blanda allt själv.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 18 apr-11 kl 18:13 »
Tack för svar men jag är inte ute efter det som är billigast. Jag vill veta hur jag kan mäta 50 g med ex dl mått. Jag ger hönsen fri tillgång till allfoder och därefter får de helfoder som jag slänger på golvet så det kan gå och picka i sig som sysselsättning, priset har inte så vansinnigt stor betydelse då jag inte har så många hönor.
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 18 apr-11 kl 18:37 »
Väg upp säden 50g på hushållsvåg å mät sen med dl mått så fick jag göra för på säckarna står de inget
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 18 apr-11 kl 18:43 »
Väg upp säden 50g på hushållsvåg å mät sen med dl mått så fick jag göra för på säckarna står de inget

Det kan ju bli svårt eftersom hon inte har nån våg...  ::)

Går ut och hämtar lite korn och väger... BRB  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 18 apr-11 kl 19:17 »
50 g korn är knappt 1 dl.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 18 apr-11 kl 19:19 »
Förlåt hade inte läst de :-\
« Senast ändrad: 18 apr-11 kl 19:26 av skogstrolla »
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 19 apr-11 kl 20:25 »
Tusen tack Betsla!! :D

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #8 skrivet: 26 okt-11 kl 13:21 »
En annan fråga jag funderat över med risk för att "övergöda" mina höns är:
- Hur mycket foder ska en höna ha utav granngårdens allfoder per dag?
Någonstans har jag hört att dem inte ska ha mer än vad dem äter upp på en halvtimme? Stämmer detta eller finns det fler exakta mått?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 26 okt-11 kl 20:59 »
En annan fråga jag funderat över med risk för att "övergöda" mina höns är:
- Hur mycket foder ska en höna ha utav granngårdens allfoder per dag?
Någonstans har jag hört att dem inte ska ha mer än vad dem äter upp på en halvtimme? Stämmer detta eller finns det fler exakta mått?
En medelstor höna äter ca 100g/dag. Men variationerna kan vara stora beroende på ras, temperatur, hur mycket dom värper, ålder, aktivitetsnivå osv.

Höns som har tillräckligt med plats och en stimulerande miljö blir väldigt sällan feta.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 okt-11 kl 21:30 »
Är det bara jag som låter hönsen ha fri tillgång till mat?
Har två foderautomater som hänger i luften och fylls på när det börjar närma sig hälften.

Sen har vi allt från hushållet som blir över. Tillhör det vanligheterna med feta höns?

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 okt-11 kl 21:32 »
Nä det är nog sanna här  :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 26 okt-11 kl 21:52 »
Vi ger fri tillgång på mat oxå .
Sen varierar vi lite beroende på behov .
Tex en grupp som ruggar o behöver mera får kross med vete , havre och ärtor i . En grupp som inte värper får bara helhavre osv osv .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Torry

« Svar #13 skrivet: 26 okt-11 kl 22:14 »
@ AnGu
Matrester ska man inte ge mer än att det äts upp ganska snabbt så det inte står och blir dåligt.
Kanske det du har hört om att man inte ska ge dem mer än de äter upp på en halvtimme.
//Torry

David97

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 okt-11 kl 22:38 »
Jag har ett foder tråg, 100x10 cm, som jag fyller ganska halvfullt varannan dag, räcker till mina 40 höns. Sen får dom allt annat ute, dom går fritt, så vi slänger matrester på gödselstan, där de går o pickar i sej, (finns kanske lite smått o gott i ko bajset också eller så hittar dom mask där  :-X) Men dom äter det dom orkar.. sen gör dom allt dom vill, äter mer o så håller det på så..  :) ;D

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 26 okt-11 kl 22:49 »
Har oxå fri tillgång. Har allfoder utblandat med havre & korn.
Olika hönor äter mer av en sort osv. De får oxå nästan alla matrester & bröd.

Jag har märkt att mina lägger mer ägg när de får matrester än om jag ger dem bara allfoder. Har provat flera ggr nu & det stämmer varje gång.

Så har de fri tillgång på snäckskal oxå, eftersom det får så mycket rester.
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

AnGu

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 27 okt-11 kl 18:09 »
Tack alla för era svar, jag har också fri tillgång till foder och har haft hela tiden. Och vad jag förstår så äter hönsen tills dem tycker att det räcker. Jag har mina fodertråg utomhus och därför ville jag veta ungefär hur mycket dem äter för jag vill inte längre att maten ska utomhus under natten så andra djur kommer dit och äter när dem är hungriga.

Just nu håller jag på och mäter maten i en liters behållare. Idag var där smulor kvar på botten av tråget så jag vet nog ungefär hur mycket dem behöver per dag nu så det slipper stå kvar mat utomhus under natten. Men visst måste jag ha koll på det för ibland kan dem behöva mer och ibland mindre ..

MrsB

• Småland
« Svar #17 skrivet: 28 okt-11 kl 17:25 »
AnGu: Om du har maten utomhus hur kan du vara säker på att det är hönsen som äter upp? Det kan väl vara diverse småfåglar? Har också sett möss mitt på dagen och de tycker ju väldigt mycket om hönsfoder  ;D En skata kommer också igenom små maskor i nätet om hon verkligen vill.

AnGu

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 31 okt-11 kl 19:41 »
AnGu: Om du har maten utomhus hur kan du vara säker på att det är hönsen som äter upp? Det kan väl vara diverse småfåglar? Har också sett möss mitt på dagen och de tycker ju väldigt mycket om hönsfoder  ;D En skata kommer också igenom små maskor i nätet om hon verkligen vill.

Jag är inte helt säker på att inte andra djur äter hönsens maten som står ute i hönsgården på dagen, men jag har inte sett något djur ta sig in i hönsgården och om jag har hönsgården öppen så kan jag ju heller inte vara säker på att inga smådjur kommer in.. Men jag antar att det inte finns några andra än hönsen som äter maten under dagen :P Huvudsaken är att det inte står hönsfoder i tråget under natten ..

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 3 användare
Be, Tur-Johan, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser