Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klippning imorn  (läst 7054 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
klippning imorn
« skrivet: 17 apr-11 kl 19:38 »
I morgon ska tackorna äntligen klippas, förra året rakade vi ut allt strö för att de inte skulle äta av det under fastan (inför sittande klippning) men nu inser jag att det på klipparens hemsida står "ströa in det sista 24 timmarna inna klippning". Betyder det att äldre strö kan vara kvar? Det är rätt mycket ratat hö i ströet, så de lär ju vilja äta av det om de inte får något annat. SÅ hur tomma måste de vara i magen när de klipps?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

vallhunden

• Västergötland
SV: klippning imorn
« Svar #1 skrivet: 17 apr-11 kl 20:01 »
Jag brukar inte bry mig om det där att de ska vara tomma i magarna! Har aldrig haft en fårklippare som har klagat heller... Om en tacka skiter, så kan du väl kratta bort det med en gång!! ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #2 skrivet: 17 apr-11 kl 20:06 »
Lägg en pressenning eller masonitskiva över bädden......den hala sidan nedåt. Litet tips bara.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 17 apr-11 kl 21:24 »
Oj, det har jag aldrig ens hört.... Våra får har aldrig fastat ::) :-[
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 17 apr-11 kl 21:31 »
Enligt vår klippare så får de andnöd av att sitta om de har mat i magarna, men det har ni alltså inte varit med om? Att det bajsar känns inte som något problem!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

hustran

« Svar #5 skrivet: 17 apr-11 kl 21:33 »
Oj,jag tänkte nog lite fel där,trodde du skulle klippa på ströbädden. Har heller inte hört talas om att de skall fasta,tvärtom så blir de ju svårare att klippa med tomma insjunkna magar sittandes.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 17 apr-11 kl 21:36 »
Enligt vår klippare så får de andnöd av att sitta om de har mat i magarna, men det har ni alltså inte varit med om? Att det bajsar känns inte som något problem!

Nej, jag har aldrig varit med om att de får andnöd.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #7 skrivet: 17 apr-11 kl 23:06 »
Det är väl för att slippa att det kommer strö i ullen? Även om man står på en skiva så är det lätt hänt att ullen får halm i sig. Inget problem med vårklippningen iofs då du kanske inte sparar den ullen men den är fin att lägga som ogrästäckare i grönsakslandet! ;)

sheep shearer

« Svar #8 skrivet: 17 apr-11 kl 23:29 »
största anledning till att man vill at djuren ska fasta och vara utan vatten upp till ett dygn innan klippning är att dom kommer väga 8-10 kg mindre ska man då klippa över 200 om dan så blir det en massa kilon man slipper släppa runt helt i onödan, gör man det sen 7 dagar i veckan som det kan bli ibland så är det en bonus för klipparen om dom har fastat ;) plus att dom för det mesta brukar vara mkt lugnare under själva klippning med,

och så blir dom inte svårare och klippa för magarna är insjunkna istället kommer dom bli bättre och klippa för att du får färre drag över en tom mage 

men det är jue upp till varje klippare hur man vill ha det, men tror det är lugnt bara du inte ger dom nått nytt imorn bitti så kommer nog klipparn och bli nöjd... 

Mvh >Magnus

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 18 apr-11 kl 00:00 »
Ok, vad bra, då struntar vi att riva ut hela ströbädden! Intressant att vår klippare skriver så här på sin hemsida:
"Fåren bör fasta, dvs. vara utan mat i minst 12 timmar och max 18 timmar före klippningen. Ströa ej heller det sista dygnet innan klippningen. Fåren bör dessutom vara utan vatten i minst 6 timmar och max 12 timmar före klippningen...Får med välfylld mage och eller med foster får nämligen svårigheter med andningen, då en stor buk pressar upp i bröstkorgen när de sitter, vilket är den position som oftast används vid klippning. Det innebär att deras förmåga att andas nedsätts väsentligt. Ett får med andningssvårigheter får även lätt panik och kan försvåra klippningen för inblandade parter. Ett fastande får är av naturen något spakare, vilket underlättar arbetet"  ???

Birgit

« Svar #10 skrivet: 18 apr-11 kl 06:03 »
Citera
Rena dumheter, enligt mig. Dels blir fåren stressade av att vara utan mat, dels så ska väl inte klippningen ta en halvtimme per tacka? Den lilla stund de då sitter rakt upp på baken kan max röra sig om 1 - 1½ minut med en hyfsat professionell klippare. Handlar väl mer om klipparens irritation över "bajs".
Som flera tidigare nämnt, är det inget man brukar ha som krav, eller önskemål och det är knappast djurvänligt heller.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #11 skrivet: 18 apr-11 kl 09:09 »
Rena dumheter, enligt mig. Dels blir fåren stressade av att vara utan mat, dels så ska väl inte klippningen ta en halvtimme per tacka? Den lilla stund de då sitter rakt upp på baken kan max röra sig om 1 - 1½ minut med en hyfsat professionell klippare. Handlar väl mer om klipparens irritation över "bajs".
Som flera tidigare nämnt, är det inget man brukar ha som krav, eller önskemål och det är knappast djurvänligt heller.

Kan inte uttrycka det bättre själv. Har aldrig hört talas om     ::)
« Senast ändrad: 18 apr-11 kl 10:15 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

sheep shearer

« Svar #12 skrivet: 18 apr-11 kl 17:54 »
jag personligen skulle nog säga att dom blir nog mer stressade mat i magen än när dom inte har ätit, men vad vet jag om det har bara klippt över 15000 får hittils i år

Jan B

• Intresse djur och natur
    • Dalarna
« Svar #13 skrivet: 19 apr-11 kl 11:18 »
Fåren ska absolut inte fasta före klippning!
Man vinner även själv, när det gäller att hantera lugna får.
Hungriga får blir stressade och jobbiga att arbeta med.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 19 apr-11 kl 12:09 »
Så det är ingen annan som har wen klippare som kräver att fåren ska vara fastande inför klippningen?

Maddie

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 19 apr-11 kl 21:22 »
Jodå , vår vill ha dem fastande och utan vatten sedan dagen före... vi kanske har samma klippare  ???  eller så känner de varandra....      :D

Fårtokig

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 19 apr-11 kl 22:51 »
Vår klippare, som klipper får över hela jordklotet, tar hand om ullen åt oss o säljer den. Han vill inte ha en nyströdd ströbädd med anledning av att fåren då har mer ull i pälsen o blir värd mindre pengar (= dyrare att tvätta o få ren).

daniel70

• Gotland
« Svar #17 skrivet: 19 apr-11 kl 22:58 »
Vad fasen betyder "mer ull i pälsen"??

Fårtokig

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 19 apr-11 kl 23:04 »
Vad fasen betyder "mer ull i pälsen"??

Att dom är jätte mjuka!!  ;)

Mer halm i pälsen menade jag ju förstås!  :)

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 20 apr-11 kl 00:21 »
Jodå , vår vill ha dem fastande och utan vatten sedan dagen före... vi kanske har samma klippare  ???  eller så känner de varandra....      :D
Troligt att vi har samma...gör ni som de säger?

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser