Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga om inbyggd altan till ett rum.  (läst 12111 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Bygga om inbyggd altan till ett rum.
« skrivet: 17 apr-11 kl 16:57 »
Jag har en altan som har ett utskjutande tak, där nu räcket behöver rivas. Då satt jag och funderade på om jag ska göra om altanen till ett rum till på huset, då det ändå finns bygglov.

Nu vet jag inte mycket om att bygga, men kan jag isolera golvet underifrån (går att komma under utan problem), låta trädäcket vara kvar (det är i bra skick) och sen lägga golv ovanpå?

Kommer säkert fler frågor då jag började fundera på detta idag. ;)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Bygga om inbyggd altan till ett rum.
« Svar #1 skrivet: 17 apr-11 kl 23:57 »
Ja det kan du, det är dock inte kul att isolera underifrån men det beror ju lite på vad du isolerar med.
Kanske inte behöver sägas men lägg golvet tvärs mot trädäcket (:)
Lycka till med utbyggnaden.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 18 apr-11 kl 06:30 »
Ja det kan du, det är dock inte kul att isolera underifrån men det beror ju lite på vad du isolerar med.
Kanske inte behöver sägas men lägg golvet tvärs mot trädäcket (:)
Lycka till med utbyggnaden.
Jo, det behövdes sägas... :-[

Har en hel del frigolitisolering, så jag funderar på att använda dom till golvet.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #3 skrivet: 18 apr-11 kl 10:11 »
Problemet med frigolit är att det inte "jäser" utan är hårt. Mineralull, ekoull, glasull mm kan man trycka in så "jäser" de ut och fyller igen eventuella glipor(i viss mån alltså). Kan annars rekommendera att bygga igen verandareglarna underifrån och ta dit en firma som sprutisolerar golvet med förslagsvis ekofiber.

Jag antar att verandareglarna är 2tum8 eller nåt sånt? det är bra att fylla ut hela utrymmet om du kan så att du får rejäl golvisolering.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

868 gäster, 2 användare
donderboss, Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser