Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man tänka på innan man skaffar katt?  (läst 13565 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Vad ska man tänka på innan man skaffar katt?
« Svar #20 skrivet: 28 maj-11 kl 00:56 »
Heh...hur gör man det  ????

Katter är underbara. Mat och kärlek  :-*

Här har vi en egen rejält, tilltagen hankatt som patrullerar gränsen. De som slinker förbi tar vi hand om själv. Gäller även lösspringande vovvar. Har hänt ett par gånger det med.

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #21 skrivet: 28 maj-11 kl 07:02 »
Lär katten att komma när du ropar. Då kan han/hon gå lös även i stan om det finns möjlighet. Vill du inte ha katten på bordet/blombrädan/i sängen osv måste du ta tag i det direkt. Angående bilåkning, det tror jag också är en vanesak, min gamla katt var inte ens sex veckor när jag fick honom. Hans mamma blev sjuk och han skulle ha avlivats samtidigt om inte jag tog honom. Så O fick följa med mig överallt och åkte jag hem till folk som han inte kunde följa med in till stannade han i närheten av bilen så kom han när jag ropade. Det är ett ganska stort problem för honom idag när vi har hittat vårt fantastiska hus och han inte vill åka härifrån men endå vill åka bil :D
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #22 skrivet: 28 maj-11 kl 08:31 »
En viktig sak att tänka på också, om katten blir kastrerad/steriliserad så är det specialkost som gäller resten av livet. Kastrerade katter kan nämligen inte bryta ner vissa ämnen lika bra som okastrerade/osteriliserade och får således problem med urinsten/urinvägarna. Detta foder kostar några kronor mer men håller din katt frisk resten av livet och ser till så den inte blir så fet efter ingreppet.

Det er sikkert et godt råd- samtidig har jeg hatt sterilisert hunnkat i mange år som har fått samme mat som før (rått kjøtt, stekt kjøtt, kokt fisk, rå fisk + diverse), hun ble 18 år.

Men det skader jo ikke å undersøke mer om det.

Hva gjelder mat så unngår jeg for mye ferdigmat til katt da det er dyrt, ikke vil kattene min ha det og det er faktisk ikke særlig sunt for dem.
Mye billig frossenfisk går åt, og all mulig kjøttdeig(färs), frossen kyllinglever etc.
Ha litt olje på maten innimellom, og gi f.eks kokt fisk med mye av kokspadet, eller kokt (billigpakning) kyllingbryst/lår med spadet.
Jeg blander også inn kokt potet og ris og lignende, - om de ikke liker det så spiser de rundt....

Her om dagen kastet jeg ut litt gammel russinbulle til fuglene - den tygget en lykkelig 10 mndrs gammel katteflivka i seg...Man vet aldri med katter.

Videre har jeg også hatt kat både i leilgihet og i hage, samme katt har flyttet fra det ene til det andre. Det er ikke sikkert de elsket det, men jeg spurte dem kke. For jeg elsker dem og vil ha dem det hvor je bor. De er en del av familien - i gode og "onde" dager.

Lykke til med katt!!
Jeg har 3 kattunger å gi bort i juli.
Karene
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Margit

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 28 maj-11 kl 23:07 »
Här har vi en egen rejält, tilltagen hankatt som patrullerar gränsen. De som slinker förbi tar vi hand om själv. Gäller även lösspringande vovvar. Har hänt ett par gånger det med.

Alltså jag menar...hur får du DIN katt att låta bli att gå in i andras trädgårdar...? Att freda sin egen tomtgräns är en annan sak  8)

Kira

• Småland
« Svar #24 skrivet: 28 maj-11 kl 23:47 »
Det är en bra idé att skaffa två, de kommer hålla varandra sällskap, och om du har du har tur bli riktiga bundisar, men ibland växer även syskon ifrån varandra och blir osams. Vi hade en mamma och dotter för många år sen som periodvis sov tillsammans i sin korg och periodvis inte kunde vara inne samtidigt ??? Nåja mamman löste de perioderna med att flytta in till grannen men hon kom alltid tillbaka :) när dottern gick ut. Jag har haft många katter och min erfarenhet är att kastrerade hanar är det mest idealiska, mina katthonor har visat mer humör och lynnighet. Jag tror också att renrasiga katter är lättare att ha som inomhuskatter än bondkorsningarna. Du ska vara kräsen då du väljer katt för du ska ha den i så många år. Själv har jag just nu en MainCoin hona (som jag tagit över), en Skogskattshane (också en omplacering) två korsningar med bondkatt-skogskatt som jag köpt som kattungar, två bröder, samt en hittekatt som några sommarstugeägare kom med i höstas. När jag skriver detta ligger raskatterna som de alltid gör på kvällen vid min sida, korsningskatterna och hittekatten är ute på äventyr:) Jag är lyckligt lottad som bort avskilt på en gård och kan ha så många katter. Lycka till med dina nya vänner.

Broberg

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 29 maj-11 kl 00:58 »
Alltså jag menar...hur får du DIN katt att låta bli att gå in i andras trädgårdar...? Att freda sin egen tomtgräns är en annan sak  8)

Det får jag inte, men jag har inga synpunkter på hur de som vill får bort honom därifrån. Fast han är och andra sidan bara inne hos en granne. De slänger ut gamla matrester till fåglarna och det gillar han... Äter gamla brödskalkar och annat med god aptit..

Margit

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 31 maj-11 kl 19:53 »
Ska man skaffa katt så får man se till att de inte är i grannars trädgårdar eller hönsgårdar. Stor risk att man inte har någon katt mer då...

Det var detta jag undrade över....

Broberg

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 31 maj-11 kl 20:04 »
Det var detta jag undrade över....

Ja?

Margit

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 06 jun-11 kl 21:34 »
Ja?

Vi förstår inte varandra du och jag  :-\ hur kan man se till att den inte är i andras trädgårdar?

Frågar jag eftersom jag råkar ha en granne vars dotter på 3 år är RÄDD för min lilla blyga honkatt.... ::) och jag vet inte hur jag ska få min katt att INTE gå in i deras trädgård, det är ju liksom inte en Berlinmur mellan trädgårdarna här...eftersom min granne uppenbarligen inte gillar katter så har dom ingen stor hankatt som kan patrullera deras tomtgräns.

Nina W

• Värmland
« Svar #29 skrivet: 06 jun-11 kl 21:42 »
Hennes rädsla måste bero på att grannen inte gillar katter. Så säg till dom att göra lite annorlunda nästa gång hon blir rädd. Brukar funka att inte göra så stor sak av hennes rädsla utan bara säga att -ja där går lilla katten och här går vi, och hon går snart hem igen!

Margit

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 06 jun-11 kl 21:43 »
Hennes rädsla måste bero på att grannen inte gillar katter. Så säg till dom att göra lite annorlunda nästa gång hon blir rädd. Brukar funka att inte göra så stor sak av hennes rädsla utan bara säga att -ja där går lilla katten och här går vi, och hon går snart hem igen!

Men precis  :) jag försökte vara pedagogisk...men hon var inte så....mottaglig  :-\

Bjurholm

• Ångermanland
« Svar #31 skrivet: 06 jun-11 kl 21:56 »
Alltså, vi bor i ihop med ett djur som är ett rovdjur med flera naturliga drifter kvar. Att få katten att inte passera en mänskiligt uppsatt gräns verkar i det närmaste ogörligt, vad är det barnet är så rädd för? Har någon annan  katt rivit det, skrämt det, eller är det en hysterisk förälder som ligger bakom rädslan? Inte kul att behöva känna att katten inte får röra sig som den vill. Det är ju inte som med en hund som man kan binda fast i ett rep eller bygga en rastgård till. 

Margit

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 06 jun-11 kl 22:23 »
Alltså, vi bor i ihop med ett djur som är ett rovdjur med flera naturliga drifter kvar. Att få katten att inte passera en mänskiligt uppsatt gräns verkar i det närmaste ogörligt, vad är det barnet är så rädd för? Har någon annan  katt rivit det, skrämt det, eller är det en hysterisk förälder som ligger bakom rädslan? Inte kul att behöva känna att katten inte får röra sig som den vill. Det är ju inte som med en hund som man kan binda fast i ett rep eller bygga en rastgård till.

Jag tror det är föräldrarna som inte tycker om katten, de gillar INGA djur har de förklarat för mig...jag tycker synd om barnet  :(

tinna.m

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 06 jun-11 kl 23:06 »
Jag tror det är föräldrarna som inte tycker om katten, de gillar INGA djur har de förklarat för mig...jag tycker synd om barnet :(
Tycker synd om ungen jag med. Mäniskor är också djur.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Broberg

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 06 jun-11 kl 23:16 »
Vi förstår inte varandra du och jag  :-\ hur kan man se till att den inte är i andras trädgårdar?

Frågar jag eftersom jag råkar ha en granne vars dotter på 3 år är RÄDD för min lilla blyga honkatt.... ::) och jag vet inte hur jag ska få min katt att INTE gå in i deras trädgård, det är ju liksom inte en Berlinmur mellan trädgårdarna här...eftersom min granne uppenbarligen inte gillar katter så har dom ingen stor hankatt som kan patrullera deras tomtgräns.

Hmm.. Kan de inte skrämma katten så in i helvete, så den inte vågar sig dit mer? Eller får du väl skaffa löplina, kattgård eller nåt.

Margit

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 06 jun-11 kl 23:25 »
Hmm.. Kan de inte skrämma katten så in i helvete, så den inte vågar sig dit mer? Eller får du väl skaffa löplina, kattgård eller nåt.

Jag tipsade dem om vattenslangen...men jag vet inte om de testat, löplina går inte, katten är en "sommarkatt" som jag tagit hand om och hon får panik om man håller fast henne eller om hon sitter fast.
Nu har de inte sagt något om katten på länge, och en annan granne har skaffat två  8) så de har kanske vant sig.

alfredsson

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 07 jun-11 kl 02:57 »
Undrar hur manga kattagare (och hundagare med for den delen)
skulle kopa fran djurmatsindustrin om de visste hur det gick till dar inne.
Koper inget darifran, inte ens fran veterinarkliniker.
Mina far agg, keso, notfars, ra stromming, kokt torsk, musslor, sardiner (skoljt bort sasen) spagetti, ris, fetaost + rester fran mig, som de ibland ater av.
Inte mjolk heller.
Daremot skumt, en gang la jag upp ekologisk notfars. Den ratades. Katter skall ju kanna om nagot ar bra.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #37 skrivet: 07 jun-11 kl 10:04 »
När (eller om) jag skaffar katt ska jag fråga ut veterinären dels om vilken mat som är bäst för katten, dels hur/av vad den maten har blivit producerad. Enligt fostermatten till en av de aktuella katterna är det märke som rekomenderas av både djurskyddsföreningen och veterinären ok både etiskt/produktionsmässigt och näringsmässigt. Tidigare hade ett annat märke, men de bytte pga. oacceptabla förhållanden för köttdjuren hos det märket.
Hon sa också att torrfoder av bra kvalitet är bättre för tänderna än blötmat av samma kvalitet. För mycket blötmat och för lite torrfoder kan ge tandsten, sa hon, och det stämmer bra med min egen erfarenhet.
« Senast ändrad: 07 jun-11 kl 10:09 av Midvinter »
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #38 skrivet: 07 jun-11 kl 10:54 »
Eftersom ni skall ha katten inomhus i stan större delen av året så bör ni sterilisera katten/katterna. Då slipper ni hormonstormarna som gör dem olyckliga inomhus. Dessutom slipper ni att katterna försvinner dagar i sträck, vilket är obehagligt på landet när man kommer ut med stadskatt som inte lärt sig handskas med vilddjuren...

Skall ni ha katten ute på landet - gör det bara om det inte finns trafikerade vägar inom åtminstone en kilometers avstånd. Annars riskerar de trafikovana stadskatten att bli påkörd ganska snabbt.

Anpassad mat är viktigt - INTE människomat, som andra sagt.

Sandlådor - helst en per katt om det finns möjlighet så att ni slipper att de protesterar och kissar eller bajsar på annat ställe.

Klösbrädor är viktiga om man vill undvika möbelskador - lär dem tidigt. Jag rekommenderar wellpappsbrädrona samt att ni skaffar en klätterställning med klöspelare.

Lek är viktigt - för deras utveckling, er relation och för att hålla katten frisk.

Jag rekommenderar att ni tar en hane och en hona - två honor kan bli konkurrenter när de blir könsmogna. Detsamma för hanar, även om de kan också bli kompisar. Mina katter från 2 en-könskullar har parat ihop sig pojke/flicka när de gosar och går ut och jagar. De som hänger ihop ser lika ut - om jag var dig skulle jag fundera på att ta de kattungarna som ser mest lika ut, de verkar kunna förstå på något sätt hur de ser ut....

Och vad gäller katten i grannens trädgård - köp en flaska kattbort och ge till grannen att sprida kring tomtgränsen och där de tror att katten kissar. En vänlig gest som kan minska spänningarna även om det inte löser problemet!

Lycka till!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #39 skrivet: 07 jun-11 kl 11:52 »
Man skall inte bara sterilisera katterna, utan de skall kastreras. Det är nog inte ens många veterinärer som utför steriliseringar nuförtiden. Poängen med att slippa könsdriften går ju annars förlorad.

Jag har aldrig varit med om att mina katter slåss med varandra oavsett kön och inte heller med den besökande fertila hane vi hade på besök då vår hona skulle paras. Precis som med hundar finns det - förutom individuella skillnader - stora skillnader mellan olika raser både vad det gäller utseende och temperament. Köper man en katt med "fader okänd" får man förlita sig på turen.

Två kastrater och en ännu fertil hane
Man måste skynda sig medan man har lust

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser