Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  värme och eldning  (läst 12221 gånger)

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
värme och eldning
« skrivet: 14 apr-11 kl 23:33 »
Bor i ett gammalt torp med lite dålig isolering. Elvärme och järnspis i köket och kamin i kammaren. Vad är bäst och billigast att elda med? Ved, briketter eller loggs?

Misse

• nr 9424
SV: värme och eldning
« Svar #1 skrivet: 14 apr-11 kl 23:41 »
Ved, så långt jag begriper..
Ja, inte om man köper veden i småsäckar på bensinmack förstås ;) ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

enetkarin

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 apr-11 kl 23:59 »
Men veden kräver en hel del arbete och el om man använder vedklyv och såg och har ingen egen skog utan måste köpa veden.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 apr-11 kl 00:04 »
Även om du köper veden blir den billigast, eftersom du kan elda i den kamin du redan har. Annars kanske pellets eller flis vore bättre, men då behöver du en pelletspanna och den kostar femsiffriga belopp. Tar en del år att tjäna in den eventuella besparingen.

KjellX

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 apr-11 kl 08:02 »
Om du saknar egen ved så är briketter absolut bästa alternativet. Jag har eldat med briketter i min vedpanna i 15 år snart, i snitt går det 4 - 4,5 ton om året. (Men såklart kalenderåret 2010 gick det 7,7 ton)

Jag köper svart av en hyvelfirma för en krona kilot, kör hem ett lass på släpkärran och bär in i bananlådor, funkar perfekt.

Kolla bara om du har nån brikettillverkare i närheten.

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 apr-11 kl 08:33 »
Billigast är att ta det du hittar -billigt- och elda upp det. Jag eldade upp ett bord och ett skåp i vintras. Gratis värme. Annars skulle jag haft iväg det till tippen...
Lastpallar går att få gratis om du håller koll i ditt närområde.
Om du sen föredrar att ha eldningsmaterialet "färdigt" är det lokala annonser typ ICA samt Blocket.se du kan kolla på. Allt som ska skattas är dyrare.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 apr-11 kl 10:48 »
Är detta verkligen relevant som exempel? Vid svartaffärer kan nästan vad som helst bli "billigast" men hur ser svaret ut om man ska betala med skattade pengar? Det är väl det som är intressant för gemene man.
När det gäller ved, så är svarta affärer mer regel än undantag

KjellX

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 15 apr-11 kl 17:46 »
Hej River,
Jo jo, jag har ju ett val: Vill du att vi skriver en räkning, så kostar det ..? Ähh nu minns jag inte påslaget. Men av vilken anledning skulle jag välja att köpa vitt?
Det skulle ju öka min uppvärmningskostnad men x antal kronor. Vad får jag för det?
Hur många som handlar med ved tror du skattar för pengarna?

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 apr-11 kl 19:10 »
Har man kamin men ingen ved kan det vara intressant med en "pelletskorg", finns i olika storlekar. Mät inne i kaminen.
Pelletsen kan köpas i 16 kg säck, tex Granngården, att fylla korgen med.
Inte mycket krångligare än ved.

ca

« Svar #9 skrivet: 16 apr-11 kl 08:30 »
Köpa pelletskorg...Fråga din granne,han har säkert redan provat och funnit att det tom blir dyrare än att köpa ved på macken. En produkt som Sverker inte hann med?   http://www.brattnebruk.se/pelletsbrannarepelletkaminervarmesystem.html

beckstern

• Halland
« Svar #10 skrivet: 16 apr-11 kl 21:00 »
jag kör med pelletskorg i kakelugnarna...funkar finfint...häller pellets i vedspisen oxå när veden har börjat brinna...blir varmt görfort!
pelletsen kostar 16kg 37.90 på byggmax :)

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 apr-11 kl 21:03 »
jag kör med pelletskorg i kakelugnarna...funkar finfint...häller pellets i vedspisen oxå när veden har börjat brinna...blir varmt görfort!
pelletsen kostar 16kg 37.90 på byggmax :)
Hur länge brinner en så dan korg då ?

malarmaster

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 apr-11 kl 21:10 »
provade med pelletskorg i min kamin,funkade inte alls,bara pyrde.måste det inte finnas luft underifrån för att det ska funka?pelletskaminer har ju fläkt.provade också loggs/bricketter men det blir ju skitdyrt. nu kör jag med ved o köper den färdigklyvd o torr,visserligen har vedpriset i år stigit men det har pellets också. ulf

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 apr-11 kl 21:33 »
Provade pellets i vedspis och kakelugn i vintras. Mycket sämre värme än med ved. Rätt bränsle till rätt eldstad! Okej, provade även ett par hittade kolbriketter i spisen och det var bra, men skulle aldrig köpa och elda med något fossilt bränsle.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #14 skrivet: 16 apr-11 kl 22:02 »
Köp ved till dina eldstäder.

Har du inga grannar som kan sälja långved?.
Med lite eget arbete (kapa/klyva), så kommer du billigt undan.
« Senast ändrad: 16 apr-11 kl 22:06 av Lumberjack »

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #15 skrivet: 16 apr-11 kl 22:04 »
provade med pelletskorg i min kamin,funkade inte alls,bara pyrde.måste det inte finnas luft underifrån för att det ska funka?pelletskaminer har ju fläkt.provade också loggs/bricketter men det blir ju skitdyrt. nu kör jag med ved o köper den färdigklyvd o torr,visserligen har vedpriset i år stigit men det har pellets också. ulf

Instämmer till fullo!!!.

beckstern

• Halland
« Svar #16 skrivet: 16 apr-11 kl 22:19 »
Hur länge brinner en så dan korg då ?

det brinner i ett par timmar...tillräckligt för att kakelugnen ska bli så varm som den får va....men det verkar inte funka så bra i braskamin enl. poolare...tyvärr... :-\

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 16 apr-11 kl 22:21 »
det brinner i ett par timmar...tillräckligt för att kakelugnen ska bli så varm som den får va....men det verkar inte funka så bra i braskamin enl. poolare...tyvärr... :-\
oki Tack för svar

anders50

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 apr-11 kl 14:52 »
Bor i ett gammalt torp med lite dålig isolering. Elvärme och järnspis i köket och kamin i kammaren. Vad är bäst och billigast att elda med? Ved, briketter eller loggs?

Ved!

enetkarin

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 24 apr-11 kl 23:46 »
Nu har jag köpt både vedklyv och elsåg, och testat puckar eller briketter eller vad det nu heter :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ollefund, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser