Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hög elräkning, elfel?  (läst 24462 gånger)

senior61

• Gäst
SV: Hög elräkning, elfel?
« Svar #20 skrivet: 12 apr-11 kl 22:34 »
Skit i gnället och låt dem betala sin elräkning! (för de har väl en egen elmätare?)
Det verkar ju som de gjort skäl för en så hög räkning!

256:an

• Västmanland
« Svar #21 skrivet: 12 apr-11 kl 22:41 »
Skit i gnället och låt dem betala sin elräkning! (för de har väl en egen elmätare?)
Det verkar ju som de gjort skäl för en så hög räkning!
Ja gör det! Och var lite allmänt otrevlig, så flyttar de kanske >:D Sen kan du hyra ut till några trevliga alternativare ;D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 12 apr-11 kl 22:50 »
farsan har fjärravläsning på elen... varje jävla år skriver de upp förbrukningen på hösten/vintern när elen är dyr..så kallad beräknad förbrukning.. och när farsan klagar och får dem att korrigera förbrukningen så har det hunnit bli vår och elpriset blivit lägre och då får han igen pengar för det lägre elpriset... fulsnubbar och ocker >:D förr kunde man koppla förbi elmätaren på nåt vis eller använda en magnet för att få billigare elräkning har jag hört..dags att börja med det snart ???
Fjäderfän och kaniner

malarmaster

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 13 apr-11 kl 07:53 »
alla har fjärravläsning på el o det nya deb. systemet är helt annorlunda än det var förr. dock skall man veta att felprocenten på de nya mätarna är hög,tusentals byts ut varje år pga att de inte funkar.
gnäll från hyresgäster pga el är väldigt vanligt särskilt när de har direktel som värme.tror att det beror på hög innetemp,duschar ofta,torktumlare ,diskmaskin,tv o dator på dygnet runt inte bytt gamla glödlampor mot lågenergi.har precis samma problem med våra hyresgäster som inte inser att de måste se över sina lampor o hur de använder el.anmäl mätaren o låt elbolaget kolla upp funktionen,för övrigt är det upp till hyresgästen att vidta åtgärder avseende sin elanvändning. Ulf

Vilse

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 apr-11 kl 08:07 »
Jag kan ta på mig en elfirma-tröja jag har liggande och se väldigt elektrikeraktigt ut.

Grabbar,o tjejjer,,fick mej just ett gott skratt,,tack för det,,

Jag har en t-shirt från california girls,get shagged in horny hamilton,,med telefonnumer och allt,,
jag hade den på mej och åkte in till byn och gick på ica och undrade varför en skäggig gubbe
stod och glodde på mej,,sen kom jag på att jag hade min "hemma tröja" på mej :) :)

Vilse

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 13 apr-11 kl 08:16 »
I övrigt så ska det bli "intressant" att se hur hög elräkning jag får,,
mår illa av at tänka på det då jag ännu inte haft inkomst sen i november förra året.

Jag har stängt av alla element utom i badrummet för rörens skull och sett till att hålla stängt dit.
Huset har hållit en temp 6-12  grader då det varit som kallast ute.
Bara lagat mat max 10 ggr på 2 månader. (lever på kaffe och kalla fiskbullar)
Relativt ny vv beredare och duschade inte alls första månaden innna jag fick beredaren och sen dess max 5 minuter på morgonen och en 2 minuters på kvälen.
(jag tvättade mej så klart med vattenkokarens vatten uppblandat i en hink,,torpardusch, tills jag fick vv beredaren)
jag har bytt ut glödlampoirna mot lågenergi och har inte lyse alls på mer än en i taget.
det jag har som lyx är lap topen och tv för sällskap och at jag kokar vatten för kaffe ca 4-5 ggr per dag  (skaffa termos kanske?)

Tror inte jag kan snåla mera än vad jag gjort..det har varit smärtgränsen.
Glad våren kommit  ;D ;D ;D ;D ;D

Kersthin

• Häxa inom Siljansringen.
    • Dalarna
    • http://oxbacken.de
« Svar #26 skrivet: 13 apr-11 kl 08:24 »
 8) Min svärmor, har luftvärmepump, elpatron och en stor varmvattensberedare, hon har ca 6000 kr i månaden ibland mer i elräkning, och de jag känner som har elelement, så är siffran kanske något högre, så det är helt normalt för dina hyresgäster tycker jag...det är väl upp till dem att kanske inte ha elementen på så högt!
Du kanske ska byta ut elementen mot såna där som har nån vätska i sig, de drar inte så mycket som ett "vanligt" elelement, och byta ut deras vv-beredare mot en mindre, vi har en på 30 liter och den fungerar klockrent till tre personer, vi hade en äldre större förut, mera ström drog den.
Var rädd om Moder Jord, behandla henne väl, och du får tusenfaldt igen. :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 13 apr-11 kl 08:24 »
Hyresgäster, don´t get me started  >:D

Till att börja med; kallhall och ingen dörr emellan,det begriper väl den dummaste (ja inte stadsbor kanske) att det är meningslöst att ha nån värme på alls då. I ett välisolerat stängt rum behöver inte termostaten slå till lika ofta som om du sätter elementet i en kallhall fex, då måste elementet slå på av på av på av hela tiden för att hålla en jämn värme i rummet, och det är just i de ögonblicken ett el-element drar som mest ström.

Sen är frågan, är de tedrickare? Använder de vattenkokaren ofta? När jag slängde ut exet (som envisades med att värma diskvatten i vattenkokaren ett par ggr om dagen) så minskade min elräkning med 2500:- per månad vintertid!!  :o

En vattenkokare är döden för din elräkning, då är det billigare att använda vv-beredare eftersom den är isolerad och håller vattnet varmt hela tiden. En vattenkokare drar hur mycket el som helst och är jämförbar med en tortumlare som står och snurrar i 2 timmar.
Tänk själv, hur mycket energi krävs det inte för att värma upp 1,5 liter vatten på mindre än 2 minuter. Det säger sig själv att det blir dyrt i längden (fast fattade inte mitt ex det så fattar nog inte gångtrötts hyresgäster heller)  ::)

Och vill man inte elda när det finns möjlighet till det så får man faktiskt stå där med sina 6000:- i elräkning. Min sista hyresgäst var likadan. Han snålade med veden (som jag hade betalt och ingick i hyran) för att den skulle vara så länge som möjligt, och så skruvade han ner elementen på 16 grader och rignde mig och klagade att han frös och hade en elräkning på 2500:- när de var 15 minus ute  ::) >:(

Vilse, du tjänar mest på att värma vatten 1 gång om dagen och hälla i en termos än att värma med vattenkokaren varje gång du ska dricka kaffe, det kommer bli dyrare kaffe i längden än det som säljs på Graffitti och andra uteställen dvs mer än 25kr/koppen  :-\
« Senast ändrad: 13 apr-11 kl 08:28 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vilse

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 13 apr-11 kl 08:31 »
Det där med vatenkokaren,,intressant,,har läst at det ska vara billigare att använa vattenkokaren än att värma upp vatten för kaffet på platta,,

men helt klart en stor termos skulle vara på plats för mej,,

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #29 skrivet: 13 apr-11 kl 08:41 »
Det där med vatenkokaren,,intressant,,har läst at det ska vara billigare att använa vattenkokaren än att värma upp vatten för kaffet på platta,,

men helt klart en stor termos skulle vara på plats för mej,,
Det är ju pest eller kolera. Ta min vattenkokare fex, den är på 2200watt. Den drar alltså mer ström än ett normalstort oljeburet el-element gör som brukar ligga på 800-1000watt. Så använder du vattenkokaren 4-5ggr om dagen så har du förbrukat ungefär ett dygns värme från ett normalstort el-element.

Det finns 3 riktigt stora el-utsugare i de flesta hemmen; 1. vattenkokaren 2. torktumlare 3. hårfönen.

Saker som är små är nödvändigtvis inte el-snåla.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vilse

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 13 apr-11 kl 08:47 »
sant?
vad tar det 1-2 minuter att koka vattnet,,,x 5 ggr per dag,,
jämförart med ett element under ett dygn??

TERMOS!  ;D
Ska skaffa STOR termos omdelebart,,
det vil säja när jag får tilbaka mitt bankkort så jag kan handla igen,,,
(stöldanmälde det när borttappat)

senior61

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 13 apr-11 kl 09:19 »
Det är ju pest eller kolera. Ta min vattenkokare fex, den är på 2200watt. Den drar alltså mer ström än ett normalstort oljeburet el-element gör som brukar ligga på 800-1000watt. Så använder du vattenkokaren 4-5ggr om dagen så har du förbrukat ungefär ett dygns värme från ett normalstort el-element.

Det finns 3 riktigt stora el-utsugare i de flesta hemmen; 1. vattenkokaren 2. torktumlare 3. hårfönen.

Du måste ha en mega-monster-vattenkokare!! Jag har haft många men tror aldrig någon varit på mer än 1000 W, och de har varit snabba.  Sen kan man ju värma lite vatten i micron också, snabbare än vattenkokaren om man bara ska ha en kopp.

Djinn

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 13 apr-11 kl 09:22 »
Och har man eld i spisen har man en bytta med vatten kokande lite hela tiden.

Misse

• nr 9424
« Svar #33 skrivet: 13 apr-11 kl 09:27 »
Att värma en liter vatten (från 20 till 100 grader) i en vattenkokare tar ca 0,1 kWh.
Att värma en liter vatten (från 20 till 100 grader) i en microvågsugn tar ca 0,21 kWh.

Allt enligt mitt minne, gitter inte leta fakta nu.

Vedspisen är bäääst ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

bua

« Svar #34 skrivet: 13 apr-11 kl 09:34 »

Vedspisen är bäääst ;D
Fast om man inte eldar för värme i den utan ska elda upp för en kopp kaffe blir det mycket ved för den ynka koppen...
Öppen eld utomhus räcker det att elda några stickor för att få kaffe!

Djinn

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 13 apr-11 kl 09:36 »
Fast om man inte eldar för värme i den utan ska elda upp för en kopp kaffe blir det mycket ved för den ynka koppen...
Öppen eld utomhus räcker det att elda några stickor för att få kaffe!

Det finns sparspisar.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #36 skrivet: 13 apr-11 kl 09:38 »

Nej men där har du då väldigt fel Kimma :) En vattenkokare har du väl knappast på flera timmar! Den drar alltså 2,2 kw/timme(2200w). Det innebär att om du skulle använda den 5 min åt gången 12 ggr / dag, alltså totalt 60 minuter så har den dragit 2,2 kw. Ett elelement som drar 1 kw/timme(1000w) och står på ca 10 timmar / dygn drar alltså 10 kw under det dygnet. Alltså nästan 5 gånger så mycket som om vattenkokaren använts 12 ggr!

Att vattenkokaren skulle stå för 2500 kr av din elräkning är totalt omöjligt. För står den på 24 timmar / dygn drar den alltså 2,2x24=52,8 kw. 52,8x30 dagar blir 1584 kw vilket blir ca 2000 kr med dagens elpris. Det är alltså om den står på DYGNET RUNT!

Så vattenkokare är absolut INTE en stor elbov. Den är snarare väldigt energisnål! Samma sak med hårfönen, men står ju liksom inte och dunkar på med den flera timmar i sträck varje dag.

Hoppas du förstod hur jag menar :)
« Senast ändrad: 13 apr-11 kl 09:43 av Jonas Backfors »
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #37 skrivet: 13 apr-11 kl 09:39 »
Du måste ha en mega-monster-vattenkokare!! Jag har haft många men tror aldrig någon varit på mer än 1000 W, och de har varit snabba.  Sen kan man ju värma lite vatten i micron också, snabbare än vattenkokaren om man bara ska ha en kopp.
Jepp det är en stor jäkel, 1,7liter. Och den ska snart ut!  :)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #38 skrivet: 13 apr-11 kl 09:41 »
Nej men där har du då väldigt fel Kimma :) En vattenkokare har du väl knappast på flera timmar! Den drar alltså 2,2 kw/timme(2200w). Det innebär att om du skulle använda den 5 min åt gången 12 ggr / dag, alltså totalt 60 minuter så har den dragit 2,2 kw. Ett elelement som drar 1 kw/timme(1000w) och står på ca 10 timmar / dygn drar alltså 10 kw under det dygnet. Alltså nästan 5 gånger så mycket som om vattenkokaren använts 12 ggr!

Så vattenkokare är absolut INTE en stor elbov. Den är snarare väldigt energisnål! Samma sak med hårfönen, men står ju liksom inte och dunkar på med den flera timmar i sträck varje dag.

Hoppas du förstod hur jag menar :)
Jag förstår hur du menar, jag är inte heller nån expert på eluträkningar. Men det jag vill ffå fram är att ofta så är det dom små energibovarna som man glömmer bort. En hårfön används kanske inte mer än 1g/dag. Beroende på hur många tonårstjejer du har i hushållet, men även den ligger ofta på 1000-1200w. Och om man som vilse värmer vatten till kaffe många gånger om dagen då är det lönsammare att skaffa sig en stor termos och hetta upp vattnet 1g/dag istället för 5-7-10g/dag, eller hur ?  ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #39 skrivet: 13 apr-11 kl 09:43 »
Likaså ska man inte glömma alla apparater som står på standby hela dagar och nätter igenom. Man kan spara hundralappar om året om man skaffar sig kontaktdosor med strömbrytare på så man kan släcka ner allt på nätterna med en enkel knapptryckning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 3 användare (1 dolda)
Helena Wätte, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser