Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hög elräkning, elfel?  (läst 24456 gånger)

Gångtrött

• Gäst
Hög elräkning, elfel?
« skrivet: 12 apr-11 kl 17:44 »
Hejsan
I ena huset som vi hyr ut så har hyresgästerna en väldigt hög elräkning varje månad, de har påpekat detta under hela vintern men jag har inte brytt mig så mkt om det då de har väldigt varmt inne i huset (direktverkande el) och huset är gammalt och inte så välisolerat..

Men nu var de på mig igen om det och sa att de haft elementen avstängda och ändå fick de en elräkning på 6000 kronor. Jag är fortfarande inte övertygad om att det verkligen är något elfel, räkningen skulle betalas sista mars så det borde ju betyda att den avser perioden mitten av februari till mitten av mars och då lär de ju knappast ha haft elementen avstängda.

Men nu börjar jag ledsna på tjatet så jag tänkte ändå försöka ringa in vad som möjligtvis skulle kunna vara fel så att elförbrukningen blir orimligt hög.. Varmvattenberedaren (220-volts på 100 liter) har de nämnt ett antal ggr men den har jag satt en sådan där energimätare på och den visar ingen osedvanligt hög elförbrukning, vet dock inte hur tillförlitlig sådana mätapparater är...

Så innan jag ringer ut en elektriker på jakt efter ett fel jag inte tror exiterar så tänkte jag i.a.f. kolla om det finns någon mer som jag själv kan göra för att leta efter strömtjuven.. Vad kan vara fel som ger en extremt hög elräkning? Och hur hittar jag detta i så fall?

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Hög elräkning, elfel?
« Svar #1 skrivet: 12 apr-11 kl 18:17 »

Stäng av alla element och vv-beredaren i huset och kolla förbrukningen på elmätaren.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 12 apr-11 kl 18:19 »
Prata med ditt elbolag dom brukar ha tipps .
Men att det gått åt massor av ström denna vinter är jag inte alls förvånad över .
Saker som drar massa ström är tex gamla element , fläktar , tortumlare ,torkskåp , varmvattenberedare.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 12 apr-11 kl 18:20 »
Dra ut alla proppar, och sedan in med dem 1 åt gången och kolla om förbrukningen per fas verkar rimligt.

Misse

• nr 9424
« Svar #4 skrivet: 12 apr-11 kl 18:32 »
Min elräkning är ungefär dubbel eller något mer än dubbelt  jämfört med hur den var för 2 år sen. Det har gått åt en sjättedel mera än vanligt (direktverkande el) denna säsong, resten av höjningen står fallskärmsutlösarnissarna å andra självprofitörer för.

Men som Take skrev, ur med propparna å mät. En fas i taget under ett tag.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 12 apr-11 kl 18:35 »
Jag hade faktiskt Kalbo i planeringen till helgen, jag kan ta med elväskan.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 apr-11 kl 19:05 »
Jag hade faktiskt Kalbo i planeringen till helgen, jag kan ta med elväskan.
Gärna men jag är inte hemma i helgen, bara fruga här då.

Farsan (som jobbat som elektriker) har varit här och mätt upp faserna en gång eftersom att ena huvudsäkringen gick hela tiden, han flyttade om lite så att belastningen skulle bli mera jämn, i.o.f. kanske just det inte säger så mkt om det finns något som ligger och drar ström men han sa inget om några konstigheter då. Tyvärr vägrar han att befatta sig med det huset så länge hyresgästerna är kvar där han tröttnade något våldsamt på tjatet.. :)

Det första man kanske skulle göra är att gå ut och läsa av mätaren nu, när jag är säker på att de inte har några element på, och se hur elförbrukningen är nu.. Det går ju få en uppfattning om den är onaturligt hög om man läser av den igen om något dygn eller två..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 12 apr-11 kl 19:57 »
Gärna men jag är inte hemma i helgen, bara fruga här då.

Farsan (som jobbat som elektriker) har varit här och mätt upp faserna en gång eftersom att ena huvudsäkringen gick hela tiden, han flyttade om lite så att belastningen skulle bli mera jämn, i.o.f. kanske just det inte säger så mkt om det finns något som ligger och drar ström men han sa inget om några konstigheter då. Tyvärr vägrar han att befatta sig med det huset så länge hyresgästerna är kvar där han tröttnade något våldsamt på tjatet.. :)

Det första man kanske skulle göra är att gå ut och läsa av mätaren nu, när jag är säker på att de inte har några element på, och se hur elförbrukningen är nu.. Det går ju få en uppfattning om den är onaturligt hög om man läser av den igen om något dygn eller två..

bra början

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 12 apr-11 kl 20:09 »
Vad har dom ikopplat förutom elementen undrar jag då ?
Vi har hög förbrukning men vi har elstängsel stalllampa , värmelampor datorer tvättmaskin o tumlare mm mm
Ingen i min familj släcker efter sej mm mm vi har haft räkningar på 6-8000kr i mån denna vinter o då eldar vi för värme i alla rum utom ett där det finns två element som är nya .
Fast när varmvattenberedaren pajade o vi köpte en ny så blev det rejält billigare per månad faktiskt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 12 apr-11 kl 20:11 »
Vad har dom ikopplat förutom elementen undrar jag då ?
Vi har hög förbrukning men vi har elstängsel stalllampa , värmelampor datorer tvättmaskin o tumlare mm mm
Ingen i min familj släcker efter sej mm mm vi har haft räkningar på 6-8000kr i mån denna vinter o då eldar vi för värme i alla rum utom ett där det finns två element som är nya .

Om elementen är nya eller ej spelar ingen större roll sålänge thermostaten fungerar, de har en verkningsgrad på 99,99% i alla fall.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 apr-11 kl 20:39 »
Gammalt hus med kopplade fönster, kallhall som de tagit bort dörrarna mot och inget eldande i eldstäderna samt c:a 22 grader inomhus i vintras.

Misse

• nr 9424
« Svar #11 skrivet: 12 apr-11 kl 20:52 »
Gammalt hus med kopplade fönster, kallhall som de tagit bort dörrarna mot och inget eldande i eldstäderna samt c:a 22 grader inomhus i vintras.
Ha ha,  där var ju svaret!
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Gångtrött

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 apr-11 kl 20:58 »
Ha ha,  där var ju svaret!
Jo jag vet.. :)
Men jag lyckas inte övertyga hyresgästerna.. Så jag måste likförbaskat utföra någon form av mätning för att bevisa det hela. Fast förmodligen kommer inte heller det räcka så egentligen borde jag betala en elektriker för att komma ut och komma fram till samma sak.

256:an

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 12 apr-11 kl 21:05 »
Men jag lyckas inte övertyga hyresgästerna.. Så jag måste likförbaskat utföra någon form av mätning för att bevisa det hela. Fast förmodligen kommer inte heller det räcka så egentligen borde jag betala en elektriker för att komma ut och komma fram till samma sak.

Låter som rätt energikrävande hyresgäster. Och då menar jag inte elenergi :P

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 apr-11 kl 21:08 »

Det kan nog vara värt elektrikerslantarna...

Nina W

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 12 apr-11 kl 21:30 »
Men än är det ju rätt kyligt? Säkert att inget element står på? Jag menar, kanske för tidigt att försäkra sig om att det inte är något annat som tar ström.  Är det eldningsförbud i huset, eller varför eldar dom inte med ved eller pellets eller nå´t? Typiskt stadsfolk att behöva ha väldigt varmt för att trivas. Försök att övertala dom här att flytta, hyr ut till gammeldags lantisar istället!

Gångtrött

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 apr-11 kl 21:52 »
Men än är det ju rätt kyligt? Säkert att inget element står på? Jag menar, kanske för tidigt att försäkra sig om att det inte är något annat som tar ström.  Är det eldningsförbud i huset, eller varför eldar dom inte med ved eller pellets eller nå´t? Typiskt stadsfolk att behöva ha väldigt varmt för att trivas. Försök att övertala dom här att flytta, hyr ut till gammeldags lantisar istället!
De orkade inte fixa ved.. Eller hade inte råd, jag vet inte.. Jag fixade fram en som kunde sälja dem ved men när jag vägrade följa med för att hämta den (ville inte bli inblandad om de inte skulle betala den) så blev det aldrig av.

Jag ska ALDRIG mer ha permanenta hyresgäster när dessa har flyttat..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #17 skrivet: 12 apr-11 kl 21:59 »
Jag kan ta på mig en elfirma-tröja jag har liggande och se väldigt elektrikeraktigt ut.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 apr-11 kl 22:02 »
Jag kan ta på mig en elfirma-tröja jag har liggande och se väldigt elektrikeraktigt ut.
:) Låter som en bra plan!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 12 apr-11 kl 22:11 »
Citera

Låter som en bra plan!

Ni killar är ju bara bäst  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser