Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa sätt att hantera byte av får gällande bete??  (läst 2029 gånger)

Jeanette66

• !
    • Västergötland
    • Agilitycoachen
Bästa sätt att hantera byte av får gällande bete??
« skrivet: 12 apr-11 kl 09:03 »
Hej!
Jag har 4 stycken får som jag skall byta ut pga vissa omständigheter, dom har inte haft lamm hos mig och gått på detta bete jag har i ett år ca!

vad gäller nu när man byter får??, skall dom gå i en annan hage ett tag till betet har återhämtat sig, tanken är ju att även dessa får INTE skall ha lamm heller i framtiden!

är lite förrvirad av allt detta med bete och det mesta skrivs ju om tackor med Lamm!

MVH: Jeanette
Bor på Landet med 3 BC och 4 stycken träningsfår =)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Bästa sätt att hantera byte av får gällande bete??
« Svar #1 skrivet: 12 apr-11 kl 09:12 »
Det måste ju vara bara att låta även vuxna får gå rena beten så det bästa måste ju vara att växelbeta med andra djur.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

pyromanen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 apr-11 kl 09:36 »
Är inte säker på att jag förstår frågan rätt.  Du har alltså 4 får och en enda beteshage och denna är i behov av att återhämta sig?  Har du haft parasitproblem eller på vilket ätt är det som hagen behöver återhämta sig?

Oavsett om man har lam eller bara vuxna djur är det viktigt med en betesplanering för att alltid ha tillräckligt med spätt bete åt djuren och för att inte få parasitproblem.  Om det är en beteshage som inte går att plöja och så om är detta extra viktigt.

Om du saknar nödvändiga kunskaper för att göra en bra betesplanering så tag hjälp. I dom flesta län erbjuds kostnadsfri eller rejält subventionerat rådgivning vis HS eller Länsstyrelsen.  Inger Perssons bok "Bete och betesdjur" kan kanske också vara till hjälp.

Jeanette66

• !
    • Västergötland
    • Agilitycoachen
« Svar #3 skrivet: 12 apr-11 kl 09:56 »
Är inte säker på att jag förstår frågan rätt.  Du har alltså 4 får och en enda beteshage och denna är i behov av att återhämta sig?  Har du haft parasitproblem eller på vilket ätt är det som hagen behöver återhämta sig?

Oavsett om man har lam eller bara vuxna djur är det viktigt med en betesplanering för att alltid ha tillräckligt med spätt bete åt djuren och för att inte få parasitproblem.  Om det är en beteshage som inte går att plöja och så om är detta extra viktigt.

Om du saknar nödvändiga kunskaper för att göra en bra betesplanering så tag hjälp. I dom flesta län erbjuds kostnadsfri eller rejält subventionerat rådgivning vis HS eller Länsstyrelsen.  Inger Perssons bok "Bete och betesdjur" kan kanske också vara till hjälp.

Inte alltids lätt att formulera sig så alla förstår ;)
jag har två beteshagar, och en liten som man kan slussa dom mellan dom två stora, jag har inte haft några parasiter, va jag vet men har inte gjort nått test,
men jag ville bara nu kolla va som är bästa sättet att göra när dessa får jag har skickas iväg och dom nya kommer, så inte dom nya blir sjuka ( hur känsliga är får) ???
är det så att mans kall ta ett parasitprov för att se?? eller sätta dom i den hagen som inte har använts och låta betet vila??

MVH: Jeanette
Bor på Landet med 3 BC och 4 stycken träningsfår =)

pyromanen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 apr-11 kl 14:11 »
Om dom gamla fåren är friska är det troligen inget problem för dom nya heller. 
Vet du om dom nya är friska eller nyligen avmaskade? (så inte du får in ett problem)
Att lära dig grunderna i betesplanering är mitt bästa råd!  Inte bara för frågan nu utan även för att ha koll på läget framöver.

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 3 användare (1 dolda)
HusByggaren, JasmineR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser