Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför kläcktes inte kycklingarna???  (läst 4727 gånger)

Belluschka

  • Gäst
Varför kläcktes inte kycklingarna???
« skrivet: 27 jul-06 kl 21:09 »
kläckte min första omgång ägg i vår hemgjorda maskin, (vaktel ägg) lade i 17 och kläckte fjuttiga 4. Öppnade de okläckta i dag och resultatet: 2 obefruktade, ett tvilling ägg och 5 rätt tidigt döda foster (en grå massa med mörk fläck i)  och fem fullgångna med gulesäcken utanför. Varför dog dessa?

Har även hört att äggena skall pipa dagarna innan de kläcks, gäller detta också vaktlar eller? mina pep inte.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Varför kläcktes inte kycklingarna???
« Svar #1 skrivet: 27 jul-06 kl 21:16 »
Det piper i vaktelägg, speciellt om du sprayar fukt in under det sista dygnet.

Vad som gått snett är svårt att svara på. Kolla noga temperaturen, vänd äggen framtill 14.onde dagen.

De verkar vara befruktade, så det är nog ett "tekniskt" missöde, men ibland går saker snett av oförklarlig anledning - så på det igen.

Vaktlar har normalt inte så hög kläckprocent som t.ex höns.
I verkligheten, men oxå för att man lätt kan lysa hönsägg, och glömmer att ta med de bortplockade i matematiken.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Varför kläcktes inte kycklingarna???
« Svar #2 skrivet: 27 jul-06 kl 21:37 »
Temp och luftfuktighet som för höns. Vänd gärna tre ggr. om dagen fram till två dagar innan beräknad kläckning.

Två saker till som kan spela in på resultatet. Proteinhalten i föräldrarnas foder och hur man samlar. Äggen har så tunna skal att det är bra att täcka med plast så dom inte torkar. Inte kväva, bara lägga lite gladpack löst över.

Få ägg piper mindre än fler, då dom svarar på varandras pip. Man kan också vissla till dom och få svar.

Jag får 93% ur mina. Så "något" gör jag nog rätt i alla fall :)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Varför kläcktes inte kycklingarna???
« Svar #3 skrivet: 27 jul-06 kl 21:49 »
Får du igenomsnitt 93% av vakteläggen kläckta, så ska du söka en verksamhetsledaretjänst i Singapore, där det kläcks millioners millioner vaktlar, Jag tror du får jobbet.

Jag har i bra apparater kläckt sammanlagt ca 20000 vaktlar och haft totalt  68% kläckta och överlevande ett dygn, då har jag inte lyst och sorterat bort några ägg.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Belluschka

  • Gäst
Re:Varför kläcktes inte kycklingarna???
« Svar #4 skrivet: 27 jul-06 kl 21:49 »
Jag har hållit tempen mellan 37,8 och 38,5 grader, luftfuktighetsmätare måste införskaffas. Vänt äggen 3 ggr per dag fram till dag 15 (det är väl två dagar före man skall sluta vända???) och sprutat med blomflaska sista dagarna. Men ändå..... Nåja införskaffat 20 kinesiska vaktelägg, lade dem just i kläckaren. skaffar fuktighetsmätare och håller tummarna.

 

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Varför kläcktes inte kycklingarna???
« Svar #5 skrivet: 27 jul-06 kl 21:53 »
Temperaturspannet är något högt, det ska vara 100 grader Farenheit, som min termometer är graderad i.

Men detta förklarar inte hela misslyckandet, det är noga med temperaturen men en halv grad ställer inte till så stora problem, och det är tur för ruvande fåglar.

Det gå bra att vända till dag 15, om dina vaktlar är "sena", mina kom ofta på 17 dagen. Bland de japanska vaktlarna varierar det mellen olika avelstammar litegrann. Och dina som är kinesiska brukar komma dag 17.

Jag slutade snurra tre dagar innan beräknad kläckning.
« Senast ändrad: 27 jul-06 kl 22:03 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Belluschka

  • Gäst
Re:Varför kläcktes inte kycklingarna???
« Svar #6 skrivet: 27 jul-06 kl 22:03 »
Vad blir det i vanliga grader???

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Varför kläcktes inte kycklingarna???
« Svar #7 skrivet: 27 jul-06 kl 22:04 »
100 grader Fahrenheit är människans kroppstemperatur, det finns en formel som du kan hitta på nätet mellan C och F, jag har den inte i huvudet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Hemikring

  • Gäst
Re:Varför kläcktes inte kycklingarna???
« Svar #8 skrivet: 27 jul-06 kl 22:27 »
Formeln är:
(F minus 32) gånger 5 delat med 9.
(100-32) * 5 / 9 blir 37,7777
212F är 100C
32F är 0C
0F är -18C
-40F är -40C

Här är en konverterare: http://www.albireo.ch/temperatureconverter/

Belluschka

  • Gäst
Re:Varför kläcktes inte kycklingarna???
« Svar #9 skrivet: 27 jul-06 kl 22:57 »
Tackar, så 37,8 är det som det skall vara.


Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Varför kläcktes inte kycklingarna???
« Svar #10 skrivet: 28 jul-06 kl 00:12 »
Ja, inte vet jag vad jag gör som är annorlunda. Så något jobb i asien blir det inte för jag skulle väl inte kunna återskapa dom förutsättningar jag har i min lagård där jag har vaktlarna, mjölkrummet där jag samlar ägg och min hemsnickrade låda jag kläcker i. Men likt förbannat får jag ut runt 93% ur mina hemsamlade ägg.

Och för att spä på eländet så föder jag ofta upp samtliga till vuxen ålder.

Jag kan tyvärr inte hjälpa det. Sen får folk snorka sig bäst dom vill om dom har behov av det. Det säger mer om deras generositet över att det går bra för andra än om mina metoder här ute i skogen.

Min temp för vaktlar, 37,2.
« Senast ändrad: 28 jul-06 kl 00:16 av Gruff »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 3 användare
Stengrim, javill, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser