Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löshö fördelar & nackdelar...  (läst 9570 gånger)

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
Löshö fördelar & nackdelar...
« skrivet: 07 apr-11 kl 20:05 »
Hej !

Vi sitter och planerar och budgeterar för en mindre getgård runt 20 hektar åkermark och funderar lite över grovfoder hanteringen dvs höhanteringen med för och nackdelar...

Hittade lite om höhanteringen men inget om för och nackdelar med ett löshösystem...

Om man skördar med slåtterbalk -> vändare -> stränglare -> Självlastarvagn -> Hökanon -> hötork

Vi skall använda allt hö själva , Vad är nackdelen och fördelen med det flödet...

En annan tanke var att också att använda en andra hökanon för att blåsa ner hö till foderhäcken, kanske en idé ?

Alla synpunkter och erfarenheter mottages tacksamt...

Jonas & Helena
« Senast ändrad: 07 apr-11 kl 20:08 av Betula_Pendula »
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Jennyt

• Västergötland
SV: Löshö fördelar & nackdelar...
« Svar #1 skrivet: 07 apr-11 kl 20:23 »
Nackdelen jag kan se är att höet tar ganska mycket plats när det förvaras löst..... fördelen är ju att det blir väldigt fin kvalité på det.

svårigheten är att ha en ordentlig fläkt, så att det säkert torkar.... annars finns risken att det blir värmeutveckling och ladan fattar eld......hua,hemska tanke :-X

Fördelen med ett rör ner till foderhäcken är ju att hanteringen blir enkel..... nackdelen kan väl vara att mycket av frön och små-delar går förlorat.... och det är väl det getter gillar om jag inte minns fel :-\

Det finns för och nackdelar med allt.... vi tar in torrt, löspressat hö..... nackdelen med det är att vi måste ha en sammanhängande torka.... fördelen att det är väldigt lätthanterat vintertid.

Lycka till med gårdsköpet :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 07 apr-11 kl 22:12 »
Tack för svaret Jennyt...

Ja, det är mycket olika bud om vad som är bra och mindre bra och alla har olika åsikter...

Vi tänkte nog torka det ett par dagar ute vid lämpligt högtryck innan vi tar in det så fukt är jag inte så orolig för...

Någon som vet hur kvaliteten blir efter olika skördetekniker, fackta ?

Hur mycket mera plats tar löshö kontra löspressat respektive hårdpressat ?

/ Jonas & Helena

trädman

« Svar #3 skrivet: 07 apr-11 kl 23:50 »
Det system ni beskriver var tidigare vanligt på många gårdar. Idag finns det därför ganska gott om begagnade torkfläktar, hökanoner, fördelare, självlastarvagnar etc till ganska låga priser. I den skala ni planerar för fungerar ett sådant system säkert bra, förutsatt att den byggnad ni ska använda fungerar för höfördelare (främst takhöjd och inte allt för mycket stolpar, strävor etc inne i huset).

Att blåsa ner/ut höet till ätplatserna med hökanon är jag dock mer tveksam till. Jag tror det blir ett ganska klumpigt system som orsakar en storm av småpartilar och damm. Till fördelarsystemen fanns också mekaniska gripklor för att lasta ut hö som hängde i eltelfer monterad på skena i taket.

Ett annat alternativ som jag tyckte fungerade bra för oss på den tid det begav sig var hårdpress med balkastare och balvagn. Vi pressade lösa och ganska korta balar och de fungerade bra att torka på en vanlig ribbgolvstork. Med två eller tre balvagnar och tre personer gick det att köra in 15-20 t per dag om förutsättningarna var bra och det inte var för lång körsträcka. En person pressade, en person lämnade den tomma balvagnen, hämtade den fulla och lastade av, en person hjälpte till att lasta av och dessemellan ösa ut balarna någorlunda jämt i ladan. Med transportör även i nock i husets längdriktning hade det nog gått bra med två personer, men någon sådan hade aldrig vi och därför hamnade balarna i en hög under transportören.

Fördelen med småbalar är att de är smidiga att hantera manuellt, vilket kan vara en stor fördel om man ska använda äldre byggnader. Utbudet av hårdpressar med kastare, baltransportörer och balvagnar tror jag också är hyggligt. Priserna på pressar är kanske något högre än på självlastarvagnar.

Beroende på vad ni har för byggnader och hur viktigt det är att använda egenskördat hö, finns också alternativet att använda rundbalsensilage och då köpa tjänste att skörda det. Det då finnas förutsättningar att hantera rundbalarna på något rimligt arbetskrävande sätt. Hö är generellt lättare att hantera manuellt, även om löshö är mer svårhanterat än exempelvis hårdpressade småbalar. 

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 apr-11 kl 09:29 »
Platsåtgång kan jag tyvärr inte svara för, men när du tar in löst hö med fukt i måste du lägga det "fluffigt" och i tunna lager, för att det inte ska bli den värmeutveckling jag tidigare talade om. Denna värmeutveckling är man orolig för även om man tror sig ta in ett torrt hö. Det blir "omslag" i höet när det kommer in och OJOJOJ vad jag blivit varnad för detta. Det var inte helt ovanligt att ladorna brann ner pga. detta förr.

Om man torkar hö torrt ute på åkern jobbar men alltid med att det inte ska bli bränt av solen, men ändå torka. Om det blir bränt blir det bara gult fras kvar och det blir inte smakligt för djuren. Man strävar efter att få ett hö som behåller klorofyllet, alltså fortfarande är grönt. Det ultimata sättet att torka hö är ju med hässja, men det är oxå det mest arbetskrävande.

Vad höet innehåller om det är gult kontra grönt har inte jag koll på, men att djuren föredrar ett grönt hö är inte att ta miste på ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 apr-11 kl 09:42 »
 Man kan även salta på höt för att va på den säkrare sidan att det inte drar till sig fukt det gör man med jämna mellanrum.

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 08 apr-11 kl 13:43 »
Tack för svaren...

Hur påverkas kvaliteten på hö av att löspressas ?

Hur påverkas kvaliteten på hö av att hårdpressas ?

Är det lättare eller svårare att torka pressat eller löst hö ?

Hur påverkar saltningen höet som foder ?

/ Jonas

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 apr-11 kl 15:29 »
Jag skulle vilja påstå att det inte går att torka pressat hö :-\..... varken löst eller hårdpressat.... då måste det vara torrt sedan innan. Om du inte har två olika rännen, så att du kan torka på ena rännet, pressa det och förvara på det andra, så måste höet torka på åkern..... då förlorar du klorofyll i jämförelse med att torka på rännet.... vilket leder till ett mindre smakligt hö.

Att förvara ett pressat hö, utan att det går fukt och mögel i det kan (vad jag förstått) vara svårare än att förvara ett löst hö...... men detta har jag inte så mycket erfarenhet av känner jag..... lämnar över bollen till någon på ämnet kunnigare ;)

Saltet har i vårt fall påverkat höet positivt. Det håller fukten i schack under hela förvaringssäsongen och numer har vi aldrig dammigt hö på vårkanten. Hästarna som vi använder vårt hö till tycker det är smaskens med lättsaltat ;)

trädman

« Svar #8 skrivet: 08 apr-11 kl 19:58 »
Jag skulle vilja påstå att det inte går att torka pressat hö :-\..... varken löst eller hårdpressat.... då måste det vara torrt sedan innan. Om du inte har två olika rännen, så att du kan torka på ena rännet, pressa det och förvara på det andra, så måste höet torka på åkern..... då förlorar du klorofyll i jämförelse med att torka på rännet.... vilket leder till ett mindre smakligt hö.

Att förvara ett pressat hö, utan att det går fukt och mögel i det kan (vad jag förstått) vara svårare än att förvara ett löst hö...... men detta har jag inte så mycket erfarenhet av känner jag..... lämnar över bollen till någon på ämnet kunnigare ;)

Saltet har i vårt fall påverkat höet positivt. Det håller fukten i schack under hela förvaringssäsongen och numer har vi aldrig dammigt hö på vårkanten. Hästarna som vi använder vårt hö till tycker det är smaskens med lättsaltat ;)

Det går att torka pressat hö från löspressar, hårdpressar, rundbalspressar mfl. Det är dock generellt lättare att torka löshö. Ska man torka balar får de  inte vara särskilt hårt pressade. Vi torkade "hårdpressade" småbalar i många år och det gick bra. De var dock löst pressade och kan inte jämföras med hur exempelvis hårdpressade småbalar av halm brukar se ut. Tidigare torkade vi löspressade balar. Höet behövde definitivt inte vara färdigtorkat på slag för att det skulle fungera, vare sig med hård- eller löspress. Ska man köra med hårdpress kan man dock inte använda en press med balbana eftersom den gör det omöjligt att få tillräckligt löst pressade balar. Jag tycker dock det var avsevärt enklare att hantera balarna från hårdpressen då de har bättre form och är lättare att lasta och lossa. Dessutom lastade hårdpressen balvagnarna själv med balkastare. Löspressen krävde en person i balvagnen och det är ett arbete som jag för egen del gärna kan vara utan.

Har man en någorlunda korrekt dimensionerad tork kan man lägga in avsevärda mängder hö per dag utan problem.

uppsjöbo

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 24 apr-11 kl 07:50 »
Hej ser att ni funderar på hö bärgning. Min erfarenhet är att förr eller senare blir man ensam i höbärningen och då fungerar bara löshö varianten.
Har kört ganska länge ...bara min erfarenhet..

Fiat

• -
« Svar #10 skrivet: 24 apr-11 kl 09:23 »
Är också ensam med höet och har kommit fram till att en rundbalspress är det lättvindigasate alternativet. Jag rör inte ett höstrå med mina händer föränn det ska utfodras.
MVH FIAT......

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 apr-11 kl 09:29 »
Är också ensam med höet och har kommit fram till att en rundbalspress är det lättvindigasate alternativet. Jag rör inte ett höstrå med mina händer föränn det ska utfodras.
MVH FIAT......
Ja det kostar ju att ligga på topp :) men det har ju med att göra hur många djur man har   om man ska göra en sån investering.

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 24 apr-11 kl 09:36 »
Ja det kostar ju att ligga på topp :) men det har ju med att göra hur många djur man har   om man ska göra en sån investering.
Det finns ju maskiner att leja in ;)
Enda nackdelen är ju att man verkligen måste ha bra höväder för att kunna pressa i rundbalar, men när det fungerar är det kanon :)
                                                     Mvh
                                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Luppa

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 24 apr-11 kl 09:42 »
Vi kör med skulltorkat löshö. Det blir riktigt fint hö som håller sig grönt och luktar örter... Djuren älskar det
Den enda nackdelen jag kan se med det systemet, är att det blir betydligt svårare att hantera.
Jag rekommenderar att man har höladan i anslutning till djurstallet, så man slipper springa med famnar med hö över gårdsplanen... Alternativt köra med fyrhjuling och vagn med presenning över.
Annars går det ju att höpa en press och pressa balar eftersom, det är ju betydligt enklare att slänga upp några balar när man ska fodra.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

pålle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 apr-11 kl 09:55 »
Det finns ju maskiner att leja in ;)
Enda nackdelen är ju att man verkligen måste ha bra höväder för att kunna pressa i rundbalar, men när det fungerar är det kanon :)
                                                     Mvh
                                                Charlotte
så sant att man kan leja men det är ju svårt att pricka rät med tiden för att slå och vänta på pressaren  så det stämmer .

uppsjöbo

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 25 apr-11 kl 21:55 »
Skall man ha kontroll är det svårt att leja,och naturligtvis är rundbalen ett bra alternativ men kanske inte för mig,häldre nytt fårstall

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser