Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lerjord med dålig skörd  (läst 5879 gånger)

TouchOfRed

• Skåne
Lerjord med dålig skörd
« skrivet: 05 apr-11 kl 19:33 »
Hej!

Vi har ett trädgårdsland (lerjord) där det tydligen vuxit dåligt de senaste åren (har precis flyttat till huset)...
Vad ska jag göra med jorden för att mina grönsaker ska växa bra där i år?
Hade tänkt odla bl.a. ärtor, rotfrukter, squash, majs, diverse örter, sallad, mm
Känner en bonde som kan fixa torvblandadhästgödsel, kan det vara en bra idé att blanda ut lerjorden med detta?
Eller ska jag satsa på att flytta landet till en annan plats? dock tror jag att där är samma typ av lerjord på hela tomten (tomten ligger mitt på en åker i skåne :) )
Tacksam för alla tips jag kan få som nybliven trädgårdslandsägare ;)

Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Djinn

• Gäst
SV: Lerjord med dålig skörd
« Svar #1 skrivet: 05 apr-11 kl 19:40 »
Är det lerjord du har ska du jordförbättra med organiskt material och luckra. Torblandad hästskit bör fungera utmärkt. Se till att jobba ner det bra bara.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 05 apr-11 kl 20:15 »
Gör som jag. Odla uppepå lerjorden i odlingsbäddar istället!  ;D
Jag har lagt ett rejält lager tidningar underst för att säkra att inga ogräs kommer upp den vägen. Sen har jag blandat organiskt material (gräsklipp, grövre växtdelar och sånt) med gödselblandad hö/halm från kaninerna, och även vänt ner finfördelad lerjord i blandningen. Sen toppade jag med ett lager vanlig plantjord utblandad med lerjord och så odlade jag potatis i det.
Jag fick ett helt fantastiskt resultat med denna metod, så jag tänker aldrig i livet knäcka ryggen med att gräva i lerjorden. ;)

Bara snön smälter bort ska det byggas fler odlingsbäddar och några varmbänkar.  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 apr-11 kl 20:42 »
Torvblandat hästgödsel kan vara bra, men du behöver nog mer torv än gödsel. Lerjord är oftast näringsrik. Kanske kan du få eller få köpa lite torv utan gödsel att komplettera med. Viktigt att nerblandningen/fräsning görs vid rätt tidpunkt när lerjorden är lagom torr för att få vettig struktur på det. Du skulle kunna komplettera med sand också.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #4 skrivet: 06 apr-11 kl 16:50 »
torvblandad gödsel blir bra. om bonden har några gamla halmbalar som är halvruttna ska du tacksamt ta emot dem oxå. det blir prima mull av det. om du väljer att gräva så vintertäck med löv, maskarna trivs fint därunder och kör igång direkt på våren. i dina stövlar hade jag gröngödslat en yta, gärna med växter med djupa pålrötter som luckrar upp jorden.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 06 apr-11 kl 17:28 »
Jag gör som Attes matte - odlar oppepå jorden i pallkragar. Dock lägger jag inga tidningar emellan jord och täcke - det brukar inte kunna tränga upp så mycket ogräs genom täcket. Rejäl gödselgiva och sedan ett lager planteringsjord och sen ner med fröerna eller plantorna.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Tantiz

• Södermanland
    • Lantis tantiz
« Svar #6 skrivet: 25 apr-11 kl 21:25 »
Jag odlar i upphöjda bänkar. Men även direkt i våran betong hårda lerjord.Tillsätter sand och hästskit sen vaxer det så det knakar ;D
Även ogräs är grönt!!!!!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 25 apr-11 kl 22:19 »
Ligger det sankt?

tinna.m

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 25 apr-11 kl 22:23 »
Grus/sand som sagt. Lite gödsel går bra men ffa grus/sand.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 2 användare
gorlan, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser