Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pärlhöna elr pärltupp?  (läst 6434 gånger)

Lundquizt

• Om det é någon som älskar katter så e det jag :)
    • Västergötland
    • Tigersprång
pärlhöna elr pärltupp?
« skrivet: 05 apr-11 kl 16:09 »
hej, undrara hur man ser skillnad på pärlhöns/pärltuppar???köpte några pärl ägg förra året å vi fick två stycken som ser jätteroliga ut..men hur ser man om de är tupp eller hön.. dem vi har ser likadana ut frutom färgerna. de e som en bil, en sak på huvudet som står upp och en sak på varsinn sida som står ut (på huvudet)
om det är någon som vet?
tack i förhand :)
//LUndquizt

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: pärlhöna elr pärltupp?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-11 kl 16:20 »
Tupparnas "haklappar" är formade som slevar medan hönornas ... Ja, är inte formade som slevar. :P  Sedan så har de olika läten. Hönorna ger ifrån sig ett upprepande - "ku-kweek, ku-kweek" medan tupparna bara vrålar - "kwöööök kwööök kwöööök kwöööök"... Hahahaha.... Vänta lite så ska jag leta reda på lite filmer istället åt dig. ;D ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 05 apr-11 kl 16:22 »
Höna

A Female Guinea Fowl Call by farmingfriends.avi

Tupp

Guinea Rooster Fowl or Bird call
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lundquizt

• Om det é någon som älskar katter så e det jag :)
    • Västergötland
    • Tigersprång
« Svar #3 skrivet: 05 apr-11 kl 16:27 »
ok, hiijiii.. lät väldigt kul :) men då har vi nog tuppar :( ;)
har du några pärlhöns tro? eller vet du någon..? :)

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 apr-11 kl 16:31 »
Har du någon bild på höna resp tupp? E fortfarande inte riktigt säker på vad våra e, trots filmerna... :-\
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 05 apr-11 kl 16:41 »
Här är en bild på några av min pojkväns pärlhöns han hade förut (men har ej kvar). Detta är hönor.

Och här är en lånad bild från nätet på en tupp. Lapparna är som inåtvända och formade som slevar/skedar.

mammacaries

• Norrbotten
    • Ljuså 2:5
« Svar #6 skrivet: 06 apr-11 kl 07:46 »
Är det någon som vet var man får tag på ägg från Pärlhöns, jag vill så gärna få tag på sådana maila om ni har några!

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser