Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självhushållarens verklighet?  (läst 7036 gånger)

Bo

SV: Självhushållarens verklighet?
« Svar #20 skrivet: 06 apr-11 kl 07:25 »
Skattesystem för självhushållningssamhället: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=5359.0

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 06 apr-11 kl 07:35 »
En sak som jag stör mig på är sophanteringen och dess bizarra avgifter!
Vi har fått ett nytt system med 8 fack och hälften av dem har jag ingen användning för och den andra hälften är för små...  >:(
Varför skall jag betala för att lämna matavfall? Jag komposterar det som inte äts upp av ankorna och hönsen...
Det finns liksom inget alternativ där och det tycker jag är korkat.

Kan du inte bara avsaga dig sophanteringen? Allt gar ju att atervinna alt. langtidslagra eller branna upp eller ta med till jobbet och kasta dar. Men det kanske inte gar i Sverige, vad vet jag...

For ovrigt kan jag rekommendera att skaffa en gris! Dar jag bor hade bonderna forritiden (fram till 1945 da det forbjods) sina urinseparerande toaletter i anslutning till svinfallan. Totalt kretslopp med andra ord.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #22 skrivet: 06 apr-11 kl 13:16 »
Kan du inte bara avsaga dig sophanteringen? Allt gar ju att atervinna alt. langtidslagra eller branna upp eller ta med till jobbet och kasta dar. Men det kanske inte gar i Sverige, vad vet jag...

For ovrigt kan jag rekommendera att skaffa en gris! Dar jag bor hade bonderna forritiden (fram till 1945 da det forbjods) sina urinseparerande toaletter i anslutning till svinfallan. Totalt kretslopp med andra ord.
Avsäga sophanteringen får man inte så det är ingen lösning... Dessutom så vill jag ju ha sophämtning av vissa saker som jag gärna betalar för...
(fast inte det som jag inte slänger...)
Ni förstår nog problematiken ;)

Grisar skall vi skaffa framöver och det är redan ordnat med både plats och utrustning, dock har vi lite för mycket saker på g just nu och känner att grisarna skulle få för lite fokus från oss så det skjuter vi en stund på framtiden.
Det är väldigt lätt att skaffa flera djur utan att inse vilket arbete som också krävs! (kanske därför som många säljs lite till höger och vänster ibland...)

Nästa djursort som kommer hit kommer nog att vara några getter!
Behöver dessa härliga ekologiska gräsklippare som komplement till mina gäss och ankor som inte kan beta långt gräs...

Nina W

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 06 apr-11 kl 14:19 »
Getter gillar inte heller långt gräs! Visst, dom noppar glatt åt sig höga blommor, örter och buskar men dom väljer helst kort gräs Är betet för stort så lämnar dom en del fläckar, och betar återväxten på andra fläckar.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #24 skrivet: 06 apr-11 kl 14:52 »
ska du ha något som betar kort så ska du ha häst, men gräsmattan är ingen nyttig plats för en häst normalt.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Wizard

• Arrendegården
« Svar #25 skrivet: 06 apr-11 kl 15:26 »
Getter gillar inte heller långt gräs! Visst, dom noppar glatt åt sig höga blommor, örter och buskar men dom väljer helst kort gräs Är betet för stort så lämnar dom en del fläckar, och betar återväxten på andra fläckar.
Jag är inte ute efter en golfbana så det är helt ok dessutom är det ganska stora ytor vi har i hagarna men det är på tok för stort för mina gäss samt att jag tycker om får och getter.
Vi tar inte rätt på vallen och då kan lika gärna lite djur få gå där och mumsa på det som de vill ha.

Har redan plats i stallet för en ganska stor besättning om jag vill så de får gott om plats på vintern utan problem!

Wizard

• Arrendegården
« Svar #26 skrivet: 06 apr-11 kl 15:31 »
ska du ha något som betar kort så ska du ha häst, men gräsmattan är ingen nyttig plats för en häst normalt.
Nu är det ingen gräsmatta det handlar om utan en inhägnad vall på en hektar...  :-[
(kanske var lite otydlig tidigare ;))

Hade en grannes hästar där innan men de tog in dem så sent på året att marken mer eller mindre förstördes efter tre år...
Har inget intresse av häst så det hoppar jag över.

Tillhör den skaran människor som tycker om lite äldre får och även get i köket pga dess utmärkta köttkvalitet så det blir en dubbel vinst på så sätt!
Ost har jag tillverkat tidigare på komjölk så varför inte testa lite getost framöver???

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 3 användare (1 dolda)
Biofilo, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser