Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självhushållarens verklighet?  (läst 7052 gånger)

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
Självhushållarens verklighet?
« skrivet: 05 apr-11 kl 13:22 »
I dag fick jag deklarations papperen och visste inte om jag skulle skratta eller gråta ??? Min inkomst förra året var på 7:-, japp, ni läste rätt. Sju ynka kronor fanns att skatta på=0. På denna inkomst har jag lyckats hålla en familj på 7 personer igång. Och om man ser till det`, så måste jag säga att jag idag känner mig jäkligt stolt över att vi klarat det. Allt hänger på viljan och lite ide rikedom ;)

Djinn

• Gäst
SV: Självhushållarens verklighet?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-11 kl 13:27 »
Jäkligt imponerande!!! (Hur mycket svartjobb gör du?)

Wizard

• Arrendegården
« Svar #2 skrivet: 05 apr-11 kl 13:49 »
Hur drar du in pengar då?
Bidrag?

Man måste ju ha kapital i fall man måste till doktorn eller ha ut veterinären och de tar sällan potatis och älgkött som betalning ;)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 05 apr-11 kl 13:54 »
Hur drar du in pengar då?
Bidrag?

Man måste ju ha kapital i fall man måste till doktorn eller ha ut veterinären och de tar sällan potatis och älgkött som betalning ;)
Vet inte hur det är i Sverige, men i Norge får man ha en viss inkomst på gården utan att skatta på det. Kommer inte ihåg summen, men det racker til veterinär och köpfoder  :)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 apr-11 kl 14:03 »
Men man kan ju ha 1 miljon i inkomst..Har man sen 999993 kronor i avdrag, så blir ju den beskattningsbara inkomsten 7 kr..

Kawachi

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 05 apr-11 kl 14:09 »
Faktum är att vi lever endast på barnbidrag och underhåll fram tills det vi får en förskole plats. Jag är ensam med barnen, vilket omöjliggör ev. svartjobb mm. men man kan ju alltid kränga grejer man redan har ;) Som inte används. Tyvärr räcker ju inte det lagret i oändlighet, så jag hoppas varje dag att situationen ska vända. :P
Bidrag kan jag heller inte få eftersom jag sålde en lägenhet för bra mycket mer än jag köpte den för, och vinstskatten där fortfarande finns kvar på kontot.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 05 apr-11 kl 14:21 »
Det är ju inte utan att jag blir nyfiken på ur du får det att gå runt..... verkliga inkomster, utgifter,siffror hur ni bor och vad ni äter...... får man vara så nyfiken :-[..... jaja.... tråden inbjuder väl till denna typ av nyfikenhet ...... eller ???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Djinn

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 apr-11 kl 14:35 »
Underhåll och barnbidrag för 6 (?) ungar är inte så lite...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 05 apr-11 kl 14:47 »
6 ungar äter en del, sliter kläder en del och har en del fritidsaktiviteter oxå ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Ember

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 apr-11 kl 14:49 »
Grattis, det är imponerande att kunna hålla i kronorna som du måste ha gjort.

Fast självhushållning är det ju inte riktigt när hela din existens bygger på att samhällsekonomins hjul snurrar på och du lever av bidrag från dem. Raka motsatsen snarare.  ???

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 05 apr-11 kl 15:24 »

Fast självhushållning är det ju inte riktigt när hela din existens bygger på att samhällsekonomins hjul snurrar på och du lever av bidrag från dem. Raka motsatsen snarare.  ???

Jag vet inte vad ni tycker, men begreppet självhushållande ser jag snarare som något som rör tillvaratagande av naturresurser, att leva i "samspel" med djur och natur, att helt enkelt förse sig själv och sin familj med egenodlad föda i så stor utsträckning som det går. Kommer vi in på ekonomi så känner jag väl snarare att begreppet självförsörjande behandlar den biten. Man kan alltså lönearbeta, betala skatt och ta del av samhällets sociala skyddsnät och ändå vara självhushållande, även om man då kanske inte kan anses vara självförsörjande. Eller vad tycker ni?
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Djinn

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 apr-11 kl 15:29 »

Tycker som sagt också att det är imponerande att lyckas leva så snålt, men håller fullkomligt med om självhushållarbiten. Att vara beroende av någon annans ekonomi för att klara sin egen känns även för mig som raka motsatsen till självhushållaridealet.

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #12 skrivet: 05 apr-11 kl 15:34 »
Hur har du tjänat 7kr?

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #13 skrivet: 05 apr-11 kl 15:36 »
Jag vet inte vad ni tycker, men begreppet självhushållande ser jag snarare som något som rör tillvaratagande av naturresurser, att leva i "samspel" med djur och natur, att helt enkelt förse sig själv och sin familj med egenodlad föda i så stor utsträckning som det går. Kommer vi in på ekonomi så känner jag väl snarare att begreppet självförsörjande behandlar den biten. Man kan alltså lönearbeta, betala skatt och ta del av samhällets sociala skyddsnät och ändå vara självhushållande, även om man då kanske inte kan anses vara självförsörjande. Eller vad tycker ni?
Håller med dig om det där. Jag lönearbetar också för att kunna betala de löpande kostnaderna det blir med ett hus, samt för att kunna ha hund.
Så jag är inte självförsörjande, men jobbar mot självhushållande, vilket jag också måste ha pengar till för att kunna arrendera marken.

tegamaka

• Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 05 apr-11 kl 15:42 »

Håller med.
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

Ember

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 apr-11 kl 16:33 »

Jag förstår vad du menar. Och jag vill tillägga att jag menade inte något nedsättande med mitt inlägg.

Det jag ville problematisera är kanske snarare att i "självhushållande" så ingår det för mig en viss kretslopps- småskalighets- och resurshushållningsfilosofi, att man tar vara på lokala resurser och är till någon grad fristående från det vidare, kapitaldrivna, räntebaserade samhället. Att man istället för att lönearbeta för att kunna köpa mat, fixar maten själv. Men om man lever av bidrag från det vanliga samhället så är man ju helt beroende av att andra lönearbetar och så vidare. Om man däremot förutom barnbidraget är självhushållande med mat genom odling, djurhållning etc så är det ju en annan sak. Men trådstartaren nämnde ingenting om odling, eller liknande.

Men som jag uppfattade tråden var det - ingen lön= självhushållande. Och min poäng är att bidrag är ju samma sak som lön i det här fallet.
« Senast ändrad: 05 apr-11 kl 16:36 av Ember »

Kawachi

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 05 apr-11 kl 16:34 »
Håller med.

Okej! Erkänner att det var fel uttryckt ;) Tills vidare uppdatering om funderingar kommer titta in i glädjetråden ;D

Wizard

• Arrendegården
« Svar #17 skrivet: 05 apr-11 kl 16:58 »
Självklart!

Jag har en tämligen stabil lön som nog är en bra bit över vad medelinkomsttagaren får men det har jag valt att "investera" i en gård för familjen och våra djur.
Det är banne mig inte gratis att vara självhushållare om man inte har hela kedjan med odlingar osv, men det mesta har vi.

Det enda kött jag för tillfället behöver köpa in är gris eftersom vildsvin inte är samma sak. (kan inte leva utan stekt fläsk  :-[)

Mitt mål är att kunna fortsätta dra ner på arbetstiden och dess sysselsättningar och lägga mer på gård och familj med bibehållen status que vad gäller det ekonomiska.
Pengar klarar man sig aldrig utan... Även om man kan tjäna en hacka på att ha djur så måste man alltid ha lite pengar om veterinären behövs kallas in t ex eller man skall laga något som har gått sönder eller behöver modifieras.

En sak som jag stör mig på är sophanteringen och dess bizarra avgifter!
Vi har fått ett nytt system med 8 fack och hälften av dem har jag ingen användning för och den andra hälften är för små...  >:(
Varför skall jag betala för att lämna matavfall? Jag komposterar det som inte äts upp av ankorna och hönsen...
Det finns liksom inget alternativ där och det tycker jag är korkat.

Lycka till alla självhushållare och kom ihåg - det finns inga regler på "hur" självförsörjande man måste vara, bara gör det med kärlek till grönsakerna, köttet (för de som äter kött) och djuren vi har!

...ja, glöm inte familjen oxå! ;)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #18 skrivet: 05 apr-11 kl 18:21 »
Varför skall jag betala för att lämna matavfall? Jag komposterar det som inte äts upp av ankorna och hönsen...
Det finns liksom inget alternativ där och det tycker jag är korkat.

Håller med! Men här i kommun kan man söka om att få kompostera hemma. Ja, man måste investera i en varmkompost och söka. Då betaler man inte gebyr for matavfall. Info finns här om interesse http://www.sim.as/hordaland/sim/simiks.nsf/id/6814524460633B40C125735A003908CA?OpenDocument
Man kan ju höra med sin kommun om dom har eller tänker på detta alternativ  ::)

Kanskje lite ot..  :-[
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 apr-11 kl 19:24 »
6 ungar äter en del, sliter kläder en del och har en del fritidsaktiviteter oxå ::)

Men inte för typ 14000 i månaden...

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser