Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Småbrukare + häst = sant?  (läst 2310 gånger)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Småbrukare + häst = sant?
« skrivet: 26 jul-06 kl 21:06 »
Kollar just nu annonser för fullt på jakt efter en ny körhäst, främst en nordsvensk, men det verkar inte vara helt lätt att hitta lite äldre, välutbildade och välhanterade nordsvenska brukshästar (till skillnad från alla "nordistravare" som söker nya hem...).

Det är synd, tycker jag, att det verkar vara så ont om bra körhästar särskilt av vår egen lantras - nordsvensken. Vi blir ju fler och fler småbrukare som upptäcker de fantastiska fördelarna med att verkligen använda hästen till arbete i såväl skogen som jordbruket, och för all del även till hobby och rekreation.

Eller? Det skulle vara intressant att få en bild av hur stort intresset är hos andra småbrukare och självhushållare att skaffa en eller två hästar till den egna gården. Och i så fall, om intresset finns, vad man helst skulle vilja ha - ett avvant föl att forma efter eget behag, en hyfsat grunduppfostrad unghäst redo att köras/ridas in eller en äldre, välutbildad och välhanterad häst.

Det skulle också vara intressant att veta vad man som småbrukare skulle vara beredd att betala för hästar i olika åldrar, allt från det avvanda fölet till den äldre utbildade hästen.

Ser fram emot era tankar om detta!
Självhushåll till nytta och nöje

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Småbrukare + häst = sant?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-06 kl 08:23 »
Har precis blivit lycklig köpare till ett ardennersto! (valde bort nordsvensken eftersom de är lite för pigga för min erfarenhet, eller brist på erfarenhet av körning).

Hästen är iallafall 16 år, ordentligt inkörd och trygg. Henne har jag gett 18 500 för. Helt ok tycker jag, eftersom det verkar finnas väldig ont om bra lite äldre brukshästar. Hon är dock inte riden, men jag har suttit upp och skrittat runt ett par varv och hon accepterade det. :)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Lars Pers Maria

• -
« Svar #2 skrivet: 11 aug-06 kl 23:49 »
Ja! Jag skulle mer än gärna bruka hela gården med häst. Har ett nordsvenskt travsto som jag i och för sig inte testat med gamla prylar bakom. Jag kan för lite!

Skulle vilja ha en bruksnordis eller ardenner men som sagt, jag kan för lite själv och måste ha en häst som kan och då kostar de. Pengar har man ju inte så gott om...

Är det någon som vet om helgkurser med körning i jordbruk? De enda kurser som jag hittar är flera terminer på skolor långt borta och jag kan inte vara borta från mina djur mer än kanske en eller två veckor. Bor i södra Gästrikland.

Ha det alla hästvänner!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 aug-06 kl 10:02 »
Hej!

Brukshästorganisationernas samarbetskommitté ("Brunte") har gett ut en liten katalog med grundläggande kurse i hästkörning. I utbudet finns bl a en kurs i "Jordbrukskörning med häst". Tanken är att man med hjälp av en instruktörslista ska kunna kontakta en instruktör och ordna en lokal kurs. Instruktörslista kan man få via www.skogshasten.com

Lycka till!

Ja! Jag skulle mer än gärna bruka hela gården med häst. Har ett nordsvenskt travsto som jag i och för sig inte testat med gamla prylar bakom. Jag kan för lite!

Skulle vilja ha en bruksnordis eller ardenner men som sagt, jag kan för lite själv och måste ha en häst som kan och då kostar de. Pengar har man ju inte så gott om...

Är det någon som vet om helgkurser med körning i jordbruk? De enda kurser som jag hittar är flera terminer på skolor långt borta och jag kan inte vara borta från mina djur mer än kanske en eller två veckor. Bor i södra Gästrikland.

Ha det alla hästvänner!
Självhushåll till nytta och nöje

Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 2 användare
William, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser