Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla misskötta öppelträd  (läst 36416 gånger)

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
Gamla misskötta öppelträd
« skrivet: 04 apr-11 kl 07:53 »

Jag har fem fina gamla misskötta äppelträd på tomten och tänkte försöka se över dem lite nu på våren.
Det är mycket grenar som behöver tas bort och dom är fulla av mossa, ett träd är lite sprucket och i höstas såg det ut att bo myror i sprickan.
Jag vet inte om det är rätt tid på året att beskära nu, men lite omvårdnad vill jag ge dem så att de kan må lite bättre.

Ska mossan på stammen och grenarna tas bort? Hur gör jag det lättast? En kraftig rotborste eller piasavakvast?

Mvh,
Helena

Broberg

• Gäst
SV: Gamla misskötta öppelträd
« Svar #1 skrivet: 04 apr-11 kl 08:31 »
Jag har fem fina gamla misskötta äppelträd på tomten och tänkte försöka se över dem lite nu på våren.
Det är mycket grenar som behöver tas bort och dom är fulla av mossa, ett träd är lite sprucket och i höstas såg det ut att bo myror i sprickan.
Jag vet inte om det är rätt tid på året att beskära nu, men lite omvårdnad vill jag ge dem så att de kan må lite bättre.

Ska mossan på stammen och grenarna tas bort? Hur gör jag det lättast? En kraftig rotborste eller piasavakvast?

Mvh,
Helena

Bilder underlättar alltid. Om du har möjlighet?

mistel

• -
« Svar #2 skrivet: 04 apr-11 kl 08:35 »
Det är inte speciellt bra tid att beskära gamla äppelträd på våren det som blir då är att du får träd fulla av vattenskott (ett tecken som inte är bra för trädet) + risken för kräftsmitta är mycket hög.

Bättre beskärningstid är JAS (Juli, aug, sept) och kan du inte beskära anlita någon, kolla dock först att han/hon verkligen har utbildning. Ett felaktigt beskuret träd kan vara förstört för all framtid. (tänk på att det där gamla talesättet att man ska kunna kasta en hatt genom trädet är väldigt felaktigt, träden mår inte alls bra av så hårda urglesningar)

Mossa och lavar på träden är bara ett gott tecken = luft som inte innehåller så mycket bilavgaser och dyl. och nej trädet mår inte dåligt av mossan. Gamla äppelträd kan lätt spricka men det är inget trädet lider av och de kan leva väldigt länge trots sprickor och dyl. så länge vi människor inte är där och kladdar o håller på.

Gamina

« Svar #3 skrivet: 04 apr-11 kl 08:40 »
Mitt råd är att inte ta för mycket första året. Då får du bara en massa vattenskott.
Här kan du läsa massor av matnyttigt om trädbeskärning http://www.juniper.se/tradvard/
Genbank för Gotlandshöns

trallallaa

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 apr-11 kl 09:04 »
I höstas fick jag den otroligt briljanta idén att beskära mina jättegamla äppelträd.
Min son 16 år var hemma och jag hade jättebråttom iväg :P, jag sa till honom att beskära äppelträdet  ::),
som stod längst bort på tomten.
Viss sa han  :-* , hur gör man? Klipp av allt som pekar uppåt, sedan åkte jag iväg.
När jag kom hem såg äppelträdet ut så som bilden visar.

Jag fick en chock  :o, men insåg snabbt att det var mitt eget fel:
 "ta bort allt som pekar uppåt"  ::) !
Vet inte varför den ena lilla grenen är kvar, vi har inte pratat om trädet, men min son har humör,
så jag kan tänka mig scenariot  >:D ...
Stackars träd, undra om den kommer återhämta sig.

Detta var bara en liten parantes, ang hur man inte ska säga, inför beskärning, eller göra mot ett äppelträd  :-[ ...

Gångtrött

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 apr-11 kl 09:05 »
Beskär inte nu, nu är träden som känsligast (savstigning). Gör det i sommar eller nästa vinter. Om det är väldigt "risigt" (mkt grenar som ska tas bort) är det lämpligt att ta det i etapper, d.v.s. att beskära det till önskad form under 2-3 år, i annat fall får man väldigt mycket vattenskott.

Dalton

• Dalsland
« Svar #6 skrivet: 04 apr-11 kl 09:07 »
Trallalla - det där var ingen rolig syn, stackars lilla träd.  :'(
Vad förvånat det blir när det vaknar ur vinterdvalan och upptäcker att det inte har några grenar kvar, "jamen jag veeet att jag hade dem i höstas!?!" ;)

mariamawa

• Är ålänning, men vistas mycket i Dalsland och Gtbg
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 04 apr-11 kl 09:52 »

Jag fick en chock  :o, men insåg snabbt att det var mitt eget fel:
 "ta bort allt som pekar uppåt"  ::) !
Vet inte varför den ena lilla grenen är kvar, vi har inte pratat om trädet, men min son har humör,
så jag kan tänka mig scenariot  >:D ...
Stackars träd, undra om den kommer återhämta sig.

Detta var bara en liten parantes, ang hur man inte ska säga, inför beskärning, eller göra mot ett äppelträd  :-[ ...
haha, förlåt mig men jag skrattar så jag kiknar. Stackars, stackars träd. Skulle gärna veta hur det går för trädet i sommar, om det orkar komma igen... Lite försiktigare, nästa gång kanske du kan stå och peka och sonen såga på direktiv....

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #8 skrivet: 04 apr-11 kl 10:26 »
Vi har också ett gammalt misskött äppelträd och jag fick i helgen ett förslag att jag skulle ympa in nya grener på det gamla trädet. Är det möjligt och vettigt?
Frukten som kommer idag är helt oätbar. Inte ens älgarna vill ha de äpplena som kommer.

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #9 skrivet: 04 apr-11 kl 11:17 »
Vad skönt att höra att det är bättre att beskära i sommar, trodde jag var sent ute och behövde vänta ett helt år till. Sommaren passar bättre tidsmässigt så det var ju super.

Tog några kort nu och som ni kan se är dom risiga, men vackra träd tycker jag och goda äpplen var det i höstas så man vill ju gärna rädda dem.  :)

Leifem

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 apr-11 kl 11:34 »
 :'(   Aj aj aj !  Jag lider med trädet..  :'(
Stryk trätjära på alla öppna vedytor !   Håll ögonen på det. stryk på igen, tills saven inte trycker bort tjäran.
Annars har du troligen röta att vänta.. 

Gamina

« Svar #11 skrivet: 04 apr-11 kl 12:02 »
Oj de där träden var rejält misshandlade. Jag tror du ska låta dem vila då de väldigt nyligen blivit ruskigt felaktigt beskurna.
Genbank för Gotlandshöns

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 apr-11 kl 12:28 »
Jo, plantera nya träd och låt dessa hänga med så länge de vill och orkar. Inget att lägga någon energi på.
Det är mitt råd.

Vurre

« Svar #13 skrivet: 04 apr-11 kl 12:45 »

Mvh,
Helena

För att underlätta beskärning i sommar kan du redan nu planera hur du ska beskära. Knyt balsnöre eller något annat beständigt om de grenar du tänker ta bort. Det är mycket lättare att se nu än i sommar. Och att ta beskärningen på några års sikt är bra.
snus? vad är priset på en pris?

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #14 skrivet: 04 apr-11 kl 19:33 »
Jag tror inte att någon har gjort något med träden på i alla fall fem år, troligtvis längre än så. Tydligen så har det gått hästar runt träden och dom kanske har tagit en del grenar och gnagt en del.

Då låter jag dom vara som dom är ni och tar kanske några grenar i sommar och "puttsar" lite på dem.
Det kan bli svårt att få plats med nya träd då dom är nära huset och sen kommer tomtgränsen, så det är en liten yta att jobba på.

Tack för alla råd.  :)

tench

• -
    • Solrot
« Svar #15 skrivet: 04 apr-11 kl 20:04 »
Jag skulle låta träden vara istället.
Men om du verkligen känner att du måste beskära (det är faktiskt ingen nödvändighet - tillväxten och skörden kan i många fall bli sämre. Men kvaliteten på frukten blir oftast sämre) så kan du försiktigt beskära under 3 år. Börja med att avlägsna grenar som skaver mot varandra, korsar varandra eller växer rakt in i kronan.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

tinna.m

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 04 apr-11 kl 20:22 »
Jag har tre gamla äppelträn. Två beskurna, ett vildvuxet. Gissa vilket som ger mest och finast frukt?
Kanske för att småfåglarna är där jämt och tar all ev ohyra.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

pyromanen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 apr-11 kl 20:23 »
Om det är riktigt gamla träd så skulle jag låta dom vara och istället komplettera med nya träd och beskära dom nya enligt alla konstens regler från början.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #18 skrivet: 05 apr-11 kl 08:40 »
Vill bara lyfta fram igen inläggen av Mistel, Pyromanen och Tinna.m, där här du den information du behöver. Var försiktigt, det finns alldeles för många exempel på gamla träd som blivit sjuka och skadade för att folk inte tagit det lite lugnt och skaffat mer kunskap innan de ger sig på dem. Gamla träd med lavar på grenarna är också förutsättning för en hel del fåglar i trädgården, och annat liv som inte klarar sig utan just detta. Lyckost dig som har sådana unika träd :)!

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #19 skrivet: 05 apr-11 kl 15:28 »
Försiktig tänkte jag vara i vilket fall, men var mest orolig för om det var något som verkligen behövde göras.
Då låter jag dom mest vara och kanske bara friserar lite i sommar och hoppas att dom blir glada av att alla granar som skymde solen för dem är borta.

/Helena

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 2 användare (1 dolda)
gjutaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser