Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla misskötta öppelträd  (läst 36423 gånger)

Lisa66

• Värmland
Gamla misskötta öppelträd
« Svar #20 skrivet: 31 jan-12 kl 17:50 »
Vi har köpt ett gammalt hus på landet, där det finns väldigt gammla frukt träd. Ett vinteräppelträd, sort? Tyvärr verkar det ha fått brunsrost på sig och sedan ser det ut som om barken släpper på ett flertal ställen, o det är inte beskuret på väldigt väldigt länge. Sen finns det ett till äppelträd, men enl tidigare ägare verkar det ha förvildats o skjutit skott troligen från grundstammen, går ej att äta denna frukt.
Sedan finns det tre körsbärsträd väldigt tätvuxna o en massa mossa växande på dem men verkar bära frukt, sen finns det ett plommonträd som också är mossigt o rel upprätt växtsätt, nästan "tanigt". Hade tänkt spara på äppelträden o gallrat dem på 2-3 år, men nu när jag tittat närmare på dem vet jag inte. Vad har Ni för förslag?
hälsningar Lisa

Jennyt

• Västergötland
SV: Gamla misskötta öppelträd
« Svar #21 skrivet: 31 jan-12 kl 18:12 »
Vi behöver bilder ;) men på rak arm, så hade jag tagit bort trädet med oätlig frukt, om det inte har något annat värde förståss. ( är vackert i formen, det bästa att sitta under eller så)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 31 jan-12 kl 18:34 »
En annan metod för att få igång gamla trötta äppelträd är att ta bort gräset under dem. Gräset konkurrerar om näring och vatten, och detta tar rätt hårt på träden. Optimalt är en gräsfri yta som är en halvmeter större än så långt som trädet sträcker grenarna. Istället för gräs kan man plantera så kallade "gröngödslingsväxter", växter som inte konkurrerar utan tillför näring till jorden. Vill man inte gräva bort gräset kan man göra hål med ett spett i "dropplinjen", alltså rakt under grenverkets ytterkant. Ungefär där är rotaktiviteten som intensivast, så där gör man hål och fyller med gödsel.

Lisa66

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 01 feb-12 kl 21:43 »
Tack för snabba svar, funderade själv på att ta bort äppelträdet som förvildats, men jag ska avvakta denna säsong först o se hur det blir, men hur gör jag med körsbärsträden o plommonträdet? Hur gamla kan träden bli?

//Lisa

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 01 feb-12 kl 22:16 »
Gården vi köpte för 2 år sedan hade inte brukats på ett antal år. Hade ett antal obskyra buskar och träd som vi inte alls kunde gissa vad var. P g a tidsbrist (vi prioriterade insidan av huset) gjorde vi inte annat med trädgården än att klippa gräset det första 1,5 åren. Den andra sommaren, 2011, upptäckte vi plötsligt att dessa buskar o små träd faktiskt var både klarbär och allmänt gulplommon... så visst ska man ta det lugnt med sekatör och såg tills man vet vad som finns. I vårt fall gjorde nog gräsklippningen susen, som gröngödsling för att få igång fruktträden. Vi har också behållit några gamla äppelträd, ett Sävstaholm där ena stammen är väck efter storm och egentligen hopplöst obalanserat. Och ett okänt träd med riktigt fin frukt framåt sent oktober. Det känns hårt att bara skära ner träd som man kan räkna ut planterades där när huset byggdes... så ha tålamod och se vad det kan bli. Om inte annan så är fruktträd fantastiska miljöbyggare. Tycker vi  :P
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Neiklot

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 01 feb-12 kl 22:25 »
Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar Men!

Om ni beskär trädet med dom oätliga äpplena, och ger det lite kärlek något/några år så kanske det blir bättre äpplen?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 01 feb-12 kl 22:32 »
Inte om det är grundstammen som skjutit skott och bär frukt. Däremot kan riktigt igenväxta träd ge små och sura frukter.... för att sedan bli goda äpplen om de får ljus in i kronan.

Körsbär och plommon kan bli väldigt gamla.... å inte behöver du göra något med dem alls.... om det inte är något uppenbart knasigt med dem.... svårt att säga utan bild :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Neiklot

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 01 feb-12 kl 22:37 »
Precis, det var det där med ljuset jag menade!

Gamla träd är ju nästan aldrig ympade utan har ju sin egen grundstam (och ingen sån där rysk sak...)..

Och ett annat tips: Har ni 'bara hushållsträd' så bry er inte om att klippa dom under vårvintern.
Juli, Augusti, September är bäst! Vilket förövrigt gäller alla träd (istortsett)..

Ang. körsbär och plommon: Frågar du en arborist kan man beskära vilka träd som helst för en dyr peng.

JFOT

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 03 feb-12 kl 15:06 »
Äpplen som anses oätliga kan också bli utmärkta till mos eller must, antingen för sig eller i blandningar med andra äpplen man har så har man ett träd som producerar så kan det vara bra att testa hur det funkar till annat man vill kunna göra. Man kan också testa att ympa in sorter man vill ha, det kanske inte är så lämpligt (?) på äldre träd  men är alternativet att ta bort det så ser jag inte vad man har att förlora.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 03 feb-12 kl 15:29 »
Äpplen som anses oätliga kan också bli utmärkta till mos eller must, antingen för sig eller i blandningar med andra äpplen man har så har man ett träd som producerar så kan det vara bra att testa hur det funkar till annat man vill kunna göra. Man kan också testa att ympa in sorter man vill ha, det kanske inte är så lämpligt (?) på äldre träd  men är alternativet att ta bort det så ser jag inte vad man har att förlora.

Jag har ett gammalt gigantiskt skatbo till vårdträd vid mitt sommartorp. Det har sånna kvaliteter som skatbo att jag inte tänker klippa idet. Det är inte goda bordsäpplen alls, de är sådär  i äppelkaka och mos, men i höstas upptäckte jag att äpplena är GUDOMLIGT goda som tunna torkade äppelringar. Mycket godare än diverse andra äppelsorter -köpta och fådda- som jag också testade min frukttork på.  Jag tror att det beror på att de har ganska mycket lägre sötma än våra köpta bordsäppeln idag normalt har.

Feffe

• Gotland
« Svar #30 skrivet: 03 feb-12 kl 15:39 »
Hej,

Vi köpte en gård med gamla ovårdade äppel- och päronträd för två år sedan. Hittade hos en bekant några gamla nummer av Pomologen med en jättebra artikelserie om just vård av gamla fruktträd (nr 2-4 2008, går att beställa från http://www.svepom.se/verksamhet_pomologen.php). Vi har läst den och följt den. I korthet: klipp av döda grenar och skrapa bort mossa och död bark med träsmörkniv, båda kan göras året runt. Beskär enbart under JJAS och med måtta (tror max 1/3 per år, kan vara fel) och säkerställ att trädet har en topp. Ta bort strypande gräs runt stammen. Om det är uppsprucken stam med död ved i, tas denna bort på samma sätt som mossa och död bark.

Lycka till!
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #31 skrivet: 29 feb-12 kl 16:59 »
Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar Men!

Om ni beskär trädet med dom oätliga äpplena, och ger det lite kärlek något/några år så kanske det blir bättre äpplen?

Men på ett sånt här träd borde det ju vara perfekt att ympa in diverse sorter!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 28 jun-12 kl 19:50 »
Då är frågan om det finns hopp för vårt gamla träd, som till min stora glädje verkar vara Transparent Blanche... Om träden på tidigare bilder var risiga, så är det inget mot vårt träd! Men det är vackert, och hör liksom gården till. Och just Transparent Blanche var en av de sorter som jag absolut vill ha. Mycket är dött, men en del nya levande grenar har kommit.

Jag fick för mig att det kunde vara vettigt att gå på det rätt rejält, men då kanske det inte alls är så? Har plockat lite döda grenar. Men de tre kronorna sitter så högt upp att man inte riktigt kommer åt dem... Ska man låta de vara, och hoppas att de unga skotten växer åt bättre håll? Eller ska man låta det vara, och försöka gödsla under trädet?

Nya äppelträd ska införskaffas i alla fall, så att ersätta det behövs inte. Möjligtvis komplettera ;)
« Senast ändrad: 28 jun-12 kl 19:56 av Fru Jansson »

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 28 jun-12 kl 20:21 »
Upptäckte just nåt på trädet.... Snacka om misshandel :(

kurt

« Svar #34 skrivet: 29 jun-12 kl 04:27 »
Att träd lutar på detta sätt brukar betyda att de tidigare stått alltför trångt. Jag skulle inte beskära detta träd alls, förutom att ta bort döda grenar.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 29 jun-12 kl 08:42 »
Att träd lutar på detta sätt brukar betyda att de tidigare stått alltför trångt. Jag skulle inte beskära detta träd alls, förutom att ta bort döda grenar.

Tack för svar! Och det stämmer säkert, för det finns en gammal stubbe inte alls långt från trädet..

Nåväl. Då satsar jag på att styra upp de yngre grenar som skjutit ut från stammen rätt långt ner. Har bundit upp en av dem, så att den förhoppningsvis ska växa åt andra hållet och balansera upp lite..

Just nu betar några kaniner under trädet, och då gödslar de ju lite också... Får väl fundera lite om det kan vara läge att gräva bort lite grässvål...

Broberg

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 29 jun-12 kl 09:07 »
Ser ut som det funnits katt där förr, med tanke på barkskadorna. Hade inte heller gjort något mer än att ta bort döda grenar.

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 29 jun-12 kl 16:39 »
Ja, du ska inte beskära hårt, för då kommer det bara en massa vattenskott. Jag tycker inte det gör något om det är hög krona, fallfrukten är superbra att göra mos av. Transparant Blanche-mos är vädigt gott  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 3 användare
Järpersgården, marni, gjutaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser