Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  smör  (läst 5203 gånger)

ninna b

• Gäst
smör
« skrivet: 25 jul-06 kl 07:39 »
Kan det vara möjligt att göra smör av getmjölk ?

Johan1

Re:smör
« Svar #1 skrivet: 25 jul-06 kl 13:50 »
John seymour skriver i självhushållningsboken, att det går bra att göra smör av getmjölk om man en separator. Eftersom inte grädden flyter upp inom rimlig tid. Smöret blir utmärkt. :)

Suresh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 jul-06 kl 13:59 »
I förrgår gjorde jag perfekt smör av ett gräddpaket som gått 2 månader över tiden, fylld med klumpar och lite beskt illasmakande. 3 minuters vispning, lite tvättning av smörklumpen i vatten och så var det klart. Den surbeska smaken försvann iväg med vasslen.

I smöret stekte jag sen en ratatouilleomelett som jag sitter och mumsar på nu!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 25 jul-06 kl 14:05 »
Uj ja, getsmör anses på många håll vara det finaste smöret framför kosmör. I storbritanien kan man köpa getsmör i vanliga mataffärer. Men, det är det där med separatorn. Hittar man ingen gammal och lagom stor som fungerar så kan jag berätta att jag köpte min ny genom dansk Hjemmeproduksjon som finns under länksamlingen här på alternativ. Inte billig, men inte svindyr heller. Rysk basdesign   ;D

Jag kan återkomma i ämnet när jag kommit up lite i mjölkmängd och testat. Just nu lönar det sig inte att diska alla separatordelarna för den lilla skvätten  :-[

Jag har skrivit det någon annan stans här. Men jag har sett afrikanska kvinnor gunga ett getskinn fyllt med mjölk, alltså inte grädde för att kärna smör. Men ev. syrning och fetthalt framgick inte i reportaget. Antar att det var mjölk från någon slags effektiv liten ökenget med hög fett och torrsubstans.
« Senast ändrad: 25 jul-06 kl 14:13 av Gruff »

ninna b

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 jul-06 kl 08:21 »
Tack för svaren. Jag trodde inte det gick men nu får jag försöka att hitta en separator och testa .

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 26 jul-06 kl 09:27 »
Ja, gör det. Du har ju "lite" större kapacitet att experimentera med  :) Åter kom gärna och berätta hur det gick, smak och sånt. Jag är väldigt nyfiken.

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 05 aug-06 kl 09:47 »
[quote author=Suresh 3 minuters vispning, lite tvättning av smörklumpen i vatten och så var det klart. Den surbeska smaken försvann iväg med vasslen.

I smöret stekte jag sen en ratatouilleomelett som jag sitter och mumsar på nu!
Citera

Hur exakt tvättar man smör?  ???
MVH Rosita zon 1

HP

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 05 aug-06 kl 10:36 »
Rosita; jag brukar lägga mitt smöt i en sil(ganska finmaskig)och så spolar jag massor av vatten över det så att vattnet finfördelar smöret & tränger in överallt. Tar upp, "knådar" ur vatten o vassle, ner i silen & spola...om och om igen...
If You Run You'll Just Die Tired

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 05 aug-06 kl 23:59 »
Lägger till att det ska tvättas tills vattnet blir klart. För hållbarhetens skull. Nu när det finns frysboxar så är det kanske inte så noga, men skulle man förr salta ner smöret och lagra i källare under dom mjölkfria månaderna så härsknade det annars.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #9 skrivet: 06 aug-06 kl 09:59 »
Det går alltså att spara smör i matkällaren?  Jag själv har ingen ko så inte blir det några mängder smör... men intressant att veta. Vad ni kan  :)
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 06 aug-06 kl 11:57 »
Inget man gör idag tror jag. Och jag kan tänka mig att man får en minst sagt "rustik" smak på det smöret. Man knådade in en massa salt och kunde även bädda ner det i salt. När man skulle använda det sen så tog man en klump och tvättade ut saltet i rent kallt vatten.

Är du intresserad så ger boken På självhushållets tid av Klara Bodin en inblick i hur det kunde gå till förr. Kapitlet om grisslakt och allt man gjorde med grisen är verkligen tänkvärd. Inte en benknota gick till spillo!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 07 aug-06 kl 05:00 »
Kapitlet om grisslakt och allt man gjorde med grisen är verkligen tänkvärd. Inte en benknota gick till spillo!

Det gör det knappt när jag kokat klart mina kycklingar heller  ;). Men jag brukar skippa lungorna....de har en aldeles för mysko konsistens för min smak. men annars så finner allt från fötter till kam sin väg till matbordet.

Det är annars intressant att du påpekar detta....bara ett grishuvud kan ge mellan två och fyra kilo alldeles duglig (och mycket välsmakande) föda om man vet hur man skall ta tillvara på det.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #12 skrivet: 07 aug-06 kl 16:40 »
Bra boktips, ska kolla det. Jag är själv uppvuxen med slakt, ren och älg, och inte blev det många kilo avfall kvar.

Jag, eller egentligen min man, gjorde smör igår. Jag blev så inspirerad och kom på att jag hade ett utgånget paket i kylen. Det blev bra.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Skattegården

« Svar #13 skrivet: 13 aug-06 kl 19:17 »
Gruff! Berätta mer om den ryska apparaten. Medföljer någon bruksansvisning för komplett smörtillverkning? Vi har kollat på hemsidan och funderar på att köpa den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1560 gäster, 2 användare
ärt, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser