Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mot Klägg  (läst 4194 gånger)

Roanie

• Bohuslän
Hjälp mot Klägg
« skrivet: 24 jul-06 kl 14:37 »
Hejsan

Jag har läst allt som stod under rubriken " insektsbekymmer", och jag undrar om det som står där även fungerar mot Klägg och större insekter än mygg/knott??

Fick ett tips om att blanda ren kära med matolja och pensla på hästen, men jag tyckte inte att de hjälpte något vidare, vet ni något annat medel för sådant?
Gabås står för.......2 vackra Tinkrar, och en mini shettis..
Även en Dalmatiner och en Gotlandsstövare =)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:Hjälp mot Klägg
« Svar #1 skrivet: 25 jul-06 kl 00:36 »
Hejsan

Jag har läst allt som stod under rubriken " insektsbekymmer", och jag undrar om det som står där även fungerar mot Klägg och större insekter än mygg/knott??

Fick ett tips om att blanda ren kära med matolja och pensla på hästen, men jag tyckte inte att de hjälpte något vidare, vet ni något annat medel för sådant?

Vad är Klägg? Angående olja ska man passa sig för att smörja hästarna med olja där solen kommer åt, de kan annnars bli brända.

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 25 jul-06 kl 03:06 »
Klägg är tydligen ett uttryck för bland annat broms.
Kleta in kusen med tjära låter sådär halvkul men här står också en del andra förslag:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=579546&page=3
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 nov-06 kl 23:09 »
Den enda som hjälper är ju hjorthornsolja,men den som vet var det går att köpa kan ju hojta till....
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

McTrees

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 nov-06 kl 15:42 »
Vi kallar dom Brems  ;) och jag brukar pressa ner en massa vitlök i matolja och skaka om det ordentligt, det får gärna stå å dra i någon vecka i rumstemperatur för att det ska bli mer eftektivt, sedan smörjer jag in hästen på ställen som är skyddade från solen men oftast värst utsatta av bremsen som tex ljumskar, armhålor under magen mellan ganarshen osv...

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser