Jag har provat med nipplar. Köpte ett helt system från Högberga. Riktigt dåliga grejer som läckte som såll fick meckas ihop med silikon och då höll i ca 3 veckor

2000:- bortkastat

Nipplarna däremot funkar bra men det blir slabbigt under om man har höns av olika storlek. Jag kommer så småningom att sätta upp nipplar ute till hönsen. Om man tittar på nätet på alla fiffiga nippellösningar för hobbyhöns så har folk dem ute... Och det finns skäl för det.
Man måste också ha koll på att alla djur lär sig att dricka ur dem. Jag hade en tupp som inte fattade nipplarna och han höll på att dö innan jag fattade vad som felades honom

Men när han väl fick vatten i spann så repade han sig på ett par dagar

Jag har använt nipplar till vaktlar, som lätt dränker sig i vattenskålar och det funkar kanon

Där har jag borrat ett hål i korken på en petflaska satt i nippeln och hängt flaskan så att jag kan reglera höjden. Spillet och slabbet blir minst om de måste dricka uppåt med sträckt hals.
Inne har jag numera vattenkopparmed automatiskt vatten. Det blir mindre spill och blaskande och funkar mycket bättre än Högbergas nippelsystem

Utrustningen köpte jag från England.
http://www.solwayfeeders.com/ Dom säljer grejer som passar ihop utan att man måste täta med silikon (som för övrigt höns älskar att picka i sig och därför inte funkar så bra i ett hönshus....)