Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammkött utan hängning  (läst 8190 gånger)

Henrik Uddemar

• Gotland
Lammkött utan hängning
« skrivet: 26 mar-11 kl 14:45 »
Hej
Slaktade för första gången på egen hand idag.
Skjutning med slaktmasken och avblodningen gick tack och lov perfekt.
Värre var det att få av skinnet.

Jag skar på åtskilliga ställen sönder kötthinnorna och är nu lite orolig att låta köttet hänga.
Blir det helt oätligt om jag styckar det direkt efter det svalnat?
Finns det något annat sätt att möra utom med vacuumpackning.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

frineur

SV: Lammkött utan hängning
« Svar #1 skrivet: 26 mar-11 kl 14:53 »
Du kan väl putsa med kniven så gott det går och ta en gasbrännare och bränna efter?

BörjeH

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 mar-11 kl 15:01 »
Ingen fara. Hängningen är ju till för att påbörja nedbrytningsprocessen. Titta på termometern. Är det minusgrader så lär det inte bli mört alltför snabbt...

För vilt (ej gris) gäller 40 dygnsgrader, dvs. är dygnsmedeltemperaturen +4 grader skall det hänga i 10 dar!

Faran är att flugor kommer om det är varmt, håll köttet under uppsikt. Det finns klädskåpsliknade höljen att köpa i jaktaffärer. Låt det inte heller vila mot något. Skär bort allt med blod i.

Får eller lamm skulle jag låta det hänga minst 2 dagar, om temperaturen är +4 grader, mindre tid om det är mycket fett.

Men skall du lämna in det till rökning så skall det inte hängas!

Smaklig måltid!

hustran

« Svar #3 skrivet: 26 mar-11 kl 15:51 »
Viktigt är att inte kyla för fort,annars tror jag hägning så här på våren är perfekt,inga flugor och låg luftfuktighet. Om du kan häng länge,köttet blir såååå fint då.

regnpipan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 mar-11 kl 19:28 »
Jag tycker att du skall hänga köttet i de vanliga 40 dygnsgraderna, är du lite orolig kan du tvätta av delar av slaktkroppen med ättika. Jag brukar ha det i en sprayflaska..... Det avdunstar innan mörningsprocessen är klar så det är ingen smakrisk.

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 26 mar-11 kl 21:23 »
Man behöver inte hänga lammkött eftersom det gör varken till eller från för mörningen, har jag lärt mig.

Veterinär Kalle Hammarberg nämnde detta vid en föreläsning.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #6 skrivet: 26 mar-11 kl 22:15 »
Nå väl, det blev ingen styckning idag.
Får se om jag gör det i morgon, har lovat bort mig som snickare, eller om det blir på måndag.

Min mentor inom lammnäringen tyckte inte att jag skulle oroa mig och jag får tro på honom och frienur, BörjeH, hustran och regnpipan.
Tack för alla svaren.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

JBF

• Småland
« Svar #7 skrivet: 27 mar-11 kl 10:26 »
Om du har tillgång till kompressor vid nästa slakt, skjut in luft mellan kroppen och skinnet så lossnar skinnet nästan av sig själv. Det blir ungefär som att kränga av sig en overall  ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 mar-11 kl 10:41 »
Om du har tillgång till kompressor vid nästa slakt, skjut in luft mellan kroppen och skinnet så lossnar skinnet nästan av sig själv. Det blir ungefär som att kränga av sig en overall  ;D
Ja det där har jag hört talas om förut.. Funkar det alltså? Skulle vara väldigt smidigt i så fall..
Bara att hänga upp dem, göra ett litet stickhål i huden och sedan blåsa på?

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 27 mar-11 kl 10:53 »
Ja det där har jag hört talas om förut.. Funkar det alltså? Skulle vara väldigt smidigt i så fall..
Bara att hänga upp dem, göra ett litet stickhål i huden och sedan blåsa på?
Ja, det fungerar jättebra! Sätt in kompressorn i hålet du gjort i bakhasorna för att hänga upp dem i galgen, och blås på. Det blir som en fin ballong, och det krävs knappt någon putsning av skinnet heller (om man har för avsikt att behålla skinnen alltså). Jag blev förvånad hur smidigt det gick med lite luft..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 mar-11 kl 10:58 »
Ja, det fungerar jättebra! Sätt in kompressorn i hålet du gjort i bakhasorna för att hänga upp dem i galgen, och blås på. Det blir som en fin ballong, och det krävs knappt någon putsning av skinnet heller (om man har för avsikt att behålla skinnen alltså). Jag blev förvånad hur smidigt det gick med lite luft..
Det ska jag testa snart.. Har en bagge som ska gå hädan inom kort. Jag har hela tiden tänkt att jag ska spara något skinn men det faller på att jag är så kass på att flå så skinnen ser snarare ut som fisknät när jag är klar.. :)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #11 skrivet: 27 mar-11 kl 11:07 »
"Min" slaktare, som jobbat med slakt i 40 år, säger att köttet bara behöver kallna ordentligt innan styckning, i varje fall när det gäller lamm. Äldre får kanske behöver hänga några dagar. Ibland har det fått hänga lite längre om han inte haft tid att stycka men det har aldrig varit någon skillnad. Jag har också hört Kalle Hammarberg säga att lammkött inte behöver hänga för att bli mört.

För övrigt när min slaktare flår så använder han en ren bomullstrasa och drar av skinnet. Han använder bara kniven om skinnet sitter fast och då bara ett litet snitt. Han gör aldrig hål i skinnen.
Åsenfår, hundar och katter

JBF

• Småland
« Svar #12 skrivet: 27 mar-11 kl 11:41 »
Det ska jag testa snart.. Har en bagge som ska gå hädan inom kort. Jag har hela tiden tänkt att jag ska spara något skinn men det faller på att jag är så kass på att flå så skinnen ser snarare ut som fisknät när jag är klar.. :)
Ja gör det! Här behövde slaktarn bara använda kniven den första minuten, resten kunde vi dra av! Inte ett stickhål i huden, och endast någon liten köttslamsa hängde med skinnen där kniven användes.

moppe

« Svar #13 skrivet: 27 mar-11 kl 14:05 »

Det gäller ju att man inte har för mycket olja i kompressorluften då, det skulle ju kunna ge en viss bismak.

Jag har hängt mina 1års baggar i ca en vecka efter slakt i år.
Förra året styckade jag en dan efter jag slaktat och den blev torr och seg.

ulfg

« Svar #14 skrivet: 27 mar-11 kl 19:09 »
Hemligheten är att "knåda av" skinnet. Man jobbar med händer och knogar, inte med kniven. Med kniven snittar man försiktigt i senorna en liten bit ifrån skinnet. Med djuret bra upphängt är det inte så svårt. Flåningen och styckningen är precis som för ett rådjur, om du kännen nån jägare som kan assistera några minuter.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare
Berberis, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser