Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hålla långt stängsel uppe?  (läst 4883 gånger)

pyromanen

• Gäst
Hålla långt stängsel uppe?
« skrivet: 26 mar-11 kl 13:21 »
Efter att under 10 års tid (med måttlig succes) ha försökt hålla rådjur och älgar borta från små fruktträd med hjälp av små burar så funderar vi nu på att istället göra en inhägnad fruktträdgård. Ca 35 x 15 meter, alltså 100 meter stängsel. Och samtidigt kanske ha gäss därinne för att kombinera flera nyttor.
Är hönsnät det som behövs eller finns det annat som kan funka för att både hålla ute älg och hålla inne gäss?
För att få överkanten på ett hönsnät att vara rak även efter några år (så det inte hänger ner) funderar vi på om det går att spänna nån kraftig ståltråd längst uppe att fästa nätet i. Finns det färdig lösning för detta? eller nån som har erfarenheter vi kan ha nytta av?  Har tidigare haft hönsgård där jag satte en brädkant uppe, men det blir för fult för det vi ska göra nu och kräver tätare mellan stolparna än vi tänker oss. Vi är ute efter något som är så snyggt som möjligt, proffsigt och håller länge.
Hur är det med hök och gäss?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hålla långt stängsel uppe?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-11 kl 13:53 »
Gör som en hästhage med stålvajer o gröna stolp det syns knappt o du kan ha el på .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 26 mar-11 kl 14:15 »
Eltråd funkar inte för att hålla ute älg. Och jag skulle inte vilja ha det till gässen, även om jag vet att det fungerar för en del.

Hönsnät är inte rovdjurssäkert, och det är jobbigt att montera så många ovanför varandra som man skulle behöva för att hålla älgen ute.

Själv använder jag dels viltstängsel/fårnät, dels vanligt villastängsel i galvat, jag har 2 st 90 cm när monterade ovanför varandra.

För att hålla gässen inne räcker det nog med 120 cm, om du har en någorlunda tung ras. För att hålla älgen ute krävs nog minst 150 helst 180 cm staket.

Med bra stolpar, som går ner minst 40-50 cm i marken, och där man har snedsträvor i hörnen så ska ett nät av hyfsad kvalitet hålla sig sträckt. Stolparna bör sitta med max 3 m mellanrum.

Det är arbetsamt och dyrt att stängsla bra. Men då håller det under lång tid.
« Senast ändrad: 27 mar-11 kl 00:44 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 26 mar-11 kl 14:49 »
Angående tråd i ovankanten så är det precis så man gör. Knyt i änden i stolpen och en trådsträckare vid andra änden. Det behövs öglor som skruvas i varje stolpe för att de ska sitta säkert, krampor dras ur när det är för mycket snö i nätet. Vi har 1,8 mm ståltråd i ovankanten och den har inte hållit i vinter, jag skulle gått upp i tjocklek.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 26 mar-11 kl 18:20 »
All beror ju på hur högt upp man har översta tråden och hur tätt dom sitter + hur stark ström man har på dom trådarna .
Jag ska själv stängsla min stora tomt på det sättet .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pyromanen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 mar-11 kl 18:40 »
Eftersom det främst är på vintern älgen behöver hållas borta så funkar det inte med el, när snödrivorna ligger tjockt... Dessutom är strömavbrott vanligt här och jag tycker inte det är trevligt att umgås med elstängsel heller, det är ju en del av trädgården detta. 
m a o för detta projekt är elstängsel inte aktuellt.
tackar för tipsen! Kom gärna med fler!

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 26 mar-11 kl 19:14 »
Viltnät och 12mm armeringsjärn. Sätt plastband överst på staketet inför varje vinter, går att ta ner till våren.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 27 mar-11 kl 10:18 »
Kolla in Allox skogsnät eller Rådjursnät. Billigt väger lite (kräver inte så tätt mellan stolpar) och funkar för att hålla storvilt borta från skogsplanteringar.

http://www.allox.se/

Då det är mörkt i färgen syns det inte på håll.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 27 mar-11 kl 10:22 »
Slå ner trästolpar och spänn en ståltråd (ca 1,5-2 mm grov) i marknivå, mitten av det tänkta stängslet och i överkant med en trådspännare för varje tråd och clipsa fast nätet i detta. Jag har min hönsgård gjord på det sättet och det har hållt kanon i tre vintrar nu! Börjar det sacka lite är det bara att spänna upp trådarna litegrann igen.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

pyromanen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 mar-11 kl 10:25 »
Kollade just på Allox hemsida igår kväll och har frågat efter mer info och priser från dom.

Har du pratisk erfarenhet av deras stängsel?
  Två saker gör mig lite skeptisk: det ena är att det är plast och även om det kallas uv-resistent så föreställer jag mig att det blir fult och skört efter relativt kort tid (men jag vet ju inte alls om det är då) Den andra saken är det som står om deras viltstängsel för skog, att om man har problem med hare ska man komplettera med ståltrådsnät längst nere. Jag menar om en hare tar sig genom så brakar väl en älg också rätt igenom?
Det fanns annat intressant på deras sida förresten. Både stora svarta bärnät (vilket vi letat efter förrut) och nån armerat "växthusplast" på rulle som jag blev nyfiken på.

tinna.m

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 27 mar-11 kl 10:41 »
Kollade just på Allox hemsida igår kväll och har frågat efter mer info och priser från dom.

Det fanns annat intressant på deras sida förresten. Både stora svarta bärnät (vilket vi letat efter förrut) och nån armerat "växthusplast" på rulle som jag blev nyfiken på.
Den typen av glasfiberarmerad växthusplast används på byggen som fasadskydd för byggarna och bygget. Går att få gratis när bygget är klart - slängs.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 28 mar-11 kl 09:43 »

Har du pratisk erfarenhet av deras stängsel?
  Två saker gör mig lite skeptisk: det ena är att det är plast och även om det kallas uv-resistent så föreställer jag mig att det blir fult och skört efter relativt kort tid (men jag vet ju inte alls om det är då) Näten är gjorda för att hålla med den mängd UVstrålnings som är vid medelhavet i 10 år. Vi har betydligt mindre strålning här så här håller näten förmodligen längre. Jag har en bekant som har samma typ av nät och har haft i många år och det är fortfarande fint och helt. Vet dock inte om det är samma märke. Den andra saken är det som står om deras viltstängsel för skog, att om man har problem med hare ska man komplettera med ståltrådsnät längst nere. Jag menar om en hare tar sig genom så brakar väl en älg också rätt igenom?
En hare kan gnaga och knaprar på staket ;) Älgar har inte för vana att tugga sig igenom saker :D Näten är väldigt starka för tryck och drag så så länge stolparna inte går av så går inte en älg igenom så lätt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 28 mar-11 kl 10:22 »
Däremot har jag sett detta nät användas för att hålla skadedjur ute från odlingar. Totalt värdelöst, kaniner och harar gjorde hål i det på nolltid och ringbarkade de flesta träden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

pyromanen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 mar-11 kl 14:04 »

Har i alla fall varit med om att en älg har tuggat sig igenom fiberduk  :P  D.v.s. ätit upp grönkålen genom fiberduken. :(

Hur som hälst, tack för all information.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 3 användare
Rutans, Broccolie, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser